Majeanh Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 (endret) Hei! Jeg vil gjerne skaffe meg en vaskehjelp! Kunne tenke meg å ha en person som jobber i en liten bedrift eller er selvstendig. Men jeg lurer litt på hva som er vanlig å betale for en vaskehjelp som jobber i firma vs. privat? Vi bor på 130kvm med to etasjer. tre soverom og to bad. Jeg ønsker at personen kommer og vasker en gang i uken eller annen hver uke. Og hva kan jeg forvente at vaskehjelpen gjør? Støvsuger og vasker hun bare, eller kan jeg forvente at hun bytter på senga, bretter klær og tar ut av oppvaskmaskinen? Skriver man kontrakt på forhånd? Det er også viktig for meg at personen ikke snoker unødvendig i sakene våre og jeg vil ikke at ting begynner å forsvinne fra huset vårt, så en pålitelig person skal det absolutt være! Håper noen har noen gode råd og vil dele av sine erfaringer Endret 8. desember 2014 av Majeanh
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Du er arbeidsgiver, du bestemmer og du betaler det arbeidstakeren er villig til å jobbe for. Men husk på at dersom du ansetter noen svart, så er det ulovlig som du vet, i tillegg dersom hun skader seg så kan du risikere å måtte dekke alt av utgifter hun får som er forbundet med skaden. Dette blir litt som å kjøre bil uten forsikring!Anonymous poster hash: dbba3...218
Majeanh Skrevet 8. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2014 Du er arbeidsgiver, du bestemmer og du betaler det arbeidstakeren er villig til å jobbe for. Men husk på at dersom du ansetter noen svart, så er det ulovlig som du vet, i tillegg dersom hun skader seg så kan du risikere å måtte dekke alt av utgifter hun får som er forbundet med skaden. Dette blir litt som å kjøre bil uten forsikring!Anonymous poster hash: dbba3...218 Men hvordan gjør man det hvis det er en privatperson som vil vaske her da, men som ikke er registrert? Jeg vil jo gjerne ha en som er ansatt i en bedrift og betaler skatt og alt, men vet ikke helt hvordan det gjøres? ser jo til stadighet oppslag rundt om kring, men går utifra det er uregistrerte som gjerne bare tar pengene rett i lomma.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Men hvordan gjør man det hvis det er en privatperson som vil vaske her da, men som ikke er registrert? Jeg vil jo gjerne ha en som er ansatt i en bedrift og betaler skatt og alt, men vet ikke helt hvordan det gjøres? ser jo til stadighet oppslag rundt om kring, men går utifra det er uregistrerte som gjerne bare tar pengene rett i lomma. De som henger opp lapper jobber nok svart. Hva du mener med registrert vet ikke jeg. Vi har et vaskebyrå som kommer, gjør det vi har avtalt. Kjenner noen som hadde en som jobbet svart. Hun var uføretrygdet. Hun tok bilder av hjemmet hun vasket i og lot kjente og ukjente se hvordan det var hjemme hos dem. Anonymous poster hash: dbba3...218
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Du er arbeidsgiver, du bestemmer og du betaler det arbeidstakeren er villig til å jobbe for. Men husk på at dersom du ansetter noen svart, så er det ulovlig som du vet, i tillegg dersom hun skader seg så kan du risikere å måtte dekke alt av utgifter hun får som er forbundet med skaden. Dette blir litt som å kjøre bil uten forsikring!Anonymous poster hash: dbba3...218 Hvordan kan arbeidstakeren kreve å få betalt regningene dersom hun skader seg? Når hun frivillig jobber svart, så har da heller ikke hun noen rettigheter. Anonymous poster hash: 3c436...691
Majeanh Skrevet 8. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2014 De som henger opp lapper jobber nok svart. Hva du mener med registrert vet ikke jeg. Vi har et vaskebyrå som kommer, gjør det vi har avtalt. Kjenner noen som hadde en som jobbet svart. Hun var uføretrygdet. Hun tok bilder av hjemmet hun vasket i og lot kjente og ukjente se hvordan det var hjemme hos dem.Anonymous poster hash: dbba3...218 Tenkte at man måtte være registrert firma for å ikke jobbe svart? Tok bilder av hvordan de hadde det hjemme? But why?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Tenkte at man måtte være registrert firma for å ikke jobbe svart? Tok bilder av hvordan de hadde det hjemme? But why? Enten jobber man "svart" eller så er man ansatt i et firma og da er det firmaet man engasjerer ikke privatpersoner. Hvorfor hun tok bilder? Aner ikke, skryting? Ville ikke likt å få offentliggjort bilder på den måten.Anonymous poster hash: dbba3...218
listefyll Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Tenkte at man måtte være registrert firma for å ikke jobbe svart? Tok bilder av hvordan de hadde det hjemme? But why? Man kan helt fint ha en privatperson som vasker hvitt. Se linken for beskrivelse av hvordan http://m.nettavisen.no/na24/3-enkle-grep-for-a-fa-lovlig-vaskehjelp/8486785.html
Majeanh Skrevet 9. desember 2014 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2014 Man kan helt fint ha en privatperson som vasker hvitt. Se linken for beskrivelse av hvordan http://m.nettavisen.no/na24/3-enkle-grep-for-a-fa-lovlig-vaskehjelp/8486785.html Takk !
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Jeg har jobbet som (hvit) vaskehjelp. Altså lovlig. Jeg gjorde det de ba om. Til vanlig var det å støvsuge hele huset, moppe/vaske gulv i hele huset og tørke støv på alle overflater. I tillegg tømte jeg søppelet, byttet sengetøy i alle rommene, tømte og hengte opp vasket tøy, vasket maskiner. Av og til var det ekstra arbeid som å rydde i skap, vaske vinduer, vaske gardiner, vaske i skap osv. Til vanlig fikk jeg 140 kr timen (egentlig 100 siden 40 kr var skatt i mitt tilfelle) - brukte rundt 3 timer. Når jeg gjorde ekstra fikk jeg 240 kr for de timene jeg gjorde ekstra arbeid. Anonymous poster hash: dcf3a...48d 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Hei! Jeg vil gjerne skaffe meg en vaskehjelp! Kunne tenke meg å ha en person som jobber i en liten bedrift eller er selvstendig. Men jeg lurer litt på hva som er vanlig å betale for en vaskehjelp som jobber i firma vs. privat? Vi bor på 130kvm med to etasjer. tre soverom og to bad. Jeg ønsker at personen kommer og vasker en gang i uken eller annen hver uke. Og hva kan jeg forvente at vaskehjelpen gjør? Støvsuger og vasker hun bare, eller kan jeg forvente at hun bytter på senga, bretter klær og tar ut av oppvaskmaskinen? Skriver man kontrakt på forhånd? Det er også viktig for meg at personen ikke snoker unødvendig i sakene våre og jeg vil ikke at ting begynner å forsvinne fra huset vårt, så en pålitelig person skal det absolutt være! Håper noen har noen gode råd og vil dele av sine erfaringer Vi hadde vaskehjelp før fra byrå og eneste de gjorde var å vaske gulv og tørket lett over med støvkluten. Sa de opp da det fremdeles var mye støv som gjensto etter de var ferdige. Anonymous poster hash: 57a83...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå