Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #1 Skrevet 27. juli 2004 Jeg skulle ta ut søppelspannet med biologisk avfall i går, og det vrimlet og kravlet med hvite mark/maggots!! Hva gjør jeg? Orker ikke bruke det om det skal fortsette slik helt til i vinter.... Hjelp!
LilleBille Skrevet 27. juli 2004 #2 Skrevet 27. juli 2004 Det er helt pyton ... men vask spannet skikkelig med kokende vann osv. så blir det nok borte.. Det er enkelte matvarer som det blir fortere mark av som rekeskall feks. - det blir det veldig fort mark i om sommeren...
Gjest GreenSky Skrevet 27. juli 2004 #3 Skrevet 27. juli 2004 Javel... Er ikke det ganske naturlig at det kommer mark i matavfall som står ute? Så lenge det skal i komposthaugen eller noe sant, likvel, hvor farlig er det? Eller sto den inne?
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #4 Skrevet 27. juli 2004 Nei den står ute så klart, og blir tømt av søppelbilen. Kan sikkert stemme at det var rekeskall oppi der, det er et sånt fellesspann for flere leiligheter. Får ta en prat med naboene om hva vi skal gjøre. Ellers orker ikke jeg å bruke det mer....
Gjest Lista Skrevet 27. juli 2004 #5 Skrevet 27. juli 2004 Hehe, mykje rart en skal høre da......disse markene er en del av den økologiske prosessen. De er med på å bryte ned matavfallet. Om du ikke orker markene får du kanskje noen andre til å tømme ut ditt avfall.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #6 Skrevet 27. juli 2004 De er ekle, men helt ufarlige. Nå om sommern anbefaler i alle fall BIR å skylle spannene med hageslangen hver gang de har vært tømt, gjerne vask spannet med litt såpe også. For å unngå at fluer kommer opp i spannet å legge egg må lokket væregodt lukket hele tiden. I tillegg hvis det er mulig sett det på en kjøligere plass. Hvis spannet står i solsteiken hele dagen blir det en ideell temperatur for klekking av maggot.
Fakse Skrevet 27. juli 2004 #7 Skrevet 27. juli 2004 Vi vasker dunken med vann, og noen ganger litt klor, hver gang den er tømt. Så legger vi et eggebrett (disse som det er 20 egg eller noe sånn på) nederst i dunken. Da får avfallet luft under seg, og tørker ut sånn at det ikke så lett blir sur lukt. Tørt avfall blir det helelr ikke så lett egg i. Siden kartongen sørger for at det blir tørrere klistrer heller ikke den nederste posen med avfall seg fast, sånn at den ikke blir med når dunken blir tømt. Hadde en skikkelig ekkel jobb med å fjerne "årganger" med fastklistret avfall da vi flytta inn her, men nå har vi ingen problemer med dunken mer.
Gjest Lilleulv Skrevet 27. juli 2004 #8 Skrevet 27. juli 2004 Hvor i h... kommer markene fra?? de kan jo ikke plutselig oppstå i mat?? Jeg liker ikke den sorteringa der. Vi MÅ sortere matavfalle hvis ikke så får vi bot. Putter det oppi en brun kasse inne, men jeg synes det lukter helt jævlig etter bare 1 dag og jeg hater ekkel mygla mat.
Monstermagnet Skrevet 27. juli 2004 #9 Skrevet 27. juli 2004 Hvor i h... kommer markene fra?? de kan jo ikke plutselig oppstå i mat?? Ja det har jeg også lurt på. Hjemme hos foreldrene mine hadde vi glemt igjen en bolle med mat på kjølerommet. Den var forseglet med et kraftig lokk, men allikevel var den plutselig full av mark. Ligger det kanskje egg i maten?
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #10 Skrevet 27. juli 2004 Hvor i h... kommer markene fra?? de kan jo ikke plutselig oppstå i mat?? Jeg liker ikke den sorteringa der. Vi MÅ sortere matavfalle hvis ikke så får vi bot. Putter det oppi en brun kasse inne, men jeg synes det lukter helt jævlig etter bare 1 dag og jeg hater ekkel mygla mat. Fluer kommer til mat avfallet og legger egg der. etter ca en uke ved passe temp. klekkes eggene til maggots.
Fakse Skrevet 27. juli 2004 #12 Skrevet 27. juli 2004 Det blir ikke større sjanse for makk i matavfallet selv om det holdes for seg selv i stede for å blandes med restavfalet da, så det er jo ingen grunn til å klage på at man må sortere. Vi tar ut avfallet hver eller annenhver dag, og har aldri problemer med lukt. Har avfallet i en boks med luftehuller, og bruker ikke lokk på den, sånn at det tørker raskt ut. Går alltid ut med afallet med en gang dersom vi har fisk, reker eller annet i det som kan begynne å lukte. Man må bare lære seg gode vaner så unngår man at matavfallet blir ekkelt.
Monstermagnet Skrevet 27. juli 2004 #13 Skrevet 27. juli 2004 Fluer kommer til mat avfallet og legger egg der. etter ca en uke ved passe temp. klekkes eggene til maggots. Nja.. de markene jeg har sett, er ikke vanlige fluelarver. Jeg vet hvordan fluelarver ser ut, ettersom jeg fra tid til annen fisker med maggots som agn. De markene jeg her sett i mat, er mye lengre og tynnere. Dessuten. Fluene kunne ikke ha kommet seg inn i boksen med mat..
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #14 Skrevet 27. juli 2004 Nja.. de markene jeg har sett, er ikke vanlige fluelarver. Jeg vet hvordan fluelarver ser ut, ettersom jeg fra tid til annen fisker med maggots som agn. De markene jeg her sett i mat, er mye lengre og tynnere. Dessuten. Fluene kunne ikke ha kommet seg inn i boksen med mat.. Høres ut som melormer. melorm info om melorm
Monstermagnet Skrevet 27. juli 2004 #15 Skrevet 27. juli 2004 Ja, den var mer som de ja, men nesten helt hvite.
Gjest Emera Skrevet 27. juli 2004 #16 Skrevet 27. juli 2004 Høres ut som melormer. melorm info om melorm Blæh!!! Må bare ha et kilo av de der...
Elle Melle Skrevet 27. juli 2004 #17 Skrevet 27. juli 2004 Jamen, hvorfor spiller det noen rolle hva som måtte befinne seg i søppelspannet som står ute, og som du ikke skal tømme selv engang? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå