Gå til innhold

Vil ikke vente til vi har råd til stort bryllup. Hvordan gjennomføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle søte damer!

Nå har det seg sånn at jeg er forlovet med verdens mest fantastiske mann! Vi har vært sammen noen år, og forlovet oss for noen måneder siden. Vi har diskutert dette med bryllup, og vi er begge enig om at vi ikke vil vente noen år til vi har råd til et slikt bryllup vi egentlig vil ha (stort kirkebryllup med hvit kjole og middag/fest etterpå). Vi er i etableringsfasen, og syns rett og slett det er bortkastet å bruke flerfoldige tusen på bryllup, når vi heller kunne brukt det til EK når vi skal kjøpe oss større bolig. Samtidig som vi vil være gift.

Vi kunne jo selvfølgelig tatt oss en tur på tinghuset og giftet oss, men det virker litt stusslig, vi vil jo gjerne ha en stor fest med venner og familie.

Vi skjønner jo at vi ikke har så mange alternativer i og med at vi vil gjøre festen rimelig, men sliter litt med å komme opp med gode alternativer. Er det noen her som har noen gode ideer?

Det som har kommet frem sålangt er vel et enkelt kirkebryllup og middag bare forlovere, søsken, foreldre og besteforeldre (15 stk) etterfulgt av fest på kvelden med kaker. Eventuelt droppe middag og bare ta en skikkelig fest med venner og familie.

Setter stor pris på innspill som kan hjelpe oss å tenke litt nytt! :)

Anonymous poster hash: fd60c...0f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp et budsjett. Finn et lokale som passer dere, og ta det derfra. Vi blir 21stk i vårt bryllup :-) men med kjole og kirke og hele pakka. Kommer på rundt 50-60000

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

For å gjøre festen så rimelig som mulig kunne dere f.eks arrangert spleisefest? Det går an å skrive i invitasjonen at dere istedenfor gaver ønsker at alle deltar med en matrett/dessert/kake. Dermed får dere et stort koldtbord.

Dette bør organiseres slik at deltakerne sier fra til dere på forhånd hva de tar med seg. Da har dere muligheten til å styre det litt, for å unngå at dere får 15 ostekaker, tre røkelakser og ingenting annet på bordet.

Drikkevarer pleier også å være en solid utgiftspost, og det aller billigste er vel å gjøre det alkoholfritt. Alternativet er å sørge for å kjøpe inn mest mulig fra utlandet hvis dere bor innen rimelig nærhet. Dersom dere har familie eller venner som er så mye ute og reiser at de ikke gidder å fylle kvota for egen del hver gang, spør om de kan kjøpe med navngitte ting til dere, så dere får kjøpt det rimeligere enn på polet.

Pynt osv er vel billigst på e-bay. Kjoler ligger til salgs brukt i hopetall på finn, evt kinakjoler fra e-bay eller andre nettsteder.

Endret av Margit Spat
Gjest Daenerys
Skrevet

Å dra på tinghuset er ikke nødvendigvis stusselig, det må jeg bare si. Vi hadde en høytidelig og verdig seremoni hvor det dukket opp flere tårer blant de inviterte :)

Hva med å enten ha en sommerfest hvor alle tar med seg noe (tapas f.eks), eller grillfest? Da får dere invitert til en uformell fest, samtidig som dere blir feiret! Det går også an å si at folk tar med alkohol selv, det er som sagt en stor utgiftspost.

Og uansett - det viktigste som du sier er at dere blir gift. Dere kan også gifte dere nå og deretter ta bryllupsfesten på sommeren eller hvilken sesong dere vil. Da er dere gift, men kan også få en fin fest i etterkant.

Skrevet

Å dra på tinghuset er ikke nødvendigvis stusselig, det må jeg bare si. Vi hadde en høytidelig og verdig seremoni hvor det dukket opp flere tårer blant de inviterte :)

Hva med å enten ha en sommerfest hvor alle tar med seg noe (tapas f.eks), eller grillfest? Da får dere invitert til en uformell fest, samtidig som dere blir feiret! Det går også an å si at folk tar med alkohol selv, det er som sagt en stor utgiftspost.

Og uansett - det viktigste som du sier er at dere blir gift. Dere kan også gifte dere nå og deretter ta bryllupsfesten på sommeren eller hvilken sesong dere vil. Da er dere gift, men kan også få en fin fest i etterkant.

Mente absolutt ikke at en tur på tinghuset ville vært stusslig, har selv vært i utrolig flotte bryllup der vielsen har vært på tinghuset. Det jeg syns hadde vært stusslig er om vi bare hadde hatt seremoni på tinghuset uten å gjøre noe mer. Vil liksom ha feiringen også :)

Takk for gode forslag! Syns en grillfest var et godt alternativ! Må bare finne et sted vi kan ha det. Kan tenke meg det er billigere å ta en stor utefest med partytelt og grill i forhold til lokale inne :)

TS

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Mente absolutt ikke at en tur på tinghuset ville vært stusslig, har selv vært i utrolig flotte bryllup der vielsen har vært på tinghuset. Det jeg syns hadde vært stusslig er om vi bare hadde hatt seremoni på tinghuset uten å gjøre noe mer. Vil liksom ha feiringen også :)

Takk for gode forslag! Syns en grillfest var et godt alternativ! Må bare finne et sted vi kan ha det. Kan tenke meg det er billigere å ta en stor utefest med partytelt og grill i forhold til lokale inne :)

TS

Til det jeg har uthevet: det trodde jeg også, men det viser seg at det trenger ikke å være tilfelle.

Her jeg bor er grendehus (i ok omgivelser) vanligvis ganske rimelige å leie, mens de store partyteltene koster atskillig mer, og drar på seg flere utgifter fordi man gjerne leier møbler, gulv (med mindre man har godt underlag å sette det på), dekketøy osv, som alt er inkludert i lokalet hvis man leier grendehuset.

Før du bestemmer deg for partyteltvarianten, kan det være lurt å sammenlikne priser, i alle fall :)

Hva man velger kommer jo også litt an på hvilket utvalg av lokaler eller teltutleiere som finnes der man har tenkt å gifte seg.

Lykke til!

Endret av Margit Spat
Skrevet

De beste bryllupene jeg har vært gjest i, er gode gamledagse låvebryllup (der høylåven sopes mist på sommeren, og det settes inn bord.

Det var også flått da en venninne satte opp telt i hagen hos foreldrene. De kjøpte seg telt på Jysk, fordi det ble billigere enn å leie. Og så fikk de lånt bord og stoler.

Det er absolutt mange mulige lokaler om man tenker litt alternativt. Kjenner dere til en lokal hall eller forsamlingslokale, kantine eller foaje, via foreningener, arbeidsplasser, skoler osv.

Mat lån man forbedre en del av selv, og så få noen til å varme eller stå å grille osv på selve dagen. Kaker kan man be folk bake (jeg har ofte hatt med kake).

Anonymous poster hash: 37eea...43b

Skrevet

Jeg synes bryllup som spleiselag er genialt! Å bake en kake/fikse et spekematfat/eller lignende, og ta med en flaske vin eller to, koster mindre enn det jeg vanligvis ville lagt i en bryllupsgave! Også fint i et miljøperspektiv og ellers god stemning, sånn i stedet for å kjøpe ting og tang i massevis.

Har ikke vært i det selv, men har kjenninger som har arrangert det med stor suksess. Mange varianter av det også - koldtbord, grillfest osv.

Det krever litt planlegging - hvem som tar med hva og slik, som nevnt. Og grendahus er jevnt over billig å leie(om det er mulig i deres nærområde), med litt kreativitet kan det bli finfint.

Gjest Blomsterert
Skrevet

TS

Da jeg giftet meg,ba vi sammen til grillfest for familie og venner,men vi sa ikke at det ble bryllup!

Grunnen til det var at vi ikke ville ha gaver,men at gjester tok med div mat og kaker.

Drikkevarene spanderte vi.

Presten kom hjem til oss og viet oss på tunet.

Det ble veldig vellykket for voksne og en haug med unger. Kjempemorsomt! Og minimalt med utgifter.

Skrevet

Vi gjør det billig. Først vielse (er jo gratis) med bare de nærmeste, kanskje 6-8 gjester. Så en fest hjemme hvor bruden og familien står for mat. Lager alt noen dager i forveien.

Vil tippe at alt skal koste oss maks 10 000 kr for ca 20 gjester.

Dress har vi og bryllupskjolen låner jeg av lillesøsteren.

Anonymous poster hash: 57767...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...