Gå til innhold

Rekkehus, hvor høyt gjerde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig lyst å sette opp et gjerde mellom huset vårt, og naboens hus. Vi bor i rekkehus, så vi har et hus på hver side. Vi kan derfor ikke forholde oss til 4-metersregelen. Vi ønsker sterkt et gjerde, helst en levegg. Hvor høyt kan vi bygge gjerdet? Kan vi bygge 1,80m? mener jeg har lest dette et sted.

Naboen ønsker ikke gjerde, men vi har små barn og ønsker å skjerme oss litt. men vi vet vi må søke til kommunen. noen som har erfaring, eller vet noe om loven? hvor høyt er lov å bygge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Vi har ca. to meter mellom alle hagene i rekkehuset, men det var noe alle ønsket. I tilleg har vi ca. 2 meter mellom hagene og veien.

Skrevet

naboen ønsker ikke gjerde, derfor jeg lurer på hvor hvor høyt det kan være i følge loven?

Skrevet

Du kan bygge 80cm høyt gjerde uten å søke om det, uansett hva naboen sier, så lenge du bygger det langs tomtegrensa.
Skal du lage deg levegg, må du kanskje søke, siden det er rekkehus det er snakk om.

Har bare erfaring med levegg på eneboligtomt og det gikk veldig greit uten søknad, men da var heller ikke naboen spesielt mye imot det da det var i et område han hadde busker langs tomtegrensa.

• Liker 1
Skrevet

Du må også huske på at om det er et gjerde som trenger vedlikehold på begge sider må det stå slik til at dere kommer til baksiden uten at dere er på naboens tomt. Står ofte om slike regler/lover på kommunen du bor i sin nettside.

• Liker 1
Skrevet

Bor dere ikke i et rekkehus- sameie eller borettslag vil jeg tro? Alle kan ikke bare sette opp vegger ettersom det passer seg og sitt, estetisk vil det se ut som en ghetto. Ville hørt med styret

Anonymous poster hash: 01dc9...7eb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bor dere ikke i et rekkehus- sameie eller borettslag vil jeg tro? Alle kan ikke bare sette opp vegger ettersom det passer seg og sitt, estetisk vil det se ut som en ghetto. Ville hørt med styret

Anonymous poster hash: 01dc9...7eb

Jepp, hør med styret. For parsellen utenfor huset deres er en del av fellesarealet.

Endret av Rosalie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...