AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Har kjøpt en ny bolig. Står ferdig om 6-9 mnd. Hvor mye bør vi ha oppspart til da? hvilke ekstra kostnader vil påløpe den første tiden ?Anonymous poster hash: aaffd...c2e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Spar opp så mye som overhodet muligAnonymous poster hash: d9e0f...62b
Svareren Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Hei. Dere har jo inngått en avtale hvor det står i leveringsbeskrivelsen hva som er inkludert. Dere må nesten ta det derifra. Er gulv, og maling av vegger inne osv. inkludert? Det er mange nybygg som leveres "nøkkelferdig, klar til egeninnsats" som ofte innebærer at man selv må ordne med den innvendige ferdigstillingen. Jeg vil råde dere til å forhøre dere med utbygger om hva dere kan forvente av utgifter. Maling av grunnede yttervegger innen det første året er også noe man ofte må stå for selv. Utenom dette så har man jo etablering av diverse internett og TV-avtaler som ofte innebærer installasjon. Det er sjeldent store utgifter med dette, med mindre man må begynne å dra opplegg for dette inne i selve boligen. Man bruker ofte en del penger på møbler og innventar også den første tiden. Jeg regner med dere har oversikt over de løpende kostnadene det fører med seg som forsikring, kommunale avgifter, strøm ol.? Det skal jo normalt ikke føre med seg store utgifter for å flytte inn om "alt" leveres ferdig. Dere bør jo følge opp utbygger under prosessen og gå over at alt er slik dere ønsker. Spesielt elektrisk anlegg og vannrør er noe dere bør tenke nøye igjennom i tilfellet dere vil gjøre endringer eller legge til flere uttakspunkter. Det kan jo påvirke prisen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Takk for svar. Jeg forsøker å føre opp ett budsjett her. Jeg tar i mitt hverdagsbudsjett fra innflyttelse med: - Estimerte felleskostnader (de er jo vanskelig å si nå.. Men med utgangspunkt i hva utbyggeres estimerer. Og jeg kan ikke forestille meg de vil stige nå i starten? Nå er jo alt ganske i orden?) 1300 kr - Kommunale utgifter 850 kr mnd - Vedlikehold bolig 350 kr mnd Her har jeg brukt tall utbygger kom med for utarbeidelse av budsjett, som vi sendte til husbanken i fjor. Burde nok tatt høyde for eiendomsskatt på 7 000 kr også. (høres ikke det riktig ut?, er det jeg kan finne på nett). Men jeg har ikke justert vår skatteprosent noe heller. Så jeg tenker om det kan gå litt opp i opp. Er det andre kostnader relatert til å eie, fremfor å leie jeg bør ta hensyn til? Det er ikke malt ute, og det er ikke med belysning inne. Ellers forstår jeg det slik at alt er inkl. Jeg forstår vi bør satse på mest mulig, men det handler om å ha ett tall å jobbe med, for å se litt ann hvordan vi ligger ann. Det ruller alltid kostnader når vi flytter, og vi må nok ha en mnd med leie her vi bor + boliglån. Noen som har forslag? Eller kjøpte nytt selv, og husker hva de måtte ut med den første tiden? Anonymous poster hash: aaffd...c2e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Og tilkopling til Canal Digital også. Aner ikke hva det kan koste. Fant en side hvor noen nevnte 3 000 kr. Men usikker om det er riktig. Anonymous poster hash: aaffd...c2e
Gjest Wei Wei Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Her er en liknende (om ikke den samme problemstillingen). Mer konkrette tall i denne tråden. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=892122
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Her er en liknende (om ikke den samme problemstillingen). Mer konkrette tall i denne tråden. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=892122 Ja noe lik. Men vi har omkostninger inkl, i lånesummen. Fliser og batteri til dusjen er inkl også. Men vi vil behøve belysning og maling av utvendt kledning. Varmepumpe får vi avgjøre til høst/vinter. I den andre tråden står det følgende: "Og vil da ha ca. 50" igjen. - Holde til fliser - Baling av kledning - Lys - Batteri i dusjen" Vil det si at vi kan komme unna med 50 000 kr til å dekke både maling og belysning i hele leiligheten? Anonymous poster hash: aaffd...c2e
Gjest Meglerfrøken Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 (endret) Takk for svar. Jeg forsøker å føre opp ett budsjett her. Jeg tar i mitt hverdagsbudsjett fra innflyttelse med: - Estimerte felleskostnader (de er jo vanskelig å si nå.. Men med utgangspunkt i hva utbyggeres estimerer. Og jeg kan ikke forestille meg de vil stige nå i starten? Nå er jo alt ganske i orden?) 1300 kr - Kommunale utgifter 850 kr mnd - Vedlikehold bolig 350 kr mnd Her har jeg brukt tall utbygger kom med for utarbeidelse av budsjett, som vi sendte til husbanken i fjor. Burde nok tatt høyde for eiendomsskatt på 7 000 kr også. (høres ikke det riktig ut?, er det jeg kan finne på nett). Men jeg har ikke justert vår skatteprosent noe heller. Så jeg tenker om det kan gå litt opp i opp. Er det andre kostnader relatert til å eie, fremfor å leie jeg bør ta hensyn til? Det er ikke malt ute, og det er ikke med belysning inne. Ellers forstår jeg det slik at alt er inkl. Jeg forstår vi bør satse på mest mulig, men det handler om å ha ett tall å jobbe med, for å se litt ann hvordan vi ligger ann. Det ruller alltid kostnader når vi flytter, og vi må nok ha en mnd med leie her vi bor + boliglån. Noen som har forslag? Eller kjøpte nytt selv, og husker hva de måtte ut med den første tiden? Anonymous poster hash: aaffd...c2e Du bør regne med at de månedlige kostnadene kommer på en del mer enn 1300ish kroner. Hva med internett/tv, forsikring bygg, innboforsikring, sparing til vedlikehold( var det det de 300 kr skulle til? ) vaktmester, plenklipp, snømåking, kommunale kostnader og eventuell festeavgift på tomten. ( festetomt er latterlig vanlig her vi bor) Oppkobling til canal kommer på 3000 kr fort, det betalte vi for senest en mnd siden. Pluss det er lurt å ha en buffer. Å ferdigstille en leilighet er ikke veldig billig, så jeg ville anbefalt å hatt minimum 100 000 i bakhånd til dette. Da har dere også en buffer til å betale ekstra leie en mnd, dersom det blir forsinkelser før dere får flyttet inn. En buffer på et par mnds lønn er uansett ikke dumt å ha i bakhånd, sider de på luksusfellen;) Endret 8. desember 2014 av Meglerfrøken
Gjest Magdalene Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Det kommet jo ann på hva dere vil. Vi flytter inn i nytt hus i sommer, og har brukt rundt 400000kr, på belysning, belegningsstein til gårdsplassen, bygd en ny terrasse, satt opp gjerdet og fått det malt, beplantning i hage..
Svareren Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Det er vanskelig for oss å anslå hva du må ut med til maling og lys da vi ikke vet hvilke produkter du vil ha eller hvor store flater som skal males. Ei heller om det er egeninnsats eller bruk av profesjonelle. Er det snakk om en leilighet eller større rekkehus (Regner med det ikke er enebolig da du har listet opp felleskostnader)? Det vil jo ha litt å si. Du kan jo kjøpe taklamper til under hundre kroner stykket, men også til flere titalls tusen. Likevel er nok Meglerfrøken inne på noe med å ha noen månedslønner eller nok til å betale et par-tre låneavdrag + andre faste utgifter i bakhånd til en hver tid. Du kan også sjekke pris på forsikring på forhånd, og et strømselskap vil kunne hjelpe med å estimere strømforbruk basert på størrelse.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Det kommet jo ann på hva dere vil. Vi flytter inn i nytt hus i sommer, og har brukt rundt 400000kr, på belysning, belegningsstein til gårdsplassen, bygd en ny terrasse, satt opp gjerdet og fått det malt, beplantning i hage.. Vi vil forsøke å holde alt på ett minimum. Kan jeg spørre hvor mye dere brukte på belysning og maling spesifisert? Og hvor stor er boligen deres? Anonymous poster hash: aaffd...c2e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Det er vanskelig for oss å anslå hva du må ut med til maling og lys da vi ikke vet hvilke produkter du vil ha eller hvor store flater som skal males. Ei heller om det er egeninnsats eller bruk av profesjonelle. Er det snakk om en leilighet eller større rekkehus (Regner med det ikke er enebolig da du har listet opp felleskostnader)? Det vil jo ha litt å si. Du kan jo kjøpe taklamper til under hundre kroner stykket, men også til flere titalls tusen. Likevel er nok Meglerfrøken inne på noe med å ha noen månedslønner eller nok til å betale et par-tre låneavdrag + andre faste utgifter i bakhånd til en hver tid. Du kan også sjekke pris på forsikring på forhånd, og et strømselskap vil kunne hjelpe med å estimere strømforbruk basert på størrelse. Ja, alt buffer har jeg på stell til andre ting. Ift. lån, leie og lignende. Bruttoareal er på 77kvm. http://www.agderbygg.no/wp-content/plugins/sgc/thumb.php?src=http://www.agderbygg.no/wp-content/g/1667/1/bevervegen21-47_crop.jpg&w=616&h=300&zc=1&q=90 Jeg vet foreløpig ikke hva som skal brukes, eller om det er egeninnsats innvolvert. Det må være opp til sameiet eller de andre vi deler med. Vi har ikke kommunisert med noen enda, og tar derfor nå forbehold om å leie inn folk. For å være forberedt. Anonymous poster hash: aaffd...c2e
helenaa Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Dere trenger penger til selve flyttingen, hvis dere skal ha flyttebil, flyttefolk eller denslags. Ofte ender man opp med å kjøpe en del nye møbler, særlig fordi alt annet er så nytt og fint... Men det er jo frivillig, så hvis dere ikke har planer om det, trenger dere heller ikke. Trenger dere møbler ute? F.eks. på balkongen/terrassen? Eller er det noe hage/garasje/boder som må gjøres noe med? Belysning trenger ikke å være dyrt. Du får helt grei belysning for en 100-lapp. Da vi flyttet, tok vi billigløsning de fleste steder, og bare noen få, finere lamper. Du får telle hvor mange du trenger. Skal du male innendørs? eller er det utendørs? Her er prisene veldig forskjellige. Innendørsmaling er billig og veldig enkelt å gjøre selv. Hvitevarer? Har dere alt av garderobe (soverom og entre)? Gulvtepper? Gardiner o.l Noen velger også å leie inn noen til å vaske, for det blir alltid mye byggestøv i gulv, tak, vegger. Men det kan man jo også fint fikse selv Hvis det inngår i leia; tilkobling til TV/nett. Det kan være alt fra gratis til mange tusen..
Gjest Magdalene Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Vi vil forsøke å holde alt på ett minimum. Kan jeg spørre hvor mye dere brukte på belysning og maling spesifisert? Og hvor stor er boligen deres?Anonymous poster hash: aaffd...c2e Det går alltid mer enn man hadde tenkt til i utganspunktet. Brukte ca 20000kr på belysning inne (her kommer der jo Ann på hvordan lamper man vil ha. Vi har et par til rundt 5000kr stk, samt noen billigere). Maling av gjerdet betalte vi også rundt 20000kr Huset var ferdig malt. Det er ca 220 boa.
Marihønå Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 Vi flyttet inn i nybygg, selveier for 1år siden. Huset er på ca 120 boa. Det første året har vi hatt følgende utgifter: - Lamper, ca. 10 000 - Stein i gårdsrom, ca. 40 000 - Garderobeskap, ca. 10 000 - Maling og malere, ca. 30 000 - Ny sofa, ca. 13 000 - Plissegardiner i alle rom m/montering, ca. 30 000 Vi "burde" også ha bygget terrasse og satt opp et gjerde, men det har vi utsatt til neste sommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå