Gå til innhold

Noen som kan hjelpe med FOODMAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med oppblåst mage og går seriøst rundt å ser ut som jeg er gravid. Sånn har det vært i rundt to år, og jeg er veldig lei, nå vil jeg finne ut av hva som er galt, for det er ikke normalt og også veldig slitsomt. Er ikke bare jeg som synes jeg ser gravid ut, hele familien min ble helt sjokkert når jeg viste dem hvordan jeg egentlig var under alle de baggy klærne jeg har gått med i to år nå. Mamma ba meg om å ta graviditetstest...

Jeg har vært hos legen og tatt allergitest, for å se om jeg var allergisk mot noen matvarer, men det var jeg ikke. Eneste var at jeg hadde veldig lave verdier av vitamin D, så nå tar jeg tran hver morgen.

Jeg sliter veldig med både vondt i magen og luft, men har helt normal avføring.

Nå har jeg lyst til å prøve FOODMAP, men jeg begynner nesten å gråte når jeg ser på den lista over mat man kan og ikke kan spise. Alt jeg liker er på den sida med ting man ikke kan spise.....

Er det noen som kan gi noen tips og råd? Oppskrifter eller erfaring? Eller hvis noen har en kostholdsplan liggende.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: b707e...21f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går på dietten en liten periode på 4-6 uker og spiser ingenting av de karbohydratene du ikke kan fordøye. Da har magen sin stabilisert seg, og forhåpentligvis er du ikke så oppblåst lengre. Deretter fortsetter du på dietten, men tillater deg å spise én karbohydratkilde om dagen for å se hvordan magen din reagerer.

Man kan jo spise alt av fisk, kjøtt og egg, så for meg er det ikke noe problem. Bruker man laktosefrie melkeprodukter har man jo enda større utvalg! Glutenfri pasta er ganske rart, men hvis man skyller bort det hvite slimet det produserer i kaldt vann, så er det OK.

Selv er jeg veldig glad i fisk med poteter og laktosefri rømme.

Anonymous poster hash: d2ced...1a7
Skrevet

Det heter FODMAP og her har du en grei oversikt som ikke er for lang.

http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html

Haha, og jeg som har lest så masse om det og ikke fått med meg at det bare er en O der :P

Uansett, takk :) Har sett på mange sånn, er bare dårlig på å se hva som henger sammen...

Skrevet

Du går på dietten en liten periode på 4-6 uker og spiser ingenting av de karbohydratene du ikke kan fordøye. Da har magen sin stabilisert seg, og forhåpentligvis er du ikke så oppblåst lengre. Deretter fortsetter du på dietten, men tillater deg å spise én karbohydratkilde om dagen for å se hvordan magen din reagerer.

Man kan jo spise alt av fisk, kjøtt og egg, så for meg er det ikke noe problem. Bruker man laktosefrie melkeprodukter har man jo enda større utvalg! Glutenfri pasta er ganske rart, men hvis man skyller bort det hvite slimet det produserer i kaldt vann, så er det OK.

Selv er jeg veldig glad i fisk med poteter og laktosefri rømme.

Takk :)

Hva spiser man f. eksempel til frokost da? Føler ikke at det frister med fisk eller kylling til frokost... Egg er veldig opp og ned for meg, noen ganger blir jeg kvalm bare av å tenke på å spise egg, andre ganger går det greit.

Skrevet (endret)

Hva spiser man f. eksempel til frokost da? Føler ikke at det frister med fisk eller kylling til frokost... Egg er veldig opp og ned for meg, noen ganger blir jeg kvalm bare av å tenke på å spise egg, andre ganger går det greit.

Se oversikten jeg linket til. Det er mye man kan spise.

Endret av KG dama
Skrevet

Matvaregruppe Lite FODMAP (kan brukes) FODMAP (bør begrenses) Frukt Bananer, blåbær, druer, grapefrukt, kiwi, sitrusfrukter, bringebær Epler, pærer, mango, hermetisk frukt, vannmelon, honning, store mengder tørket frukt, fruktjuice, fruktose Grønnsaker Gulrot, serlleri, grønne salater, spinat, oliven, poteter Asparges, brokkoli, rosenkål, bønner, belgfrukter, kål, fennikkel, hvitløk Kornprodukter Ris, havre, polenta, mais, spelt Rug og hvete Melkeprodukter Laktosefri melk, havre, ris- og soyamelk, harde oster, brie, camembert, laktosefri yoghurt, sorbet Melk, is, yoghurt, bløte oster Søtt Sukker, glukose, sirup (små mengder), søtningsstoffer som ikke ender på -ol Sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, xylitol, honning

Takk, men jeg kan lese. Er ikke det som er problemet. Jeg vil gjerne ha hjelp fra noen som kan gi meg førstehånds erfaringer. Jeg er også en idiot på kjøkkenet, og jeg vil gjerne kunne spise noe som faktisk er en rett og ikke bare en random grønnsak til middag...

Skrevet

Jeg er glad i havregryn og laktosefri melk med blåbær. Kanskje litt kjedelig, men det er raskt å lage. Har jeg god tid, lager jeg meg en omelett. Bacon er jo også godt.

Ellers så går det an å lage smoothies. Jeg er ganske ny på dette, men banan gir veldig fin konsistens. Jeg pleier å ha cantaloupe melon, honningmelon, blåbær og jordbær. Jeg pleide å ha kiwi og appelsin før, men fant ut at jeg ikke tålte sitrusfrukter. For å få mer energi i smoothien, pleier jeg å ha nøtter i. Ser kanskje litt ekkelt ut til slutt, men man må jo ha mat!

Jeg er sikker på at Instagram eller Pinterest har mye inspirasjon!

Skrevet

Jeg er glad i havregryn og laktosefri melk med blåbær. Kanskje litt kjedelig, men det er raskt å lage. Har jeg god tid, lager jeg meg en omelett. Bacon er jo også godt.

Ellers så går det an å lage smoothies. Jeg er ganske ny på dette, men banan gir veldig fin konsistens. Jeg pleier å ha cantaloupe melon, honningmelon, blåbær og jordbær. Jeg pleide å ha kiwi og appelsin før, men fant ut at jeg ikke tålte sitrusfrukter. For å få mer energi i smoothien, pleier jeg å ha nøtter i. Ser kanskje litt ekkelt ut til slutt, men man må jo ha mat!

Jeg er sikker på at Instagram eller Pinterest har mye inspirasjon!

Tusen takk for tips! :)

Skrevet

Eg har eksperimentert med dette kosthaldet i det siste, og synest at magen er blitt betre av det.

Monash University som utvikla denne dietten, har ein veldig god mobil-app som du kan laste ned. Her er det oversikt over fodmap-innhald i veldig mange matvarer, samt oppskrifter på mat med lite fodmaps. Appen kostar kring 50 kr, men pengane går til forskinga deira, så eg synest det er ein fair pris.

Eg har også hatt god nytte av denne bloggen: http://lyngstadernaering.no. Massevis av nyttig informasjon og oppskrifter. Ho skriv også på ei bok om IBS og fodmaps som kjem ut på nyåret.

Av konkrete måltid og råvarer kan eg tilrå:

- Havregraut (0.5 dl havregryn er låg-fodmap). Dette er ein liten porsjon havregraut, så eg tilset som regel peanøttsmøt for at det skal mette meir.

- Banan, klementin og kiwi er døme på frukt med lite fodmap, så desse må du gjerne ete.

- Dei fleste rotgrønsaker (Til dømes gulrot og sellerirot) er låg-fodmap.

- Potet er yppereg låg-fodmap-mat. Den kan kokast, mosast, bakast i omn, steikast, osv. Ei super råvare for oss som slit med magen,

- Wasa sine gulten- og lastosefrie knekkebrødsmakar heilt ok. Hugs at kvit ost inneheld svært lite laktose, og kan fint nyttast som pålegg. Reint kjøtpålegg er også supert.

- Egg er ypperleg dei dagane du føler for det. Kokt egg, speilegg, omelett, eggerøre, +++.

- Laktosefri (eller laktoseredusert) mjølk og fløte finnast i dei aller fleste butikkar.

- Mange råvarar er låg-fodmap om du er berre litt av dei om gongen. Til dømes er opp til 100 g vanleg kål heilt ok. Dette er det mykje god informasjon om på bloggen eg lenka til, og i appen til Monash University.

- Kjøp reint kjøt, ikkje ferdimarinert. Då unngår du løkpulver og anan som kan gi magetrøbbel.

Lykke til, eg håpar dette fungerer for deg!

Anonymous poster hash: 722fe...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...