Gå til innhold

Alternativ til høyrentekonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Renten på høyrentekonto har blitt kraftig redusert den siste tiden.

Hvordan er obligasjonsfond som et alternativ?

Jeg ser flere obligasjonsfond har oppnådd omtrent den dobbelte avkastning av det høyrentekontoer har gitt i det siste året, men hva er risikoen under de forholdene som råder nå?

Renten er forventet å synke videre, og selv i et kortsiktig perspektiv (< 1 år), må vel slike fond være et godt alternativ i disse tider?

Anonymous poster hash: 96e42...ed8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risikoen er noe høyere. Det er en sjans for at du kan få bedre avkastning i obligasjonsfond enn i høyrentekonto fremover, men det er ingen garanti for det

Skrevet

Jeg ble frarådet det fordi, risikoen var er for kortsiktig plassering, så da dropper jeg det..

Skrevet

Hva med å investere i eiendom? Det kreves en del egenkapital, men hvis du skal investere over en tid så lønner det seg på sikt...

Skrevet

Hva med å investere i eiendom? Det kreves en del egenkapital, men hvis du skal investere over en tid så lønner det seg på sikt...

Selv om avkastning på eiendom i Norge har vært bra en periode, er man på ingen måte garantert vekst, hverken på kort eller lang sikt. Ingen vet hvordan utviklingen vil bli.

Det som imidlertidig ER garantert er at kjøpekraften til pengene dine blir redusert når de står i banken. Altså må man godta litt risiko for å kunne forvente avkastning.

Anonymous poster hash: ba55a...5cd

Skrevet

Selv om avkastning på eiendom i Norge har vært bra en periode, er man på ingen måte garantert vekst, hverken på kort eller lang sikt. Ingen vet hvordan utviklingen vil bli.

Det som imidlertidig ER garantert er at kjøpekraften til pengene dine blir redusert når de står i banken. Altså må man godta litt risiko for å kunne forvente avkastning.

Anonymous poster hash: ba55a...5cd

Nettopp. Nå vet jeg ikke hvor mye eller hvor langsiktig TS vil spare, men hvis det er lang tid type pensjonssparing så er eiendom ganske sikkert. Ja ting kommer til å gå litt opp og ned men i et langsiktig perspektiv så kommer det til å lønne seg....

Skrevet

Ved langsiktig sparing til pensjon så ville jeg gått for aksjefond som alternativ til eiendom.

Nå nevnet TS kortsiktig <1 år så da er ikke dette noe alternativ.

Anonymous poster hash: 48ac2...5cf
Skrevet

Renten på høyrentekonto har blitt kraftig redusert den siste tiden.

Hvordan er obligasjonsfond som et alternativ?

Jeg ser flere obligasjonsfond har oppnådd omtrent den dobbelte avkastning av det høyrentekontoer har gitt i det siste året, men hva er risikoen under de forholdene som råder nå?

Renten er forventet å synke videre, og selv i et kortsiktig perspektiv (< 1 år), må vel slike fond være et godt alternativ i disse tider?

Renten synker fordi Norge er på kanten av nedgangstider. Hva enn du nå plasserer pengene dine i så må du gjette på at akkurat det ikke taper verdi i en situasjon der mye gjør nettopp det: taper verdi. Selv proffene bommer like ofte som de treffer.

Hadde horisonten din vært 10+ år så hadde mitt råd vært: spre risikoen av investeringene dine. Fond (obligasjon og annet) kombinert med nok penger i banken til å dekke "krise" de neste to årene (om jobben din er i sjanse for å gå under om tidene blir tøffe vet du bedre enn meg - men innen visse bransjer ville jeg regnet med å stå arbeidsledig innen 2 år nå, altså). Så det generelle rådet til folk som har lite peiling på fond er å ha nok penger til å beholde hus og hjem i banken, og så investere resten over tid (flere år) i fond.

Med horisont under et år: du taper noen tusenlapper i renter på å være sikret at pengene dine ikke i det du trenger dem er verdt (feks) 90% av inngangsverdien. Det høres ut som en ok forsikringssum for tap. :vetikke:

Anonymous poster hash: d805f...c45

Skrevet

Hvilke fond bør man sette sparpenger i ?

Når det gjelder eiendom, kan man ta opp et stort boliglån med tanke på å leie den ut fordi man ikke kan betjene det? ( hvis man har litt egenkapital i bunnen )

Jeg er ikke ts, men skulle gjerne hatt et råd, da jeg er lei av at sparepengene mine står i banken år eter år uten noe særlig vekst... Har selv dårlig råd, men har vært flink ti å spare, spesielt en periode tidligere i livet.

Anonymous poster hash: e2a5d...ef9
Skrevet

Hvilke fond bør man sette sparpenger i ?

Anonymous poster hash: e2a5d...ef9

Globale indeksfond som utgangspunkt.

Anonymous poster hash: 48ac2...5cf

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er nettopp kortsiktig plassering jeg ser etter fordi disse pengene skal brukes nettopp på en riktig bolig, som jeg håper å finne innen ett år!

:laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...