Gjest Ellelli Skrevet 27. juni 2002 #1 Skrevet 27. juni 2002 Har fått en invitasjon til bryllup, og det er nesten 70 mil å reise. Og så er vi invitert til kaffe! Jeg synes ærlig talt det er en uting å invitere folk til kaffe slik. Tenkt hva det koster å reise dit, vielsen starter 1500, og kaffen er kl. 2000. Og 0100 er det over, da stenges lokalet. Synes brudeparet heller kunne latt være... Smålig å invitere folk i kaffe, og lage A- og B - lag. Da kunne de heller holdt seg til det antallet de har råd til å spandere middag på. Aldri om jeg gjør det slik til vinteren når jeg selv skal stå brud. Vi har heller ikke råd til å invitere alle vi skulle hatt der den dagen, men synes det er på grensen til frekt å sende invitasjon til kaffen da. Snakket med en venninne om det, og hun var enig. Men der hadde det kommet invitasjon til vielsen! De er altså invitert til vielsen og thats it! Gir meg over...
meta Skrevet 27. juni 2002 #3 Skrevet 27. juni 2002 Helt enig. Jeg syns også det er litt dumt med kaffegjester. Forstår jo at det kan være kjekt fordi det er dyrt å holde bryllup, men vi har bestemt oss for at enten får folk komme eller så får de ikke. Ekstra teit blir det jo å invitere folk langveis fra til kaffe. Det vil jo nesten si det samme som "vi vil egentlig ikke at du skal komme, men vi får nå gjøre det for syns skyld". Syns jeg da...
scorpion73 Skrevet 27. juni 2002 #4 Skrevet 27. juni 2002 Jeg er helt enig, man inviterer ikke folk som har 70 mils reisevei til kaffe. Jeg synes det egentlig er et utrykk for at de ikke vil du skal komme.................. jeg da, men det er meg.
Gjest Solskinn Skrevet 27. juni 2002 #5 Skrevet 27. juni 2002 Jeg tror du kaster en brannfakkel her, men du har i alle fall min stötte. Jeg syns å innvitere folk til kaffe er en uting også. Jeg ville ikke gjordt det med folk som bor i närheten engang. Enten, eller. Men jeg respekterer folk som gjör det. Å innvitere folk 70 mil bortefra til kaffe, derimot, er bare tåpelig. De har i alle fall ingen rett til å bli fornärmet for at dere takker nei! Send en presang i steden og si på en pen måte at dere syns det er litt for langt å reise for ett kaffeselskap, men at det var hyggelig at de ville ha dere der ( sannsynligvis er det det handler om), og önsk dem en flott dag!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 27. juni 2002 #6 Skrevet 27. juni 2002 Og jeg gir meg over av folk som faktisk er så utakknemmelig at de ikke setter pris på en innbydelse hvor alt er godt ment! (Jeg klarte ikke å dy meg. ) Det koster enormt mye å holde et bryllup og desverre har man ikke mulighet til å kunne be så mange til middag. Vi har valgt å be våre nærmeste til middag. Men allikevel er det jo hyggelig å kunne tilbringe dagen sammen med venner og folk man setter pris på. Vi valgte derfor å invitere en del ekstra til kaffe, fordi vi setter pris på om de vil feire dagen sammen med oss. Men absolutt ingen av disse er sure fordi de har fått en innbydelse til "kun" kaffe. De er kjempeglad for at de får muligheten til å være med, og er skikkelig takknemmelige. Jeg tror heller ikke man har så stor forståelse for akkurat dette før man selv begynner å planlegge bryllup og virkelig ser hva dette koster, det er mye dyrere enn man tror! Og hvem er det som egentlig laget dette med A og B-lag når man selv innfører begrepet? Det er slett ikke de som inviterer, men de gjestene som ser på det på den måten! Men for å snu litt på flisa, synes jeg det er dårlig å invetere folk til kaffe om de bor så langt unna. Vi har tilpasset dette og ber folk som bor langt unna til middag. Men de som bor i nærheten og det ikke er naturlig å be til middag, ber vi til kaffe. Synes det er en kjempefin måte å løse dte på og absolutt ingen sure miner. Behøver man som gjest å være så negativt i utgangspunktet da, når man får en slik innbydelse til kaffe? Går det ikke an å oppføre seg som normale mennesker og faktisk sette pris på at folk har tenkt på dere i denne anledningen og ønsker å ha dere som gjester denne dagen? Er det virkelig så forferdelig at de da ønsker å ha kun familie til middag og venner og kjente til kaffe? Nei, denne tankegangen henger jeg absolutt ikke med på. Og jeg hadde blitt kjempeglad for å bli bedt i kaffe jeg altså! -Augustbrud02 - ikke innlogget-
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2002 #7 Skrevet 27. juni 2002 Jeg synes i utgangspunktet ikke det er en uting å invitere folk til kaffe. Det er veldig vanlig der hvor jeg kommer fra. Har blitt bedt til kaffe selv, og synes det var helt greit -var glad bare for å bli invitert, jeg....inviterte også mange bare til kaffe i mitt bryllup....MEN: Å invitere folk med så lang reisevei til kaffe, er litt merkelig!!!! Virker nesten som at man satser på at folk da vil takke nei, men at man iallefall har invitert dem! Jeg inviterte kun folk fra nærområdet til kaffe, og iom. at de "bare" ble invitert til kaffe, kunne jeg også invitere dem med følge selv om mange av dem hadde kjærester jeg aldri hadde møtt. Vi har så stor slekt at vi av økonomiske- samt plasshensyn ikke kunne invitere 40 ekstra til middag.
Sannasol Skrevet 27. juni 2002 #8 Skrevet 27. juni 2002 Hei Ellelli! Jeg kan ikke akkurat si meg enig med deg, men det trenger jeg jo heller ikke. Dette med A og B lag har vel vært diskutert en del før. Vi tenkte først og invitere en del av gjestene til kaffe ca. 20 stk. Men så var det 6 av disse som måtte reise 60 mil for å komme. Derfor bestemte vi oss for å heller kutte ut forrett til middagen, slik at alle kunne komme til middag. Men, det er jo pliktvenner og slikt som blir invitert til kaffe da, slik som jeg ser det. Skjønner på deg at du ikke ønsker det slik, at du kun skal invitere dem du har "råd" til å spandere middag på. Blir det loddtrekning da eller? Nei, jeg synes ikke det er frekt og invitere til kaffe. Det er helt normalt og vanlig.
Rose Skrevet 27. juni 2002 #9 Skrevet 27. juni 2002 Hmmm, enig med META - veid og funnet for lett til middag men kaffe koster oss så lite så den kan du alltids få delta på. Alle våre 74 gjester er med på hele bryllupsfeiringen, og hadde vi ikke hatt råd til det ville vi heller kuttet på antall gjester fremfor å la noen dukke opp på kvelden etter at de store talene og middagen er over for en kopp kaffe og restunderholdningen. Huff, håper ingen blir støtt av dette. Men har selv deltatt på flere brylluper som kaffegjest, og det synes jeg aldri blir vellykket. Man føler man er for sent ute liksom, og mange av de store høydepunktene er allerede over. Spesielt vanskelig er det når noen fra vennegjengen deltar på middagen mens andre på kaffen. Blir uansett om man liker det eller ikke en rangering av gjestene da.
Gjest Solskinn Skrevet 27. juni 2002 #10 Skrevet 27. juni 2002 Det er jo en priorieteringsak hvordan man velger å bruke pengene sine. Vi innviterer bare riktig gode venner og familien. Det förste vi gjorde når vi bestemte oss for å gifte oss var å skrive ned hvem vi ville invitere. Så satte vi opp omtrent hvor mye penger vi har å bruke og så lager vi fest ut i fra det. Middagen blir kanskje ikke like overdådig som for mange andre, men vi får dele helgen med de vi vil dele den med. At andre priorterer anderledes er jo deres sak. Egentlig er vi jo alle enige i at man ikke inviterer folk langveisfra til kaffe! :blunke:
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 27. juni 2002 #11 Skrevet 27. juni 2002 tror det var en fornuftig konklusjon jeg Solskinn. :D Man inviterer ikke folk så langt vekk fra til kafe, med mindre det gjelder et kongelig bryllup da.
Charly Skrevet 27. juni 2002 #12 Skrevet 27. juni 2002 OK - jeg vet ikke hvor langt det var for oss i 2000 da vi reiste til Tønsberg for å komme til vielsen og så til kaffe da min kusine giftet seg. Det var mange timer imellom, fra kl 15 - 21 ventet vi - før vi skulle til kaffe. Måtte i tillegg til det vanlige som er antrekk og gave, betale besin og overnatting to netter. Ikke gratis, men jeg synes det var koslig å bli invitert og takke selvfølgelig ja. Jeg strekker meg faktisk så langt som å si at jeg synes det er FREKT å si nei takk! NB! Jeg kjøpte ikke billigere gave av den grunn. 500,- pr hode som ble invitert. Vi er to = 1000,- i gave. Sånn er jeg. :o
ElleVille Skrevet 27. juni 2002 #13 Skrevet 27. juni 2002 Jøss, jeg må le litt av enkelte holdninger her inne. Enig med augustbrud02 (riktig?) - hvem er det som finner opp de tankene der? På seg selv kjenner man kanskje andre best? Dette er snerpete. Dessuten, det er helt OK å takke nei, og si at det ikke passer å reise såpass langt. For kaffe. Om det er det du synes. Ellers er det jo mulig å ta det som en tur, og gjøre litt mer ut av det enn å være "poppis i venneflokken". Skjønner jo det, at når venner begynner å gifte seg så er det tid for å se hvor mye jeg egentlig er verdt... Jammen godt for henne som var sist ute, at jeg var bedt til både middag og fest! *ler og rister aldri så bittelite på hodet*
gummis Skrevet 27. juni 2002 #14 Skrevet 27. juni 2002 Jeg må også si meg enig med Augustbrud_2002 ang kaffe, dette ervår måte å vise at vi setter pris på folk, da vi ville ha rundt 30 til middagen. Jeg skjønner godt det er andre synspunkter, men da synes jeg heller at man bare skal si nei hvis man føler det blir et hassle... (mulig at jeg reviderer synspunkt etter jeg er blitt bedt på kaffe...) Det vi har gjort isteden er å invitere til mottagelse rett etter vielsen. Da går vi i samlet flokk til stedet, og det blir servert snitter og champis. I tilleg blir brudevalsen danset der, samt bryllupskaken spist. Dette varer i noen timer. Så er det middag på kvelden. Problemet er at vi kan få litt 'slitne' gjester til middagen...!! Nå er det sånn at det vi har invitert til mottagelsen er mest venner av våre foreldre og slekt langt ute, og folk som bor i byen... Vi skal ha bryllupet i utlandet, og vi skrev et personlig brev til alle der vi sa at vi inviterer dere hit for vi setter pris på dere, men ikke vil ha stor middag (skrevet i fine vendinger...). Det viser seg faktisk at mange kommer bare på mottagelsen - og da har de hele ettermiddagen og kose seg i London... Kanskje en mulighet for flere?
Sussi Skrevet 27. juni 2002 #15 Skrevet 27. juni 2002 Jeg får litt vondt i magen jeg når jeg hører at noen rett & slett blir formærmet av å bli invitert til "bare" kaffe, og A & B lag blir fremstilt på denne måten. Om jeg blir invitert til kaffe til en venninnes bryllup & en annen venninne til middag. Så er jeg voksen nok til å se at denne middagsvenninnen er en nærmere venninne til bruden enn det jeg er. Jeg føler meg langt i fra som medlem i et B lag av den grunn! Det i hele tatt å bli invitert er en gest, og betyr at brudeparet ønsker å dele dagen sammen med deg. En skal tenke på det at hos de aller fleste strekker ikke budsjettet så langt. Ikke mange har foreldre som har anledning til å betale dette gildet. Mange låner eller bruker sparepengene sine. Har en ikke så god råd så er det å ha kaffegjester da en mulighet å kunne invitere venner man er glad i, og som man ønsker å få kunne ta del i denne store dagen. Det er faktisk en mulighet å takke pent "nei" til en invitasjon, men å begrunne det med at du er fornærmet at det bare var til kaffe bør vel styres unna, ellers kan en jo virke utakkmennlig... Helt til slutt. Selv valgte vi å ha kaffegjester. Vi delte det slik at vi hadde familie til middagen, så kom alle vennene våre til kaffe. Tviler på at vennene mine føler seg i et B lag.
diddi Skrevet 27. juni 2002 #16 Skrevet 27. juni 2002 Ja jeg er enig. Jeg blir rent kvalm av at folk skal bli fornærmet av det ene og det andre. Og skulle du så takke nei. Skal du da si til en stresset planlegger-brud at det er fordi du kun var invitert til kaffen??? :-? Jeg er glad du ikke er min venn. Jeg hadde blitt fryktelig såret om jeg hadde visst at en venn tenkte slike tanker når man forsøker å lage et hyggelig selskap.
Gjest Solskinn Skrevet 27. juni 2002 #17 Skrevet 27. juni 2002 :o Jeg gir meg ende over hvor mye dere kan legge i ting, jenter! Det er klart det er hyggelig å bli innvitert til kaffe, men jeg syns det er fullt lovlig å si nei takk når man har 70 mil reisevei! Ellers har jeg sagt mitt tidligere!
diddi Skrevet 27. juni 2002 #18 Skrevet 27. juni 2002 Jeg sier ingenting om at man takker nei. Skulle ønske jeg hadde gjort det selv i stedet for å reise 40 mil hver vei for å få kaffe og kaker og måtte kjøpe t.o.m. brusen. Men det gjorde jeg (dessverre! og høygravid var jeg også!!) MEN jeg reagere på at folk blir fornærma/sure fordi de blir invitert. Hva er det for noe?? Det er da bare hyggelig å bli invitert. Også får man heller takke nei om reisen blir for lang for kun noen timers selskap. Men bruden har nok ikke ment noe vondt med dette. Og DA regerer jeg på sutrete venninner. At men selv ikke inviterer folk til kun kaffe, ja det er ens eget valg. Men å bli sur på en venninne som har gjort det. Det blir for dumt.
Gjest Gjest. Skrevet 27. juni 2002 #19 Skrevet 27. juni 2002 Argumentet om at det er veldig dyrt å invitere alle til middag vil ikke gjelde i alle tilfeller. Er man på hotell og betaler kuvertpris så skjønner jeg det, men ordner man dette med å leie kokk selv osv så er det faktisk slik at middagen koster minst. Det som koster er jo alkoholen til festen etterpå. Vi inviterte alle i familien ( ut til søskenbarn ) og gode venner til middag pluss noen spesielle gjester som gudmor osv. Litt perifere venner og fjerne slektninger som bor i nærheten blir invitert til kaffe og fest. Dette har medført at vi får ca 75 til middag og 90 totalt til kaffe.
snoopy Skrevet 27. juni 2002 #20 Skrevet 27. juni 2002 Hallo hva er galt med å invitere folk til kaffe??? Det er jo faktisk da moroa begynner. I vårt tilfeller har vi ca 20 kaffigjester, det er folk vi gjerne vil ha med i bryllupet, men som ikke står oss så nærme. Dessuten har vi faktisk ikke plass til over 100 til middag!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå