AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Og ja, jeg skjønner jo at om det skulle være tilfelle risikerer jeg masse pepper, men det må være lov å lure Synes du jeg generaliserer, så ta en titt på navn på underforumet. Men er det slik? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men har nå bodd ganske mange steder i Norge, spredt rundt til de forskjellige landsdelene. Nå kom turen til Bergen, og etter selv et par år, så skjønner jeg fortsatt ikke bergensere. Jeg merker at folk er litt annerledes her, men sliter med å sette fingeren på det. Men jeg kan jo komme med noen oppfatninger: Synes det virker som om bergensere generelt har penger, og alt som følger med det, ganske mye fritid, er livsnytere, opptatt av det materielle og statussymboler, litt formelle (samtidig som storkjefta, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den), og blir utrolig fort fornærma! Om du ikke elsker ølen deres feks. (er det hansa?), eller fotballaget, eller om du snakker fint om trøndere (som de av en eller annen grunn hater - og nei, er ikke trønder), eller dersom du kritiserer noe som helst ved Bergen (feks. at det regner alt for mye, mangler enkelte butikker, etc), så er det en del som blir i fyr og flamme. Så ja, noen ganger virker det som det er noe i det at det er et eget land, og de er litt "smårasistiske" mot andre "nasjonaliteter". Hvordan er din oppfatning av bergensere? Anonymous poster hash: 445c3...38d 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Er det ikke sånn i alle småsteder og mindre byer i Norge? Anonymous poster hash: 9cd9b...b2c 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Ja, fordi det fungerer jo fett og er selvsagt helt greit å skjære alle bergensere over én kam? Anonymous poster hash: 585e6...3e9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Finnes ikke selv-ironi hos bergensere. De blir så lett fornærmede over småting. Typisk bergenser å bli mutt og sur sånn som dette: Ja, fordi det fungerer jo fett og er selvsagt helt greit å skjære alle bergensere over én kam?Anonymous poster hash: 585e6...3e9 Anonymous poster hash: da7cd...4c5 1
Gjest Margit Spat Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Mitt inntrykk er at det ligger i det bergenske lynnet at de er litt pompøse og samtidig særdeles patriotiske. De elsker virkelig byen sin og identiteten er knyttet til byen og det som er bergensk (Brann, Hansa osv), og jeg tror dette er årsaken til at mange oppfattes slik. Et eksempel på det jeg ser på som pompøst, er at det vi andre kaller 17.-maitog, kaller de for prosesjon. Jeg er svært glad i Bergen selv, uten å være derfra
Berit Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Jeg har motsatt erfaring. Synes Bergensere har mye selvironi. De ler av seg selv og blir ikke lett fornærmet i det hele tatt. Tror de kan si store ord om seg og deres, men det er nettopp fordi de ikke tar seg selv høytidelig. Så de kan godt spøke med det. De er veldig glad i alt som har med Bergen å gjøre. Men de blir ikke fornærmet over at andre ikke har lik følelse eller mening. Generelt er mitt inntrykk at de er livsnytere, har god selvironi, utadvendte og har lett for å komme i snakk med fremmede 3
sweg Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Bergenserne jeg kjenner har ihvertfall aldri hørt om selvironi, men å gjøre narr av meg, det skal de. Heldigvis har jeg massevis av det, ellers hadde det blitt drama De er veldig stolte av byen sin, og de jeg kjenner vil for alt i livet studere videre i Bergen enn f.eks. flytte til Oslo eller Trondheim. 1
Berit Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Bergenserne jeg kjenner har ihvertfall aldri hørt om selvironi, men å gjøre narr av meg, det skal de. Heldigvis har jeg massevis av det, ellers hadde det blitt drama De er veldig stolte av byen sin, og de jeg kjenner vil for alt i livet studere videre i Bergen enn f.eks. flytte til Oslo eller Trondheim. Det at de ikke har selvironi, synes jeg høres veldig rart ut at er ditt inntrykk. Kjenner mange bergensere som lett ler av seg selv. Jan Eggum er ganske godt eksempel på å ha selvironi selv om man selvfølgelig ikke kan si at derfor gjelder det generelt bergensere. Ylvis er vel også god på selvironi. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Godt eksempel på en bergenser, mangler selv-ironi, blir sur, gretten og bitter for de minste ting som ikke setter Bergen i et strålende, "beste sted på jord"-lys: Det at de ikke har selvironi, synes jeg høres veldig rart ut at er ditt inntrykk. Kjenner mange bergensere som lett ler av seg selv. Anonymous poster hash: da7cd...4c5
Flekk Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Ja, Bergen har sine gode sider og det er naturlig å snakke godt om sitt eget. Plagsomt at terrorister fra resten av landet skal finne feil blant noen bleike menn med hårete ølmage, og ende i den evige diskusjon om at alle bærgænsæræææ ditt og datt.
Berit Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Godt eksempel på en bergenser, mangler selv-ironi, blir sur, gretten og bitter for de minste ting som ikke setter Bergen i et strålende, "beste sted på jord"-lys: Anonymous poster hash: da7cd...4c5 Mener du meg? Jeg er verken sur, gretten eller bitter. Hvorfor skulle jeg være det? Fordi jeg sier at jeg har et annet inntrykk enn deg? Men du, Bergen er best, hi, hi Det var selvironi 1
OleTho Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 (endret) Mitt inntrykk er at det ligger i det bergenske lynnet at de er litt pompøse og samtidig særdeles patriotiske. De elsker virkelig byen sin og identiteten er knyttet til byen og det som er bergensk (Brann, Hansa osv), og jeg tror dette er årsaken til at mange oppfattes slik. Et eksempel på det jeg ser på som pompøst, er at det vi andre kaller 17.-maitog, kaller de for prosesjon. Jeg er svært glad i Bergen selv, uten å være derfra De bergenserne som kaller 17-maitoget for prosesjon, er som regel 60+ Men uansett, eg er selv fra Bergen, og eg ser ikke noe annerledes på bergensere enn hva eg gjør på sør/øst/nordlendinger. Det er veldig synd at vi har fått dette ryktet, for vi er jo tross alt bare nordmenn vi også, som så mange andre bare er stolt over hjembyen sin. Alle liker vel å "erte på seg" andre byer innimellom, kanskje vi bare høres litt mer aggressive ut, mulig pga dialekten Endret 8. desember 2014 av OleTho
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Jeg er Bergenser selv og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg driter i Brann, hansa, fisketorget, Fløyen og alt mulig. Jeg har aldri sett hva som er så fantastisk med Bergen og jeg syns vi snakker stygt. Anonymous poster hash: 32fa7...396 1
Bergensjenten Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Bergen er bare best, sånn er det med den saken 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Hvor i Bergen har du vært? Mitt inntrykk av bergensere - som i de jeg har vært rundt i sentrum - er at de generelt er laidback, humoristiske, vennlige og noe breikjeftede. Omtrent slik som resten av landet, med andre ord. Joda, patriotiske er en del, men det er med et snev av humor. Det spørs dog litt på hvor man er. Fanafolk er generelt mer pripne og statusorienterte. Anonymous poster hash: 1bdbb...5d1 3
Leini Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Litt pompøse er det mange som er. Men jeg har opplevd de fleste bergensere som veldig blide og utadvente. Andre steder er det kanskje ikke så vanlig å sette igang med prat til noen man aldri har møtt? 1
Berit Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 Bergen er bare best, sånn er det med den saken
Silfen Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Og ikke er det den beskrivelsen jeg stort sett får fra utenforboere heller. Som oftest hører jeg at folk liker Bergen fordi folk er utadvente, vennlige og blide. Og stor i kjeften, men det kan jo fint gjøres med ironi/selvironi. Men så klart, det finnes dårlige eksempler av alle typer. Jeg tenker at det kommer litt an på hvor man vanker. Nå vet jeg ikke hva de ulike utestedene heter, men kanskje Metro og den typen er steder som tiltrekker seg wannabes som tror de er bedre enn alle?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 Brann er verdens beste fotballag(treneren som er problemet), hansa er verdens beste øl, buekorps er drittøfft og sissel synger aldri surt! Anonymous poster hash: db52a...af3 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 Jeg misunner den patriotismen bergensere har for Brann og Bergen. Skulle ønske patriotismen var like stor for Lyn på Oslo vest. Anonymous poster hash: 0c896...047 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå