Gjest Madam Felle Skrevet 26. juli 2004 #1 Skrevet 26. juli 2004 Hvorfor velger noen å gifte seg bare med de nærmeste på selve dagen? For så å leie lokal, bestille mat ol til venne festen uken etter? Hvorfor ikke samle alle på samme dag? Jeg forstår det med de som kanskje ikke har økonomi til det, og derfor venter noen mnd. Men jeg forstår ikke de som har vennefesten uken etter.
Lissemor Skrevet 26. juli 2004 #3 Skrevet 26. juli 2004 Kanskje de tror det blir billigere.Min forlover giftet seg slik i fjor.Etter festen sa hun at egentlig var det jo bare kirka som manglet,for det ble IKKE noe billigere enn "vanlig" bryllup....
*marte* Skrevet 26. juli 2004 #4 Skrevet 26. juli 2004 Dette blir bare synsing fra min side, men her er et par punkter som kan tale for oppsplitting: - ønsker et intimt bryllup med mer tid til å snakke med hver gjest - vil absolutt ha lokale som ikke tillater mange gjester - vil ha en mer uformell vennefest uten middag - vil invtere alle vennene, ikke bare noen utvalgte Mer spent på å høre hva de som faktisk skal ha vennefest har å si!
Bauche Skrevet 26. juli 2004 #5 Skrevet 26. juli 2004 Om jeg noen gang skal gifte meg, så kommer jeg til å ha vennefest...Det er flere grunner til dette. - jeg synes ikke det passer seg å drikke seg full i bryllup. vin til maten og konjakk etc til kaffen er nok... - det er faktisk ikke svigermor og gammeltante jeg har lyst å feste med - men vennene mine... - jeg ønsker at familiene skal bli kjent med hverandre og at vi skal være en såpass liten gruppe at alle får snakket litt med hverandre..(jeg har en relativt stor familie, men...) MEN...det er vel en ganske stor sannsynlighet for at vi bare gifter oss i en eller annen ambassade uten noen store festligheter....synes det er like greit...Er litt av den oppfattinga at jeg heller vil reise for pengene det koster å ha et bryllup enn å ha en fest og fin kjole.. (NÅ ser jeg at jeg knapt har en stor bokstav med i hele dette innlegget..sløøøøøøøvt!)
Gjest Tex Skrevet 27. juli 2004 #6 Skrevet 27. juli 2004 Du legger visst helt andre ting i ordet fest enn jeg gjør.... Bryllupsfest betyr da vitterlig ikke å drikke seg full. Det kan man gjøre i alle andre sammenhenger dersom det er behov for det.....
Gjest Lompa Skrevet 27. juli 2004 #7 Skrevet 27. juli 2004 Vi har planer om å ha en enkel, billig vennefest en tid etter bryllupet. av den enkle grunn at vi er allerede oppe i 60 nå, og at en del av våre venner IKKE ville gå overens med familien. Gamle,konvensjonelle tanter og åpne sm`ere er ikke den beste kombinasjon ved middagsbordet,tror jeg. Er enig i at fest ikke trenger være ensbetydende med hæla i taket og tenna i gardina, men det har vel også litt med alder å gjøre.
minniepus Skrevet 27. juli 2004 #8 Skrevet 27. juli 2004 Gamle,konvensjonelle tanter og åpne sm`ere er ikke den beste kombinasjon ved middagsbordet,tror jeg. I bryllup også?
Martha Stewart Skrevet 27. juli 2004 #9 Skrevet 27. juli 2004 Dette blir bare synsing fra min side, men her er et par punkter som kan tale for oppsplitting: - ønsker et intimt bryllup med mer tid til å snakke med hver gjest - vil ha en mer uformell vennefest uten middag - vil invitere alle vennene, ikke bare noen utvalgte Mer spent på å høre hva de som faktisk skal ha vennefest har å si! De tre overfor nevnte argumentene stemmer helt med hvorfor vi skal ha vennefest. Bare så det er sagt: Jeg setter pris på å bli invitert i andre folks store bryllup, men for å være helt ærlig så har jeg ikke alltid syntes at bryllupsfestene var så bra at jeg selv kunne tenke meg å bruke opp mot hundre tusen på en tradisjonell bryllupsfest. Det er noe med å mikse "gammeltanta" og venner som jeg ikke synes alltid gir så stor stemning... Vi ønsker faktisk å prioritere å feire med vennene våre, i tillegg til den nærmeste familien. Vi skal ha vennefesten hjemme, med mat og alkohol. Har såpass stor bolig at vi ikke trenger å leie lokale. Jeg har fått tips fra venninner som har vært i andre bryllup om at de synes en vennefest er vel så festlig som å være kaffegjest i et tradisjonelt bryllup. Kostandene spiller en rolle i vårt valg av fest, men siden vi gjør det på vår måte så har vi faktisk råd til en bra middag på dagen og en bra buffet og fri bar på vennefesten. Dette er helt sikkert ikke den billigste løsningen vi kunne hatt, men for oss er det ikke et poeng å ha flest mulig gjester til lavest mulig kuvertpris.
Gjest MrsL Skrevet 27. juli 2004 #10 Skrevet 27. juli 2004 Er enig med Tex i at å drikke seg full kan man gjøre ved alle andre anledninger enn ett bryllup. Å blande venner med familie synes jeg er koselig. Alle får mulighet til å treffe hverandre. Og åpne Sm`ere - hvordan ser de ut i ett bryllup? Slik at det kan støte en gammel tante. Og kanskje denne gamle tanten ikke er så fordomsfull som dere tror?
Martha Stewart Skrevet 27. juli 2004 #11 Skrevet 27. juli 2004 Må bare legge til at min kjære og jeg tilsammen har så mye slekt (i tillegg til foreldre og søsken) at hvis vi skulle invitere alle sammen + alle venner, så ville kostandene til bryllupet tatt helt av og vi ville ihvertfall ikke fått råd til den type mat og type fest som vi ønsker. Vi betaler alt selv også. Å velge bort noen fra slekten - hvis vi skulle hatt slekt i det hele tatt - hadde jeg ikke klart... Nå behandler vi alle i slekten likt ved ikke å invitere noen av dem. Jeg tror de vil respektere at vi skal ha et lite bryllup.
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #12 Skrevet 27. juli 2004 Gamle,konvensjonelle tanter og åpne sm`ere er ikke den beste kombinasjon ved middagsbordet,tror jeg. . Hvorfor må man snakke om seksuelle preferanser ved bordet??? Hvis du har venner som ikke klarer å la være å snakke om sex i et par timer, må jeg si at jeg stusser litt over høflighetsnivået. Forøvrig trenger de ikke å bli plassert ved siden av gamle tanter (som forøvrig også muligens liker sm...) Skjønner ikke helt opplegget med vennefest. Hvorfor ikke bare gjøre det slik med en gang? Hvorfor kan man ikke ha en ukonvensjonell fest med alle for å feire et giftemål, om det er festen som er så viktig? Man velger jo selv hvordan det skal være. Vet om folk som har hatt nærmest to brylluper, der mangelen på mat på vennefesten ikke har gjort det billigere, for man har jo kjøpt inn desto mer alkohol og småretter. Attpåtil vet jeg om en del venner som blir invitert både i bryllup og på vennefest, hvilket heller ikke reduserer kostnadene. Vet om andre som har gjort det slik som har endt opp med 2 halve brylluper, der ingen av disse ble gjort fullt ut. De angret etterpå. MÅ et bryllup være en fest der man drikker seg full? Helt greit om man ønsker det slik, men jeg skjønner ikke hvorfor man må ha to separate fester av den grunn. Synes isåfall det er rart å gå rundt på en "hælaitaket-fest" med flott brudekjole. Brud er man 1 gang, i mine øyne. Forøvrig må jeg si at jeg har vært i brylluper der kaffesammenkomsten uansett går over i fest etterpå, uten tanter og besteforeldre, gjerne til kl 07. Er det da så mye verre å invitere 50 til kaffen enn 50 på vennefest? Og blir ikke de gamle argumentene om "blir invitert i kaffen så de skal få flere gaver" vel så gjeldene om man har vennefest?
Gjest MrsL Skrevet 27. juli 2004 #13 Skrevet 27. juli 2004 Bra innlegg, Poirot (du får liksom satt ord på det jeg tenker, men ikke klarer å skrve ned)
Gjest Lompa Skrevet 27. juli 2004 #14 Skrevet 27. juli 2004 :-) Det er noen,og spesielt ei, som er svært spesiell både i væremåte og klesstil, som neppe hadde gjort seg sammen med familien. Joda, man vet aldri med slike gamle tanter, men jeg tviler sterkt...!*dauer av latter* Dessuten er lokalet vårt for lite til så mange. Regner med at vi bruker samme lokale til vennefesten,lager en god gryterett eller noe annet rimelig og at folk har med drikke selv. Vi har faktisk ikke råd til så mange i selve bryllupet.
Martha Stewart Skrevet 27. juli 2004 #15 Skrevet 27. juli 2004 Skjønner ikke helt opplegget med vennefest. Hvorfor ikke bare gjøre det slik med en gang? Hvorfor kan man ikke ha en ukonvensjonell fest med alle for å feire et giftemål, om det er festen som er så viktig? Man velger jo selv hvordan det skal være. Vet om folk som har hatt nærmest to brylluper, der mangelen på mat på vennefesten ikke har gjort det billigere, for man har jo kjøpt inn desto mer alkohol og småretter. Attpåtil vet jeg om en del venner som blir invitert både i bryllup og på vennefest, hvilket heller ikke reduserer kostnadene. Vet om andre som har gjort det slik som har endt opp med 2 halve brylluper, der ingen av disse ble gjort fullt ut. De angret etterpå. MÅ et bryllup være en fest der man drikker seg full? Helt greit om man ønsker det slik, men jeg skjønner ikke hvorfor man må ha to separate fester av den grunn. Synes isåfall det er rart å gå rundt på en "hælaitaket-fest" med flott brudekjole. Brud er man 1 gang, i mine øyne. Forøvrig må jeg si at jeg har vært i brylluper der kaffesammenkomsten uansett går over i fest etterpå, uten tanter og besteforeldre, gjerne til kl 07. Er det da så mye verre å invitere 50 til kaffen enn 50 på vennefest? Og blir ikke de gamle argumentene om "blir invitert i kaffen så de skal få flere gaver" vel så gjeldene om man har vennefest? Hvorfor gjøre ting annerledes enn tradisjonene og sånn de fleste andre velger å arrangere bryllup? Hvorfor ikke? Jeg er i det store og hele en romantiker og liker mange av de gamle tradisjonene - bl.a er det derfor jeg gifter meg i det hele tatt. Men så velger jeg å droppe en del tradisjoner som jeg ikke bryr meg om. Selvsagt kan man finne argumenter både for og i mot vennefest/tradisjonelt bryllup. Jeg kjenner flere par som har hatt store bryllup som sier i ettertid at de følte at de ikke fikk tid nok til å kose seg sammen med hver av de mange gjestene. Jeg har selv vært kaffegjest flere ganger og omtrent ikke sett snurten av brudeparet og ikke fått en "hel" fest. Vi har bare fått positive tilbakemeldinger hittil av venner og familie på at vi skal gjøre det slik vi har tenkt. Jeg synes også det er mye enklere å få det slik vi vil når vi skal ha et mer utradisjonelt bryllup, vi slipper så mange forventninger til at vi følger "skikk og bruk" siden vi dropper den tradisjonelle rammen for festen. Det er jo et helt "minefelt" av skrevne og uskrevne regler når det gjelder bryllup... Som sagt er økonomien en faktor hos oss, men det viktigste er at vi har lyst å ha vårt bryllup på vår måte. Spesielt min kjære er ikke glad i å være fokus i store forsamlinger. Hadde vi absolutt hatt lyst på tradisjonelt bryllup, så hadde vi vel hatt det. Men da måtte vi tatt opp lån også... Å bli full/ikke full er ikke en faktor som spiller inn ift vårt valg.
Pusekatt Skrevet 27. juli 2004 #16 Skrevet 27. juli 2004 Vi giftet oss i utlandet, og arrangerte først vennefest og så familiefest etterpå (massivt krav fra både venner og familie). Årsakene til at vi gjorde det slik var flere: * vi ønsket en mer uformell stemning på vennefesten * vi ønsket å få tid til hver enkelt gjest, utover det å si hei (hvilket vi fikk til med ca 40 på hver fest) * pappa var alvorlig syk og fikk permisjon fra sykehuset for å delta på bryllupsfest. Det kombinert med at mamma skulle gjennom en stor operasjon satte visse retningslinjer for tidspunkt, samt at vi ikke ville at det skulle bli for masete for pappa * vi kunne bruke et leid lokale i nærheten, vi ville hatt store problemer med å finne et lokale som kunne huse 80 stk * vi lagde all maten selv, og det er stor forskjell på å lage mat til 80 mennesker og 40 mennesker.
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #17 Skrevet 27. juli 2004 Selv om man ikke har vennefest, er det ikke automatikk i at man må ha tradisjonelt bryllup med en mengde regler for hvordan ting skal være. Noen sier de vil ha vennesfest for ikke å dele gjester i A og B-klasse. De jeg kjenner som har hatt vennesfest har invitert de aller beste vennene både til bryllup og vennefest, så da er man isåfall like langt.... (Må uansett si jeg er overrasket over at folk faktisk har 40-50 venner de mener det er naturlig å be i bryllup, men jeg er kanskej rar og venneløs på det området der.)
Martha Stewart Skrevet 27. juli 2004 #18 Skrevet 27. juli 2004 (Må uansett si jeg er overrasket over at folk faktisk har 40-50 venner de mener det er naturlig å be i bryllup' date=' men jeg er kanskej rar og venneløs på det området der.)[/quote'] Når man har flyttet mye og fått mange venninner som man fremdeles har ofte kontakt med + at brudgommen har sine venner, så blir det fort 30-40 personer med følge. Jeg har lyst at alle skal bes med følge, fordi jeg aldri selv har likt å bli bedt i bryllup uten følge. Det er vel egentlig et "luksusproblem" å ha mange venner ja! Vennene våre står oss like nært - eller nærere - enn tanter, onkler og søskenbarn. Brudeparet bør feire bryllup slik de selv ønsker, har det blitt hevdet mange ganger her på dette forumet og det er jeg helt enig i! (Så sant man også tar hensyn til at gjestene får kose seg). Jeg kritiserer ingen for å gjøre det tradisjonelt, men det er jo interessant å diskutere fordeler og ulemper...
Pusekatt Skrevet 27. juli 2004 #19 Skrevet 27. juli 2004 Noen sier de vil ha vennesfest for ikke å dele gjester i A og B-klasse. De jeg kjenner som har hatt vennesfest har invitert de aller beste vennene både til bryllup og vennefest, så da er man isåfall like langt.... Vi inviterte kun forloverne våre med følge til begge festene. (Må uansett si jeg er overrasket over at folk faktisk har 40-50 venner de mener det er naturlig å be i bryllup, men jeg er kanskej rar og venneløs på det området der.) Som The Bride også var inne på, så inviterte vi alle med følge (kun to single venner i venneflokken vår). Fordi vi holdt en noe mer uformell fest, hadde vi anledning til å invitere flere enn om vi hadde holdt det på et hotell som tok 1300kr pr kuvert, for å si det sånn. Vi hadde lyst til å dele feiringen med flest mulig av vennene våre, ikke å måtte nøye sile ut og kategorisere hvem som er nære nok til å få bli invitert.
blåveis Skrevet 28. juli 2004 #20 Skrevet 28. juli 2004 Vi skal ha vennefest (tror vi..) etter vårt ambassadebryllup. Dette gjør vi fordi vi ikke ønsker oss noen formell bryllupsfeiring. Først får våre aller nærmeste være med på selve vielsen og middag på restaurant etterpå. Senere kan vi ha en uformell fest-vennefest på minibudsjett. På denne måten får vi feire med de menneskene vi vil på den måten vi vil.. Og med vår type vennefest så lover jeg deg at det blir billigere enn en tradisjonell bryllupsfeiring med både familie og venner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå