Gå til innhold

Usj..skal jeg mase?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarte å låse meg ute en tid tilbake, har smekklås. Måtte betale 1000 kr for låsesmed og han måtte bryte den opp slik at jeg senere måtte ha ny lås.

Jeg fikk bestilt noen til å komme og fikse og det kom på 3000 kr (hvilket jeg har kvittering for).

Idag skulle jeg i butikken og handle mat og fikk beskjed om at kortet ikke var godkjent. Jeg er student på jakt etter deltidsjobb og har lite penger men jeg trodde da jeg hadde noe...kommer hjem og ser på konto at det er 30 kr der, uten forklaring. Ringer banken og de kan liste opp summene som er reservert men enda ikke vises på kontoutskriften. Deriblant 6000 kr til låsesmed, dvs. summen trukket to ganger.

Hun sa at det beste er at jeg kontakter dem og umiddelbart ber dem kansellere en av summene dersom det er en feil. Dersom begge trekkes fra konto må jeg be om refundering, men ettersom det enda bare er "reservert" kan de kansellere den og jeg får umiddelbart pengene igjen.

Jeg kontakter dem og de skal "se på det" men det kan "ta noen dager". Jeg sier at jeg har snakket med banken og pengene har ikke gått ut enda så det er rett og slett bare for deres regnskapssjef å kansellere en av summene. Hun sier at hun skal "bringe det videre". Jeg får bare korte og upresise svar.

Jeg er litt irritert og stresset, jeg har ikke penger til noe som helst og jeg har i tillegg leie som forfaller om et par dager og en streng utleier.

(Ja, ideellt sett hadde jeg hatt en "buffer" for slikt, men jeg har nettopp hatt store uventede utgifter ift. bolig og er mellom jobber).

Det er jo tross alt de som har gjort feil her og jeg tenker at de bare ikke tar det alvorlig fordi det ikke har noen konsekvenser for dem.

Er dette i slike situasjoner der du tenker "samme hva de synes om meg, jeg bare maser til de bekrefter at det er ordnet"?



Anonymous poster hash: 0a75e...bc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bare mas!

Men be banken sperre det ene reserverte beløpet også.

Anonymous poster hash: 06fe6...f03

  • Liker 4
Gjest SweetSunshine
Skrevet

For all del. Jeg hadde møtt opp på kontoret om jeg måtte. Hvis de har trekt deg to ganger så er jo dette en klar feil fra deres side, som forøvrig burde være meget enkel å rydde opp i. Ring de igjen og si at du ikke har tid til å vente på at de skal få orden i sakene sine.

Skrevet

Det er overhode ikke mulig, og lite du og andre faktisk kan gjøre.

Hvis beløpet er reservert og står med kursiv på nettbanken din, så er det ingenting hverken du eller andre kan gjøre. Det må gå seg til. Det er overhode ikke uvanlig.

Noen ganger skjer doble transaksjoner uten at det er noens feil. Men det pleier etter 2-7 virkedager å rette seg opp selv.

Skrevet

Ja, bare mas!

Men be banken sperre det ene reserverte beløpet også.

Anonymous poster hash: 06fe6...f03

Bankene kan ikke sperre reserverte beløper

Skrevet

For all del. Jeg hadde møtt opp på kontoret om jeg måtte. Hvis de har trekt deg to ganger så er jo dette en klar feil fra deres side, som forøvrig burde være meget enkel å rydde opp i. Ring de igjen og si at du ikke har tid til å vente på at de skal få orden i sakene sine.

Det har ingenting med om de har orden i sakene sine å gjøre heller. Det er tekniske glipper som hverken bank eller brukersted har noe å si, eller gjøre med.

Det er ikke enkelt å rydde opp i.

Det går seg til, og reservasjoner blir trukket fra kontoen i 98% av tilfeller.

Forusatt at dette er reservert og ikke bokført

Dersom det mot formodning er bokført, er saken en annen.

Skrevet

Det har ingenting med om de har orden i sakene sine å gjøre heller. Det er tekniske glipper som hverken bank eller brukersted har noe å si, eller gjøre med.

Det er et resultat av at de har belastet kortet dobbelt. Jeg måtte taste koden to ganger fordi han mente det ikke var registrert med en gang, hvilket det tydeligvis var.

Jeg forstår at han genuint trodde at det ikke fungerte med en gang og at jeg bare ble trukket en gang og at det var en feil, men det er ikke slik at man blir trukket to ganger rett ut av luften og at det "bare skjer".

Jeg har opplevd det tidligere og ideellt sett hadde jeg heller sagt at jeg vil avvente og se om jeg blir belastet fremfor å dra kortet to ganger, men de insisterte betaling på stedet og "tvang" meg til å dra kortet en annen gang. Og forutsigbart nok ble jeg dobbelt belastet og står uten penger.

Anonymous poster hash: 0a75e...bc3

Skrevet

men det er ikke slik at man blir trukket to ganger rett ut av luften og at det "bare skjer".

Anonymous poster hash: 0a75e...bc3

Jo, det er nøyaktig slik det er. Man kan gå på Coop og handle, dra kortet en gang og bli trukket to ganger. Deretter vil pengene automatisk oppdateres konto innen 2-7 virkedager.

Det er som sagt INGENTING hverken bank eller brukersted kan gjøre når beløpet er reservert. Du må avvente for bokføring. Så lenge beløper er reservert er de ikke tilgjengelig for deg, og ikke for brukerstedet. Du må fint vente noen dager, for å se om reservasjonen forsvinner og pengene tilfaller konto (mest sannsynlig), eller om transaksjoner (mot formodning) skulle bokføres. DA (og først da) har brukerstedet mottatt pengene, og kan tilbakeføre de til deg.

Ergo. Du må fint vente noen dager, og se hvordan transaksjonen utvikler seg på din konto.

Skrevet

Jo, det er nøyaktig slik det er. Man kan gå på Coop og handle, dra kortet en gang og bli trukket to ganger. Deretter vil pengene automatisk oppdateres konto innen 2-7 virkedager.

Det er som sagt INGENTING hverken bank eller brukersted kan gjøre når beløpet er reservert. Du må avvente for bokføring. Så lenge beløper er reservert er de ikke tilgjengelig for deg, og ikke for brukerstedet. Du må fint vente noen dager, for å se om reservasjonen forsvinner og pengene tilfaller konto (mest sannsynlig), eller om transaksjoner (mot formodning) skulle bokføres. DA (og først da) har brukerstedet mottatt pengene, og kan tilbakeføre de til deg.

Ergo. Du må fint vente noen dager, og se hvordan transaksjonen utvikler seg på din konto.

Her er det du som misforstår situasjonen. Ut i fra det TS forklarer er det helt klart skjedd en mennesklig feil slik at beløpet er trukket manuelt to ganger. Det er altså ikke en teknisk feil som vil bedre seg av seg selv, men noe som kan og må løses manuelt.

Kanskje du, som mener du kan dette, kan forklare hva TS skal gjøre i denne situasjonen der beløpet har blitt trukket manuelt to ganger?

Anonymous poster hash: 2b6e6...198

  • Liker 2
Skrevet

Her er det du som misforstår situasjonen. Ut i fra det TS forklarer er det helt klart skjedd en mennesklig feil slik at beløpet er trukket manuelt to ganger. Det er altså ikke en teknisk feil som vil bedre seg av seg selv, men noe som kan og må løses manuelt.

Kanskje du, som mener du kan dette, kan forklare hva TS skal gjøre i denne situasjonen der beløpet har blitt trukket manuelt to ganger?

Anonymous poster hash: 2b6e6...198

Nei, jeg tror ikke jeg misforstår noe som helst. Muligens jeg uttrykker meg rotete, eller noen ikke helt leser hva jeg faktisk skriver.

Uansett hva som er årsaken til det dobbelførte beløpet så forandrer ikke det hva som kan gjøres med det nå. Jeg forsto veldig godt hva TS mente, og mye sannsynlig så gikk ikke tørste transaksjonen gjennom (som han på brukerstedet sa).. Og derfor måtte transaksjon nr2 gjennomføres.

Det kan godt være at brukerstedet fikk henne til å gjennomføre transaksjonen to ganger, men da har det vært med viten og vilje fra brukerstedet.

Ofte opplever folk at transaksjonen får en teknisk svikt, og beløpet blir reservert. Det vil aldri bli bokført, men kun reservert. Dette kan skje pga. teknisk svikt, og man må ta ny transaksjon. Det kan være fordi noen tar kortet ut for tidlig. Mange grunner. Og at hun måtte "dra kortet" to ganger er totalt irrelevant for hele situasjonen. Dersom det er en teknisk svikt, vil brukerstedet få beskjed, og må dra kortet igjen. Dessverre kan forbruker oppleve at beløpet blir dobbelført, reservert, men ikke bokført.

Grunnen har egentlig ikke noe å si.

Men jeg kan godt forklare hva som skjer videre. Fordi mitt arbeid involverer kunnskap om dette området, og dette er noe jeg driver med, så kan jeg litt om det.

Som jeg har nevnt flere ganger i denne tråden:

Jeg forstår det slik at transaksjonen er reservert. Det betyr at transaksjoner er autorisert, og ikke kan tilbaketrekkes eller gjøres noe med nå. Det er komplett umulig å gjøre noe, for noen av partene. Hverken TS, banken eller brukerstedet. Det vil ikke hjelpe å ta kontakt med hverken bank eller låsesmed, ingen kan gjøre noe... Punktum! Om noen dager så vil en av to ting skje.

1. Reservasjonen vil automatisk rette seg opp. Dette skjer i 98 - 99 % av alle tilfeller.

2. Begge reservasjoner blir bokført innen noen dager. Da må du ta kontakt med låsesmeden og få tilbakeført pengene dine. Men det kan ikke skje før begge beløpene er bokførte.

Når ett beløp er reservert er det umulig å si noe om hvorvidt beløpet vil gå gjennom og bokføres eller vil rettes opp automatisk.

Og banken har opplyst deg feil hvis de mener at brukerstedet kan trekke tilbake reservasjonen, det er feil.

Så, for å oppsummere. Du må ta det rolig og kan ikke gjøre noe før det er gått noen dager, og de er enten begge bokført, eller den ene falt bort.

Så det nytter lite å gjøre noe med selve transaksjonen nå..

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Banker kan slette reserverte beløp på kortet. De har imidlertid ikke lov (eller "lov" da) til å gjøre dette uten en skriftlig bekreftelse fra brukerstedet, som gjerne må fakses inn, eller til nød sendes på epost fra bedriftens domene til banken. Om banken ikke gjør dette for deg når kontoen er TOM for disponible penger, er det rimelig dårlig service, selv om det er litt jobb for dem.

Brukerstedet kan selvfølgelig også slette den ene reservasjonen, særlig som her, dersom kortet faktisk er dratt to ganger og det derfor antakelig er to ulike transaksjoner i systemet, men de fleste som driver butikk og leier en terminal kan jo ingen ting om dette, og aner ikke hvordan. De er like teknotilbakestående som de fleste andre databrukere, og aner ikke hvordan de egentlig bruker sine egne systemer. (Må ta et lite forbehold: Jeg vet ikke om alle næringsdrivende har systemer for dette. Det kan faktisk hende at en del mangler muligheter for dette, avhengig av system og hvem de leier terminal fra. Men flere som kan det, vet ikke at de kan.)

Derfor kan det være lettere å få dem til å sende inn en faks eller epost til banken der de bekrefter hva det riktige beløpet skal være, og at den ene reservasjonen kan slettes. Men siden resevasjoner faller bort i løpet av ca. tre virkedager for debetkort, gir banken deg beskjed om å vente eller ta kontakt med brukerstedet. Da faller reservasjonen vanligvis bort før de trenger å gjøre noen jobb med saken.

Jeg håper ikke jobben din involverer veldig mye kunnskap om dette, Gorggy. ;)

Endret av guttemann
Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg misforstår noe som helst. Muligens jeg uttrykker meg rotete, eller noen ikke helt leser hva jeg faktisk skriver.

Uansett hva som er årsaken til det dobbelførte beløpet så forandrer ikke det hva som kan gjøres med det nå. Jeg forsto veldig godt hva TS mente, og mye sannsynlig så gikk ikke tørste transaksjonen gjennom (som han på brukerstedet sa).. Og derfor måtte transaksjon nr2 gjennomføres.

Det kan godt være at brukerstedet fikk henne til å gjennomføre transaksjonen to ganger, men da har det vært med viten og vilje fra brukerstedet.

Ofte opplever folk at transaksjonen får en teknisk svikt, og beløpet blir reservert. Det vil aldri bli bokført, men kun reservert. Dette kan skje pga. teknisk svikt, og man må ta ny transaksjon. Det kan være fordi noen tar kortet ut for tidlig. Mange grunner. Og at hun måtte "dra kortet" to ganger er totalt irrelevant for hele situasjonen. Dersom det er en teknisk svikt, vil brukerstedet få beskjed, og må dra kortet igjen. Dessverre kan forbruker oppleve at beløpet blir dobbelført, reservert, men ikke bokført.

Grunnen har egentlig ikke noe å si.

Men jeg kan godt forklare hva som skjer videre. Fordi mitt arbeid involverer kunnskap om dette området, og dette er noe jeg driver med, så kan jeg litt om det.

Som jeg har nevnt flere ganger i denne tråden:

Jeg forstår det slik at transaksjonen er reservert. Det betyr at transaksjoner er autorisert, og ikke kan tilbaketrekkes eller gjøres noe med nå. Det er komplett umulig å gjøre noe, for noen av partene. Hverken TS, banken eller brukerstedet. Det vil ikke hjelpe å ta kontakt med hverken bank eller låsesmed, ingen kan gjøre noe... Punktum! Om noen dager så vil en av to ting skje.

1. Reservasjonen vil automatisk rette seg opp. Dette skjer i 98 - 99 % av alle tilfeller.

2. Begge reservasjoner blir bokført innen noen dager. Da må du ta kontakt med låsesmeden og få tilbakeført pengene dine. Men det kan ikke skje før begge beløpene er bokførte.

Når ett beløp er reservert er det umulig å si noe om hvorvidt beløpet vil gå gjennom og bokføres eller vil rettes opp automatisk.

Og banken har opplyst deg feil hvis de mener at brukerstedet kan trekke tilbake reservasjonen, det er feil.

Så, for å oppsummere. Du må ta det rolig og kan ikke gjøre noe før det er gått noen dager, og de er enten begge bokført, eller den ene falt bort.

Så det nytter lite å gjøre noe med selve transaksjonen nå..

Banker kan slette reserverte beløp på kortet. De har imidlertid ikke lov (eller "lov" da) til å gjøre dette uten en skriftlig bekreftelse fra brukerstedet, som gjerne må fakses inn, eller til nød sendes på epost fra bedriftens domene til banken. Om banken ikke gjør dette for deg når kontoen er TOM for disponible penger, er det rimelig dårlig service, selv om det er litt jobb for dem.

Brukerstedet kan selvfølgelig også slette den ene reservasjonen, særlig som her, dersom kortet faktisk er dratt to ganger og det derfor antakelig er to ulike transaksjoner i systemet, men de fleste som driver butikk og leier en terminal kan jo ingen ting om dette, og aner ikke hvordan. De er like teknotilbakestående som de fleste andre databrukere, og aner ikke hvordan de egentlig bruker sine egne systemer. (Må ta et lite forbehold: Jeg vet ikke om alle næringsdrivende har systemer for dette. Det kan faktisk hende at en del mangler muligheter for dette, avhengig av system og hvem de leier terminal fra. Men flere som kan det, vet ikke at de kan.)

Derfor kan det være lettere å få dem til å sende inn en faks eller epost til banken der de bekrefter hva det riktige beløpet skal være, og at den ene reservasjonen kan slettes. Men siden resevasjoner faller bort i løpet av ca. tre virkedager for debetkort, gir banken deg beskjed om å vente eller ta kontakt med brukerstedet. Da faller reservasjonen vanligvis bort før de trenger å gjøre noen jobb med saken.

Jeg håper ikke jobben din involverer veldig mye kunnskap om dette, Gorggy. ;)

Uansett hvem av dere to over som har rett, og hvis i verste fall det er riktig at dette kan ta flere dager pga at "systemet" ikke kan overstyres, må vel TS kunne kreve av låsesmeden at de umiddelbart overfører beløpet trukket for mye av henne, som en vanlig bankoverføring (og heller lar begge belastningene skje).

Jeg mener selvsagt at TS kan kreve dette, fordi deres ansatte gjorde en kjempetabbe og lurte (uttilsiktet, men likevel) TS til å betale 2 ganger. Da må også firmaet ta ansvar for dette og rydde opp brennkvikt til beste for TS, uansett om det medfører ulemper for dem.

Anonymous poster hash: 10f92...97b

Skrevet

Banker kan slette reserverte beløp på kortet. De har imidlertid ikke lov (eller "lov" da) til å gjøre dette uten en skriftlig bekreftelse fra brukerstedet, som gjerne må fakses inn, eller til nød sendes på epost fra bedriftens domene til banken. Om banken ikke gjør dette for deg når kontoen er TOM for disponible penger, er det rimelig dårlig service, selv om det er litt jobb for dem.

Brukerstedet kan selvfølgelig også slette den ene reservasjonen, særlig som her, dersom kortet faktisk er dratt to ganger og det derfor antakelig er to ulike transaksjoner i systemet, men de fleste som driver butikk og leier en terminal kan jo ingen ting om dette, og aner ikke hvordan. De er like teknotilbakestående som de fleste andre databrukere, og aner ikke hvordan de egentlig bruker sine egne systemer. (Må ta et lite forbehold: Jeg vet ikke om alle næringsdrivende har systemer for dette. Det kan faktisk hende at en del mangler muligheter for dette, avhengig av system og hvem de leier terminal fra. Men flere som kan det, vet ikke at de kan.)

Derfor kan det være lettere å få dem til å sende inn en faks eller epost til banken der de bekrefter hva det riktige beløpet skal være, og at den ene reservasjonen kan slettes. Men siden resevasjoner faller bort i løpet av ca. tre virkedager for debetkort, gir banken deg beskjed om å vente eller ta kontakt med brukerstedet. Da faller reservasjonen vanligvis bort før de trenger å gjøre noen jobb med saken.

Jeg håper ikke jobben din involverer veldig mye kunnskap om dette, Gorggy. ;)

Jo den gjør det takk. Men her uttaler du deg tydeligvis om ting du ikke helt har kontroll på.. :rolleyes:

Bankene kan ALDRI slette transaksjoner som er autorisert. Her er kunnskapen din mangelfull. Men det som ofte er praksis er at brukerstedet fakser inn skjema, da kan banken teknisk sett oppjustere konto (les: ikke slette transaksjonen). Men den tilbakefaller dagen etter, og vil da stå i minus.

Dvs. TS kan få brukersted til å fylle ut nødvendig skjema/dokument og fakse banken (som forøvrig er litt komplisert, som brukerstedene vet aldri hva det er snakk om her). Når banken mottar det, kan kontoen som da står med 30 kr på seg, justeres opp til å ha 3030 kr på. TS handler for 530 kr. Og dagen etterpå vil TS ha en minussaldo på konto på 500 kr.

Forøvrig så er det veldig underholdende dersom jeg forstår deg riktig, og du helt seriøst mener at debetkort ha en gylden regel på ca. 3 virkedager. :rolleyes:

Uansett, transaksjonen i seg selv kan de ikke gjøre noe med.

Skrevet

Uansett hvem av dere to over som har rett, og hvis i verste fall det er riktig at dette kan ta flere dager pga at "systemet" ikke kan overstyres, må vel TS kunne kreve av låsesmeden at de umiddelbart overfører beløpet trukket for mye av henne, som en vanlig bankoverføring (og heller lar begge belastningene skje).

Jeg mener selvsagt at TS kan kreve dette, fordi deres ansatte gjorde en kjempetabbe og lurte (uttilsiktet, men likevel) TS til å betale 2 ganger. Da må også firmaet ta ansvar for dette og rydde opp brennkvikt til beste for TS, uansett om det medfører ulemper for dem.

Anonymous poster hash: 10f92...97b

Nei. Fordi firmaet har ikke trukket to ganger. Beløpet er reservert to ganger.

Og brukerstedet har ikke nødvendigvis gjort noen feil her.

Eller, man skal aldri si aldri. Men det er veldig sannsynlig at det har skjedd en teknisk feil her, og at beløpet automatisk tilbakeføres innen få dager.

Brukerstedet har ikke pengene. De har ikke mottatt noen penger enda. Og de kommer mest sannsynlig ikke til å få pengene flere ganger heller.

Igjen, umulig å si sikkert for oss her og nå. Men hvis du leser hva jeg skriver, så nevner jeg gjentatte ganger at beløpene er reserverte (som TS bekrefter) , men ikke bokførte. Du kan google hva det betyr evt.

Det er trasig når slike ting skjer. Men man må ofte bare vente noen dager før det retter seg selv, dessverre.

Skrevet (endret)

Jo den gjør det takk. Men her uttaler du deg tydeligvis om ting du ikke helt har kontroll på.. :rolleyes:

Bankene kan ALDRI slette transaksjoner som er autorisert. Her er kunnskapen din mangelfull. Men det som ofte er praksis er at brukerstedet fakser inn skjema, da kan banken teknisk sett oppjustere konto (les: ikke slette transaksjonen). Men den tilbakefaller dagen etter, og vil da stå i minus.

Dvs. TS kan få brukersted til å fylle ut nødvendig skjema/dokument og fakse banken (som forøvrig er litt komplisert, som brukerstedene vet aldri hva det er snakk om her). Når banken mottar det, kan kontoen som da står med 30 kr på seg, justeres opp til å ha 3030 kr på. TS handler for 530 kr. Og dagen etterpå vil TS ha en minussaldo på konto på 500 kr.

Forøvrig så er det veldig underholdende dersom jeg forstår deg riktig, og du helt seriøst mener at debetkort ha en gylden regel på ca. 3 virkedager. :rolleyes:

Uansett, transaksjonen i seg selv kan de ikke gjøre noe med.

Jeg sa vel aldri at banken kunne slette transaksjonen. ;) Mem de kan slette det reserverte beløpet. Om dette teknisk løses ved å justere saldoen for kontoen kan være. Jeg er forøvrig rimelig sikker på at bankene står fritt til å slette reservasjonen også, men at de vil/kan være ansvarlig ovenfor brukersted. Slikt ansvar vil imidlertid normalt falle bort dersom brukerstedet har bekrefter at transaksjonen var en feil. Jeg innbiller meg at det er derfor de vil ha dokumentasjon fra brukerstedet først, men jeg kan ta feil. Uansett tror jeg det vesentlige for TS og andre i samme situasjon er at dette kan fikses så man slipper å gå sulten i dagesvis, og ikke teknikalitetene bak.

Reservasjoner på debetkort (bank axept, her er det jo fysisk bruk) har en varighet på rundt tre virkedager før det reserverte beløpet frigis dersom transaksjonen ikke gjennomføres. Husket ikke antallet dager helt nøyaktig. Usikker på om det er det du mener med "gylden regel"? :P MasterCard har vel syv, mens Visa har fem? Dette er helt uavhengig av gyldighetstiden.

Endret av guttemann
Skrevet

Nei. Fordi firmaet har ikke trukket to ganger. Beløpet er reservert to ganger.

Og brukerstedet har ikke nødvendigvis gjort noen feil her.

Eller, man skal aldri si aldri. Men det er veldig sannsynlig at det har skjedd en teknisk feil her, og at beløpet automatisk tilbakeføres innen få dager.

Brukerstedet har ikke pengene. De har ikke mottatt noen penger enda. Og de kommer mest sannsynlig ikke til å få pengene flere ganger heller.

Igjen, umulig å si sikkert for oss her og nå. Men hvis du leser hva jeg skriver, så nevner jeg gjentatte ganger at beløpene er reserverte (som TS bekrefter) , men ikke bokførte. Du kan google hva det betyr evt.

Det er trasig når slike ting skjer. Men man må ofte bare vente noen dager før det retter seg selv, dessverre.

TS skrev jo at hun betalte to ganger med kortet fordi den ansatte påstod at første forsøk gikk feil!

Anonymous poster hash: 10f92...97b

Skrevet

TS skrev jo at hun betalte to ganger med kortet fordi den ansatte påstod at første forsøk gikk feil!

Anonymous poster hash: 10f92...97b

Nettopp. Og det er dette som alltid forekommer når summen er reservert to ganger. Det har jeg erfaring med, samt andre jeg kjenner også.

Men uansett - det har ordnet seg. Jeg hadde en lang samtale med kundebehandler i banken. Forklarte situasjonen, at summen fortsatt var reservert men at jeg vile ha det igjen.

Etter mye om og men slettet hun dette i sine systemer (hvilket tydeligvis er mulig) og 3000 er tilbake på konto idag.

Så moralen er vel at man skal mase når man har rett :)

Anonymous poster hash: 0a75e...bc3

Skrevet

Jeg sa vel aldri at banken kunne slette transaksjonen. ;) Mem de kan slette det reserverte beløpet. Om dette teknisk løses ved å justere saldoen for kontoen kan være. Jeg er forøvrig rimelig sikker på at bankene står fritt til å slette reservasjonen også, men at de vil/kan være ansvarlig ovenfor brukersted. Slikt ansvar vil imidlertid normalt falle bort dersom brukerstedet har bekrefter at transaksjonen var en feil. Jeg innbiller meg at det er derfor de vil ha dokumentasjon fra brukerstedet først, men jeg kan ta feil. Uansett tror jeg det vesentlige for TS og andre i samme situasjon er at dette kan fikses så man slipper å gå sulten i dagesvis, og ikke teknikalitetene bak.

Reservasjoner på debetkort (bank axept, her er det jo fysisk bruk) har en varighet på rundt tre virkedager før det reserverte beløpet frigis dersom transaksjonen ikke gjennomføres. Husket ikke antallet dager helt nøyaktig. Usikker på om det er det du mener med "gylden regel"? :P MasterCard har vel syv, mens Visa har fem? Dette er helt uavhengig av gyldighetstiden.

De kansellerte den ene reserverte summen og jeg fikk pengene. Så tydeligvis er det mulig :)

Anonymous poster hash: 0a75e...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...