AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 I det siste har jeg fått dilla på disse Atkins-barene. Jeg spiser minst en, kanskje to, Atkinsbar (60 gram) hver dag. Er dette egentlig usunt? Er redd jeg skal legge på meg hvis jeg fortsetter over tid... Synes de er mettende, da. Forstår at det sikkert er bedre å spise "vanlig" mat, men spørsmålet mitt er om det er usunt å spise det så ofte? Hilsen jente 20 år. Anonymous poster hash: 28a03...9ec
Chizue Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Alt med måte.. Men så brukes vel egentlig Atkins-produktene til slanking Altså det er sunnere enn vanlig godterier, er jo low carb Jeg håper du spiser annen mat i tillegg til barene. Men om sukkersuget melder seg, så spiser du heller en slik bar enn en sjokolade plate og jeg skjønner deg, de barene er knallgode.... :O
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Alt med måte.. Men så brukes vel egentlig Atkins-produktene til slanking Altså det er sunnere enn vanlig godterier, er jo low carb Jeg håper du spiser annen mat i tillegg til barene. Men om sukkersuget melder seg, så spiser du heller en slik bar enn en sjokolade plate og jeg skjønner deg, de barene er knallgode.... :O Jeg spiser vanlig mat selvfølgelig, men jeg inkluderer ofte en bar i måltider, eller som mellommåltid. Forstår at de er sunnere enn vanlige godterier, men er det likevel mer klassifisert som godteri, enn mat? TS Anonymous poster hash: 28a03...9ec
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Men altså.... slik jeg har forstått Atikns-dietten så går det ut på å eliminere sukker totalt fra kostholdet, alle karbohydrater, og ha en ekstremt fettrik diett. Dvs. egg og bacon til frokost etc. Når kroppen ikke har noe sukker (glukose) den kan hente energi fra, så giver den løs på fettet, og man går ned i vekt, eller fett, rett og slett. Det er IKKE en diett man skal gå på lenge, og den er veldig kritisert for å være usunn. Bare tenk på kolesterolet over tid... nesten rart at folk vil gjøre det mot seg selv. Så å spise delvis Atkins og fortsatt spise sukker vil vel egentlig bare si at man spiser litt vel mye fett og det vil lagres på kroppen. Har ikke disse barene mye kalorier da? Det går jo fint så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner Anonymous poster hash: d5c93...f1b
snurk Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Atkins er basert på et lavkarbo kosthold. Det betyr ikke at man skal erstatte karbohydrater med fett, men at man skal eliminere alle usunne karbohydrater som sukker, mel, pasta, brød osv. Å spise protein, fett og sunne karbohydrater som f.eks grønnsaker har ingen sammenheng med forhøyet kolesterol. Om du spiser en kombinasjon av fet mat og sukker derimot vil det få utslag på kolesterolet. Å spise Atkins-bar er vel tvilsomt usunt i seg selv men disse inneholder jo en del ekstra kalorier og skal vel i utgangspunktet brukes som måltidserstatter. Eller eventuelt som snacks om du har lyst på noe godt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Jeg spiser atkins til frokost eller lunsj ofte,spesielt hvis jeg er "på farta". En bar inneholder rundt 200 kcal og holder meg mett i timesvis. Hvorvidt det er sunt eller usunt kommer vel gjerne litt an på kosten ellers? Slik jeg spiser de kommer de ikke i tillegg, men er et måltid (som en nutrilettbar), og ellers unngår jeg raske karber i kosten, men spiser magert og proteinrikt. Det er også en form for lavkarbo, det må ikke inkludere masse fett. Atkins har vel en mer fedon-aktig variant også? Kos deg og tenk at uansett alt med måte Anonymous poster hash: b1b07...2f4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Du må nesten lese på papiret hvor mange kalorier de inneholder. Anonymous poster hash: d9433...379
Gjest Verify Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Det er jo endel gram sukker i de barene sist jeg sjekket. Men er vel 150 kcal per bar eller noe? Husker ikke jeg. Så lenge du spiser mindre enn det du forbrenner går du ikke opp i vekt.
Supraspinatus Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Men altså.... slik jeg har forstått Atikns-dietten så går det ut på å eliminere sukker totalt fra kostholdet, alle karbohydrater, og ha en ekstremt fettrik diett. Dvs. egg og bacon til frokost etc. Når kroppen ikke har noe sukker (glukose) den kan hente energi fra, så giver den løs på fettet, og man går ned i vekt, eller fett, rett og slett. Det er IKKE en diett man skal gå på lenge, og den er veldig kritisert for å være usunn. Bare tenk på kolesterolet over tid... nesten rart at folk vil gjøre det mot seg selv. Så å spise delvis Atkins og fortsatt spise sukker vil vel egentlig bare si at man spiser litt vel mye fett og det vil lagres på kroppen. Har ikke disse barene mye kalorier da? Det går jo fint så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner Anonymous poster hash: d5c93...f1b Nå er det heldigvis slik at de som trodde at høyt kolesterol var årsaken til hjerte-/karsykdommer tok feil. Det var ikke så enkelt. Det finnes mange typer fett, og innenfor de tre hovedkategoriene så er det egentlig bare et par typer fett som fortsatt er knyttet til hks. Det er kunstige transfettsyrer (delvis hydrogenert vegetabilsk fett), og overdrevet inntak av de fleste typer omega-6. Det er dessverre ikke sånn at det er veldig lett dette her og årsaksbildet er ofte veldig sammensatt. Det blir derfor feil å peke på fettet og glemme helt at karbohydratene er de som er verstingene når det kommer til livsstilsykdommer. Med det sagt så er nok ikke atkins den sunneste av lavkarbodiettene heller. Disse barene er i mine øyne like usunne som annet godteri. De inneholder ingenting vi trenger og de smaker jo ikke spesielt godt heller. Jeg mener at dersom en skal spise en lavkarbodiett så bør man fokusere på mat med nytte. Mye grønnsaker, passelig med protein fra dyr og nok fett til å dekke energibehovet. Velger man fett fra dyreriket eller fett som følger med dyreproteinene får man masse vitaminer med på kjøpet. Dét er nyttig.
Cuntzilla Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Det virker litt som folk bruker sunt/usunt når de egentlig mener ikke-fetende/fetende? Det er mye kunstige tilsetninger i de barene, tilhengere av supermat, raw food eller veldig sunt kosthold generelt vil nok mene det er noe av det verste du kan spise, at det ikke er mat engang, bare rent søppel. Selv får jeg vondt i magen av dem, og føler ikke akkurat jeg har trykket i meg noe helsebringende for å si det mildt. Føler meg like crap som etter en Bigmac-meny eller altfor mye alkohol. Men slanke-vennlig er det sikkert, særlig på meg som får magesjau av det.. 2
Pringle Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Det virker litt som folk bruker sunt/usunt når de egentlig mener ikke-fetende/fetende? Og fetende når de mener energitett? Man kan spise hva man vil bare man passer på mengde/hyppighet.
Cuntzilla Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Og fetende når de mener energitett? Man kan spise hva man vil bare man passer på mengde/hyppighet. Hehe, visste den kom til å komme, men jeg gadd ikke skrive energitett likevel. Bør vel begynne å høre på meg selv når jeg setter ting på spissen, sånn at jeg slipper å skrive alt to ganger Ja, kall det gjerne energitett, jeg brukte det mer folkelige ordet fetende for å bedre illustrere hva jeg mente. Poenget er jo at noen folk spør om noe er sunt når de egentlig mener "legger jeg på meg av det/er det fetende?". Og det spørsmålet er jo selvsagt på grensen til meningsløst og umulig å svare på uten annen informasjon, ingen mat er fetende i seg selv om man spiser det med måte, men nå var det ikke akkurat det som var poenget mitt her. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Hvis trådstarter har dilla på disse barene om dagen så la henne nå spise de. Det betyr jo også at hun liker de! Ja, man må regne de inn i det store kaloriregnskapet, men det er jo ikke kun tomme kalorier dette her. Jeg bruker de som sagt som måltidserstatter hvis jeg f.eks har dårlig tid og ikke rekker vanlig frokost, men det er i perioder. og da spiser jeg 1 bar med god samvittighet. Spiser jeg 2 reagerer magen på maltitolen. Anonymous poster hash: b1b07...2f4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 De fleste barer inneholder ganske mye sukker og er ikke så himla sunne som folk skal ha det til. Anonymous poster hash: 02f6c...38d 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 De fleste barer inneholder ganske mye sukker og er ikke så himla sunne som folk skal ha det til. Anonymous poster hash: 02f6c...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå