Gå til innhold

Bringebær rips og kirsebær, hva kan jeg lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hagen full av forskjellige typer bær og frukt.

I år tenkte jeg at jeg skulle være litt lur og faktisk lage noe av alt dette!

Har tenkt på bringebærsyltetøy, men hvordan lager jeg det?

Liker ikke ripsgele, så det er uaktuelt.

Bruker en del til dessert, men is til. Men begynner å bli litt lei.

Har MASSE av hver ting, og kan sikkert plukke endel liter av hver.

Noen tips?

Gjest Ethereal
Skrevet

Du kan blande rips og bringebær til fantastisk godt syltetøy. Ikke bruk så mye sukker, og tilsett gjerne litt vaniljesukker. Oppskrift har jeg ikke i hodet, men du har sikkert en kokebok?

Skrevet

500 g bær + 200 g sukker kokes opp. Ha i 2-3 ts sitronsyre. Hell over på glass.

Skrevet

*Bruk bærene i muffins/kaker som du kan fryse.

*Lag iskrem av bærene. Grunnoppskriften er 3 dl kremfløte, 1 dl sukker og 3 eggeplommer. Pisk sukker og egg til eggedosis og vend inn stivpisket kremfløte. Vend inn rørte bær. Eller du kan lage sorbet, lag da sukkerlake av like deler vann og sukker. Mos bærene i foodprocessor og bland inn sukkerlake etter smak. Frys. Enklere kan det ikke bli.

Skrevet

Frys en del av bærene hele. Fint å ha som kakepynt og is e.l.

Gjest GreenSky
Skrevet

Å lage syltetøy er jo bare å ta bær, sukker og pektin i passelige mengder og koke sammen. Har ikke mengdeforhold i hodet, men du ser det når du kommer i gang. :-)

Skrevet

Oppskrift på syltetøy står bakpå pakkene med syltepulver/ frysepulver, i KK nummer 31, og på pakkene med syltesukker.

Ellers er rips/bringebærlikør veldig godt.

Vi tok et norgesglass, fylte det med bær til topps (mest bringebær), fylte så sukker til topps og til slutt sprit (60%) til topps og satte det i kjelleren i noen måneder. Nam! :sikle:

Gjest GreenSky
Skrevet

Pleier å lage likør og gi til mormor i julepresang. Faller alltid i smak, det. :-)

Skrevet

Ellers er rips/bringebærlikør veldig godt.

Vi tok et norgesglass, fylte det med bær til topps (mest bringebær), fylte så sukker til topps og til slutt sprit (60%) til topps og satte det i kjelleren i noen måneder. Nam! :sikle:

Du kan også lage kirsebærlikør. Min farmor lager det til jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...