Gå til innhold

Innrede soverom. Trenger noen ideer.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Millavanilla

Hei!

For mange mange tråder siden var noen som spurte hvilke rom man var mest fornøyd med og hvorfor. Jeg vet iallfall hvilke rom jeg er minst fornøyd med og hvorfor...

Soverommet mitt er GØRR kjedelig. Det har nesten blitt så alt som det ikke har vært plass til andre steder har havnet der. Nå har jeg kjøpt meg ny og større seng som jeg får neste uke. Tenkte jeg skulle gjøre om på hele soverommet da! :)

Rommet er ikke så stort så en kontinentalmadrass på 150 cm vil dekke det meste av rommet. Tenker det blir plass til nattbord og kanskje en liten stol el. Ellers er veggene malt i lys toscana. Tror ikke jeg har planer om å male, men er åpen for ideer på det også. Men gardiner, bilder, sengeteppe, puter, nattbord ++ - alt det blir nytt. Og jeg aaaner ikke hvilke stil jeg skal legge meg på, eller hvilke farger jeg skal satse på. Det eneste jeg vet er at det skal bli et rom jeg trives på og som jeg kan nyte lange søndagsmorgener på sammen med min nyanskaffete kjæreste (som ikke har fått sett mitt forferdelige soverom slik det ser ut nå.. hehe...)

ALT av impulser blir mottatt med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

nå er ikke jeg helt sikker på hvordan lys toscana ser ut, men så lenge sengen tar nesten hele plassen er det jo veldig fint og ha litt farge på pynteputer og ha ting-bilder eller noe i samme som putene.

jeg har forresten laget en lang hylle (like lang som sengen) over senga, festet med hylleknekter. kjempe kjekt hvis man ikke har plass til nattbord

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Mitt beste tips:

KAST alt du ikke bruker ofte! KAST KAST KAST!

Det er bare skrot, som regel. Skrot som tar stor plass...

Neste tips: Gå og kikk i alle mulige interiør og gaveforretninger! Kikk på rammer, på plakater, på postere, på blomster, i lampebutikken, se på annonser og i interiørmagasiner. Plutselig finner du inspirasjonen. Kid har innmari mye fint som du kan bygge på.

Finner du deg en fin gardin eller en pute, f.eks, så kan du bygge et helt design ut av det.

Dersom det er noe du synes er kult, f.eks jungelstil, så er det ingenting i veien for at du kan ta'n helt ut! Bambusmatter på veggene, en svær kentiapalme i hjørnet (den tar faktisk ikke så mye plass som det høres ut, for den er smal nederst og buer seg utover øverst), tøffe nattbord og et tigerpledd på senga.

Ellers er det masse fint å få tak i til en kjemperomantisk stil nå. Ta for eksempel utgangspunkt i et bilde som dette, og plukk farger og mønstre ut fra det. Siden du har lyse vegger, kan du boltre deg i blomstrete, lyse gardiner, hvitt sengetøy med blonder på, runde blomsterpotter med og uten tekstur, falske peoner i en hvit melkemugge på nattbordet, f. eks.

Har du en kunstnerspire i magen, kan du gå for et par svære malerpensler og henge artistisk over senga, evt montert på et lerrett med et halvferdig, selvmalt maleri på, og kanskje en sånn en på nattbordet.

Jeg har en litt japansk stil på soverommet mitt for tida. IKEA har en fin seng i mørkt tre med tilhørende nattbord. Over senga har jeg et avlangt, enkelt bilde , og på Kremmerhuset fant jeg firkantede nattbordslamper som passet perfekt til (utgått, selvsagt :(). Når jeg får bonusen min, skal jeg investere i skapene som hører til senga og nattbordene, og en taklampe eller spotter som passer. Når jeg blir steinrik, skal jeg legge parkett og kjøpe meg et par tepper/rismatter/sisalmatter til å ha ved siden av senga, og satengsengesett i riktig farge. Muligens også trepersienner i samme mørke treverk som senga. På nattbordet har jeg en phalaenopsis-orkide som foreløpig siste hånd på verket.

Jeg har masse ideer, men ingen steder å gjøre av dem, og ingen penger å realisere dem for... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Millavanilla
jeg har forresten laget en lang hylle (like lang som sengen) over senga, festet med hylleknekter. kjempe kjekt hvis man ikke har plass til nattbord

lykke til

Har tenkt tanken, men virker litt tungvindt å få slått ihjel klokkeradioen i halvsøvne! :sove: Har du bare brukt en sånn vanlig trehvit hylle eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Millavanilla

KAST alt du ikke bruker ofte! KAST KAST KAST!

....

Jeg har masse ideer, men ingen steder å gjøre av dem, og ingen penger å realisere dem for... :ler:

Japps! Skal kaste masse! Målet mitt er at når senga kommer skal rommet være tømt for alt som står der i dag! :)

Ellers hadde du jo tusenvis av ideer. Tror sannelig jeg må tråle noen butikker i morgen!

Krysser fingrene for at du blir steinrik snart! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Åjada, jeg kjenner millionene komme...

Forresten, kjør forsiktig forbi Gjensidige Nor på Jessheim, for banken buler ut i veibanen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt sengetøy!

Kjøp noe ultrakult nytt sengetøy (må da finnes noen internetshopper el) særlig siden sengen dekker mesteparten av soverommet.

Bruk bilder/hyller som drar blikket oppover, så virker rommet større.

Og sørg for at bildene matcher sengetøyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken, men virker litt tungvindt å få slått ihjel klokkeradioen i halvsøvne! :sove: Har du bare brukt en sånn vanlig trehvit hylle eller?

Vi har gjort akkurat det samme, for vi hadde så lite plass på gulvet på hver side av sengen. Fant en ganske stilig, bjørkefarget hylle på Bohus som er avrundet i kantene, sånn at den er en slags bue på veggen, bred på midten og smal ute på sidene. Under den har vi hengt opp hver sin avlange spotlight med lang hals som du kan dra i sånn at du kan styre lyset i den retningen du vil.

Ikke noe problem å få skrudd av klokkeradioen om morgenen (du må ikke ha hyllen for høyt oppe, men heller ikke så lavt at du skaller hodet i den...), men ulempen er at når du våkner om natten og lurer på hva klokken er, må du faktisk reise deg halvveis opp for å få sett. Ellers er det helt strålende med bedre nattbordplass, vi har masse bøker liggende oppå der!

Et annet soveromstips er å installere spotlight(er) i taket med dimmebryter. Vi hadde en stygg glasskuppel før som ga veldig flatt lys, men nå kan vi gjøre det så romantisk vi bare vil. Det forandret veldig mye av atmosfæren i rommet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det masse fint å få tak i til en kjemperomantisk stil nå. Ta for eksempel utgangspunkt i et bilde som dette, og plukk farger og mønstre ut fra det.

Åh, det bildet har jeg lyst på, men i grønt...på stua over de brune skinnstolene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken, men virker litt tungvindt å få slått ihjel klokkeradioen i halvsøvne! :sove: Har du bare brukt en sånn vanlig trehvit hylle eller?

Jeg har kjøpt vanlig hobbyplate og lasert den hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå for den romantiske stilen så kan jeg foreslå senge-himmel! har nettopp kjøpt en selv, på Ellos til 149,- De har også på ikea fant jeg ut, til 129,- (tror jeg). Man fester den i taket med en krok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå for den romantiske stilen så kan jeg foreslå senge-himmel! har nettopp kjøpt en selv, på Ellos til 149,- De har også på ikea fant jeg ut, til 129,- (tror jeg). Man fester den i taket med en krok :)

Det hørtes kjemperomantisk ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

Ja!! BBC homes sidene er fullstappet med tips og ideer!!! Programmene deres er vanvittig lærerike og jeg sluker alt de sender!! Får bare så vanvittig lyst til å pusse opp oftere enn lommeboka tillater!...luksusproblem kanskje...

Jeg malte soverommet vårt i en lys delikat blå-farge. (blå med litt lilla pigmenter i...nydelig!!) det ga en følelse av renhet...med matchende tekstiler gir det helhet til rommet...Tror du må tenke på hvilken funksjon du vil rommet skal ha (ja...faktisk..ikke bare soving på et soverom!! :ler: )

For min del er det viktig at det er lyst og delikat..at fargeskjemaet gir ro, slik at vi kan slappe av i sengen etter lange arbeidsdager..Men smaken er jo som baken..og vi har jo alle forskjellige behov!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh...

Vil gjøre noe med soverommet jeg og, blir gal av å være der.. Slår av lyset så fort som mulig, fordi det er så stygt malt. Men vi kan bare ikke male der inne, for mannen er veldig allergisk mot alt som lukter, og maler vi vil han ikke kunne sove der på flere uker samme hvor godt vi lufter.

Får prøve å få til noe annet, for noe må gjøres. Snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...