Gå til innhold

"Til kaffe" er en uting!

Fremhevede innlegg

Skrevet

heisann....

vi skal ha ett stort bryllup( 100 inviterte) , og har valgt catering når det gjelder mat, men fikser drikkevarer selv....er veldig uenig med den som sier at middagen er den billigste for de som lager til bryllup selv og ikke på hotell!!! :roll:

vi har en kuvert pris på ca 400 på mat og i tillegg kommer drikkevarer, apertiff, hvitvin, rødvin, cognac!! Så en kan regne med rundte 650-700 pp som total kuvertpris....

Så til temaet 8) ........

syns det er helt ok å invitere til kaffe MEN...det går an å tenke litt da...en inviterer ikke noen som bor 70 mil unna bare til kaffe!!!

Vi skal kanskje invitere mine foreldres naboer til kaffe....siden det er i min hjembygd vi skal holde bryllupet....men kjenner de ikke så godt at jeg har noen kontakt med de....men vi får se...vurderer å invitere alle til hele kalaset...

lykke til da alle sammen........ :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig i at kaffegjester er en uting! :evil:

Synes allikevel det er en forskjell på de som har f.eks. 50 til middag, og like mange til kaffen og de som har 80 til middag og under 10 til kaffen. Har hørt flere eksempler på det siste.

Eier ikke folk folkeskikk??

Middagen og det som skjer under denne er jo en stor del av bryllupet. Det går heller ikke an å invitere folk langveis fra til kaffe! Man ville jo aldri gjort det ved en annen anledning.

Nei, inviter de du har råd til til full pakke!

Skrevet

Vi giftet oss i juni nå i år.

Vi regnet egentlig med at vi skulle ha med en 15 stykker fra hver familie og thats it. Det var alt vi hadde råd til. Vi diskuterte lenge om vi skulle vente å gifte oss til vi fikk råd, men det så ikke ut som om pengene kom til å strømme inn de neste årene heller.

Så kom familien vår reddende inn og støttet opp med penger.

Vi var da så heldige at vi kunne innvitere hele familien. Vi hadde noen penger til overs og jeg var kjempeglad da jeg fikk til å innvitere vennene til "kaffe" (vielse, vin, kaffe, kaker, avec, vals, åpen bar og party til 04:00) Totalt 70 stykker.

Ikke bare måtte vennene våre klare seg uten middag, de stilte alle sammen opp til dugnad dagen før. Enda de visste at de ikke skulle få middag.

Håper dere ser ironien her.

Vi hadde alt i alt en fantastisk dag. Vielse i tinghus med alle på formiddagen, middag med familie og kaffe med alle, samt party med vennene til langt på natt. Kan ikke tenke meg en bedre dag tross alt.

Selvsagt skulle jeg gjerne ha sponset alle vennene også med middag, men det fikk vi ikke til.

Ingen sure miner som jeg har hørt om, alle har skrytt i etterkant.

Konklusjonen her er at våre venner er utrolig flotte og det var utrolig flott å få dele denne spesielle dagen med ALLE !!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, det sier seg jo selv når ei her på linken forteller at de inviterer til kaffe, men dette er jo kun PLIKTVENNER ! Trivelig å få en kaffeinvitasjon da...

"Nei, vi har ikke råd, men jo vi vil ha mange gjester - så la de få en redusert fest så det ikke koster oss noe. De stiller jo med gave allikevel!!!"

Jeg skjønner da i alle fall meget godt at noen ikke gidder å reise 70 mil for noen timers kaffeselskap... Da har man sin fulle rett til å takke nei, og det er jo mulig på en pen måte.

Skrevet

Nå var vel ikke problemet om man skulle takke ja eller nei til kaffen, men at det å bli bedt var fornærmende.

Eller er det at dere synes det er ubehagelig å fortelle den virkelige årsaken til å melde avbud?

Skrevet

Hei!

Jeg er enig med deg. Spesielt når enkelte må reise veldig langt. Synes man skal bli bedt til HELE bryllupet eller INGENTING.

Vi skal ikke ha gjester til kaffe. Her får alle med seg hele sulamitten, ja, enten de vil eller ikke..... :sjarmor:

Skrevet

Mener folk virkelig det er frekt å invitere folk til kaffe og kaker?!? I alle dager, hadde gjestene våre reagert sånn på å bli invitert, så hadde det jaggu vært like greit at de holdt seg hjemme.

Vi ønsket av diverse grunner å bare ha den nærmeste familie i selskapet til maten. Størstegrunnen er vel at ingen av oss er helt fortrolige med tanken på masse masse oppmerksomhet, og det ville føles merkelig for oss med en haug mennesker der under maten.

Derfor inviterte vi kun foreldre, søsken, besteforeldre, tanter og onkler til maten. Vi vurderte å be søskenbarn med følge til kaffe, kaker og bryllupsfesten, men droppet det siden endel av de bor langt unna. Derimot ba vi noen få venner, og jeg _vet_ veldig godt at i hvert fall ei av de ville takket nei om hun ble bedt til maten også. Men derimot til kaffe og kaker takket hun ja :)

Og vi ser absolutt ikke på det som A og B-gjester på noen måte. Hvorfor i alle dager ser folk sånn på det?! Det skjønner jeg ikke.

Tross alt koster et bryllup utrolig masse penger, og man må da få velge å feire bryllupet sitt akkurat som man vil ha det slev, syns jeg.

Om man bor langt unna og blir invitert til kaffe og kaker, skjønner jeg godt at man må takke nei, men man kan da godt gjøre det uten å bli fornærma. Brudeparet mener da ikke noe vondt med det! :roll:

Skrevet

Vi skulle veldig gjerne ha invitert flere til middag, men det blir rett og slett for dyrt. Så vi gjør det sånn at alle tilreisende, familie og venner, inviteres til middag, akkurat fordi vi ikke syns det er riktig at de skal reise langt avgårde "bare" for kaffe.

Men vi har ingen planer om en firetimers middag. Det blir kun foreldre og brudeparet som skal holde taler og det blir ikke masse synging. Resten av talene og syngingen tar vi under festen når de andre er kommet, for å inkludere dem mest mulig. Og vi ser på det som en av dere sa, at det er jo til kaffen moroa begynner, det er da det blir fest. :D

Alle i vår vennekrets har forståelse for dette, og føler seg ikke nedprioritert av å inviteres kun til festen. Men det er jo forskjellig hva man er vant med og hva man forventer. Folk får gjøre det som passer dem selv best, syns jeg :D

Gjest Augustbrud02_
Skrevet
Argumentet om at det er veldig dyrt å invitere alle til middag vil ikke gjelde i alle tilfeller. Er man på hotell og betaler kuvertpris så skjønner jeg det, men ordner man dette med å leie kokk selv osv så er det faktisk slik at middagen koster minst. Det som koster er jo alkoholen til festen etterpå.  

Vel, det er faktisk ikke helt riktig, for jeg tror maten paktisk kommer ut på noe av det samme jeg om man skal leie inn kokk eller ha dte på hotell. Den største forskjellen er at vin er mye dyrere på hotell, så jeg synes ikke dette var noe godt argument.

Skrevet

Vi skal gifte oss 9. august neste år og planlegger å ha bare nærmeste familien til middag.. altså foreldre, besteforeldre, søsken og deres barn m/partner, og forloverne da selvfølgelig. Da blir vi ca. 33 stk.

Vi bor laaaangt unna resten av familien. (altså våre tanter og onkler) De lengste bor vel 150 mil og mer unna, mens de nærmeste en ca. 2 timers kjøretur unna. Tar vi ikke med søskenbarn så har vi ca. 32 stk gjester..... og da har vi igjen venner, som til nå er ca. 21.

Vi hadde faktisk planlagt å be disse siste til kaffe vi. Ikke fordi vi håper de ikke kommer, men fordi vi vil vise de at vi ønsker at de skal ta del i vår dag, selv om vi ikke har et budsjett på 100 000.

Skal vi ikke be de blir det ramaskrik, og skal vi be de lengst unna til middag, så blir det fullstendig galt synes jeg... (det blir jo faktisk bortimot å gjelde alle sammen det...)

Så hva gjør jeg da...? La være å gifte meg? Eller la være å invitere slekten? Eller bare invitere de nærmeste (de med 2 timers kjøretur)?

For meg er det overhodet ingen A og B gruppe i bryllup.... herlighet da! Penger vokser ikke på trær, og de som sier at penger ikke betyr noe har tydeligvis mer enn meg.

For å avspore litt, er det vanlig å be fadderne dine til middagen? (trodde "fadderskapet" opphørte ved konfirmasjon jeg....)

Skrevet

:o

Det er nesten alt jeg kan si!!!!

Ble for ikke så lenge siden invitert til min kusines bryllup, til kaffe i likhet med alle kusiner og fettere.

Min kusine bor langt oppi Gudbrandsdalen og vi bor langt nede i Østfold, så det ble veldig langt å reise. Vi takket pent nei takk men var likevel glade for invitasjonen. Min søster som bor i Stavanger (altså MYE lenger borte) takket også nei, men også hun synes det var veldig hyggelig å få innbydelsen i alle fall.

De som føler seg satt i båser som A og B lag tror jeg har et stort problem med seg selv!!!! :roll:

Det koster tross alt masse penger dette her!! Vi har tenkt å invitere nærmere 50 mennesker til middag. Da er det for det første fullt i lokalet, og det koster veldig mye penger. Det er ca. 10-15 personer som blir innvitert til kaffe også. Dette er mennesker vi ønsker å dele dagen vår med, men som vi ikke har muligheten til å ha til middag.

Disse er da ikke mindre verd enn noen andre av den grunn!! Det er mennesker vi er glad i og som vi ønsker å ha der.

Jeg syne dere er utaknemlige jeg som blir furtne fordi dere blir innvitert til "BARE" kaffe. Dere skal jammen meg være glade for at dere her noen som bryr seg nok om dere til å ønske å ha dere der i det store og hele!! Det er ikke alle som har det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på om de som faktisk tror man blir satt i A- og B-lag ser på seg selv som litt bedre enn det egentlig er eller om det faktisk rett og slett er fordi de er skuffet over ikke å bli medt til en bedre middag?

Synes nemlig det virker som om disse menneskene er fryktelig hårsåre jeg.

Skrevet

På grunn av mange som kom langveisfra, bestemte vi oss for å invitere hele slekten til middag, med søskenbarn og søskenbarnsbarn!

Så ble det bare venner til kaffe. Det var ikke helt slik jeg ville ha det, men slik ble det.....

Skrevet

Vi hadde familien på kaffe vi. Vi hadde kaker og kaffe sammen med familien etter vielsen. Så sendt vi dem hjem, ryddet bordet og satte fram koldtbord, og hadde feste med bare venner og søsken.

Jeg synes ikke så veldig om kaffegjester, men jeg synes saken er litt anderledes når middagen kun er for familien, og alle vennene kommer til kaffe og fest. Jeg blir ikke fornermet når jeg blir invitert til kaffe, men er ikke overbegeistret.

Har man bare et fåtall til middag forstår jeg argumentet med økonomi, men når det er snakk om ti stykker til kaffe... Nei da kan det være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...