Gå til innhold

"Støt" i kropp og hode etter cipralex, farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har kuttet cipralex for en uke siden. Skjedde fordi legen hadde gjort en feil og trekt tilbake resepten, og når den først var klar så hadde det gått tre dager, så jeg orket ikke ny opptrapping og holdt meg unna.

Nå har jeg himla mye bivirkninger, kvalme, sinne, svimmelhet og synsforstyrrelser. Forrige uke startet med noen støt, kjenner det spesielt godt kveldstid og hvis jeg stresser/blir sint/beveger meg eller tenker raskt (vet det høres dumt ut). Nå er det verre enn noensinne, og det virker som det blir mer og mer av det.

Støtene kjennes alt fra inni hodet, til ned i hendene og gjennom overkroppen. Kjenner også at hjertet hopper over slag med støtene. Kan gjerne komme tre-fire støt rett etter hverandre. Akkurat som elektriske støt!

Jeg klarer meg fint med disse plagene, jeg skjønner at jeg må gjennom de.

Men, er det farlig?

Og hva er det som skaper slik støt-følelse? Det virker jo helt merkelig!

Anonymous poster hash: f2827...2a7
Videoannonse
Annonse
Gjest Klaveret
Skrevet

Klassiske bivirkninger av en brå-seponering.

Skrevet

Klassiske bivirkninger av en brå-seponering.

Ja, det vet jeg. Vet at det er helt vanlig og noe jeg må gå gjennom og at mange sliter med dette.

Men hovedspørsmålet mitt, er det farlig? Og hva er det som gir disse rare reaksjonen? Altså, det føles som ekte elektrisk støt, som om man tar borti strømgjerde! Jeg lurer på den kjemiske reaksjonen i kroppen som gjør at det føles slik.

Anonymous poster hash: bc80d...bdf

Skrevet

Det hovedsaklig ikke farlig, og heller ingenting man kan gjøre med det, enn å vente og la alt gå ut av systemet og hjernen balanserer seg selv igjen.
Har selv kjent det samme som deg, både ved oppstart og nedtrapping av antidepressiva. Det er nok ikke BRA, men siden det ikke er noe legene kan gjøre med det så er det ikke vits i å tenke at det er farlig heller.
Jeg tror ikke noen medisiner som fucker med hjernen er direkte BRA, så like greit å bli kvitt medisinene selvom det er ubehagelig. MEN noter deg alle symptomene i en sykdomsbok slik at du kan vise til dem ved forslag om opptrapping eller bråslutt eller f eks høy eller lav tolleranseterskel i fremtiden.

• Liker 1
Skrevet

Brain zaps heter det. Det kan man få hvis man går på andre antidepressiva og. Ingen vet hva det er! Men det er ikke farlig.

Anonymous poster hash: e01f6...3fb

Skrevet

Det hovedsaklig ikke farlig, og heller ingenting man kan gjøre med det, enn å vente og la alt gå ut av systemet og hjernen balanserer seg selv igjen.

Har selv kjent det samme som deg, både ved oppstart og nedtrapping av antidepressiva. Det er nok ikke BRA, men siden det ikke er noe legene kan gjøre med det så er det ikke vits i å tenke at det er farlig heller.

Jeg tror ikke noen medisiner som fucker med hjernen er direkte BRA, så like greit å bli kvitt medisinene selvom det er ubehagelig. MEN noter deg alle symptomene i en sykdomsbok slik at du kan vise til dem ved forslag om opptrapping eller bråslutt eller f eks høy eller lav tolleranseterskel i fremtiden.

Takk for svar! :) Jeg gikk ikke på cipralex mer enn to måneder, så håper jo det går over ganske raskt også. Men de siste ukene gikk jeg på 20mg, og fra 20mg til 0 gir jo såklart en stor omveltning for hjernen. Merker heldigvis ingen særlig nedstemthet, bare at jeg "får igjen" meg selv, pluss et enormt søtsug. (Jeg klarte å gå ned i vekt på cipralex, da jeg var svært nøye med maten etter tre kg opp de første tre ukene.. Hehe!)

Bråsint er jeg da, nesten som når man slutter å røyke.

Brain zaps heter det. Det kan man få hvis man går på andre antidepressiva og. Ingen vet hva det er! Men det er ikke farlig.

Det er jo så rart, hvordan noe kan gi en slik reaksjon! Godt å høre det ikke er farlig. :) Jeg hadde hørt om det før så var forberedt, men ble så overrasket over hvor sterkt det føltes.

Er det gjort mye forskning på dette? Det burde jo vært veldig interessant å finne ut hva som skjer.

Anonymous poster hash: bc80d...bdf

Skrevet

Takk for svar! :) Jeg gikk ikke på cipralex mer enn to måneder, så håper jo det går over ganske raskt også. Men de siste ukene gikk jeg på 20mg, og fra 20mg til 0 gir jo såklart en stor omveltning for hjernen. Merker heldigvis ingen særlig nedstemthet, bare at jeg "får igjen" meg selv, pluss et enormt søtsug. (Jeg klarte å gå ned i vekt på cipralex, da jeg var svært nøye med maten etter tre kg opp de første tre ukene.. Hehe!) Bråsint er jeg da, nesten som når man slutter å røyke. Det er jo så rart, hvordan noe kan gi en slik reaksjon! Godt å høre det ikke er farlig. :) Jeg hadde hørt om det før så var forberedt, men ble så overrasket over hvor sterkt det føltes. Er det gjort mye forskning på dette? Det burde jo vært veldig interessant å finne ut hva som skjer. Anonymous poster hash: bc80d...bdf

Jeg vet ikke om det er gjort mye forskning, men de har ingen resultater i allefall. Jeg får det hvis jeg drikker melk... :o rare greier. Jeg gjetter det er noe med koblingene i hjernen som reagerer på noe man får i seg.

Skrevet

Meg over. Må legge til at jeg alltid får det hvis jeg har feber også. Ekkelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...