Gå til innhold

Arealplanlegger; Lønn og arbeidsmuligheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så oppslukt i studiene at jeg ikke helt har satt meg inn i lønn og slikt enda, men altså: Hvordan er gjennomsnittslønnen for en nyutdannet arealplanlegger? Jeg ønsker meg først og fremst inn i det offentlige, da jeg vil jobbe MOT utbygging, og ikke for ;) Tenker kanskje fylkesnivå kunne vært aktuelt, evt kommuneplanlegger i en kommune med fornuftige politikere.

Hvordan er arbeidsmarkedet nå, sånn generelt? Jeg finner ikke mange annonser på Finn, men for et par år siden var det massevis der... Har "alltid" hørt dette er en utdannelse det er lett å få seg jobb med, men om Finn er representativt burde jeg kanskje begynne å bli nervøs. :P

Jeg er ferdigutdannet om et par år, og fyller da 32 år; Vil det å være såpass "gammel" og nyutdannet trekke ned? (Jeg har selvsagt også vært i (deltids)jobb under hele studietiden og i 20-årene, men ikke med noe som er relevant i forhold til en planleggerstilling...).

Anonymous poster hash: 5874a...bcb
Gjest Badabing
Skrevet

Tror det skal være ganske bra muligheter for jobb nå. Det hender du må søke på andre titler enn arealplanlegger, for jeg tror du kan få en del jobber med din bakgrunn. Du kan å bruke GIS osv?

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å få jobb nå. Og det blir vanskeligere. Var ferdig utdannet i fjor og hadde GRISEFLAKS da jeg fikk jobb i kommunen. Det statlige kan du bare glemme, der skal de ha folk med 10-15 års erfaring, gjerne videreutdanning ol.

Lønna er ganske greit, startet på 380.000,- Går over 400.000 til sommeren.

De fleste i mitt kull går videreutdanning i Ås, men det er også vanskelig å få jobb etter dette.

Anonymous poster hash: 5511b...200
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis du først og fremst er mot utbygging bør du trolig sikte deg inn mot stillinger enten på fylkesmanns- eller direktorat-/departementsnivå. Mitt inntrykk er at svært mange kommuner heretter er veldig ja-orienterte pga at de ønsker flest mulig innbyggere og mest mulig tilrettelegging for næringsutvikling.

De statlige embetene skal jo sørge for at det som foregår i kommunene er lovlig og i tråd med overordnede føringer, så det er større sjanse for å nå gjennom med restriktive argumenter på det nivået.

Flest stillinger finner du trolig i kommunene, samt i rådgivende ingeniørfirmaer som tilbyr planleggingstjenester. I tillegg til å lete på finn, bør du også se på NAVs nettsider. NAV registrerer alt av stillinger som er utlyst i avisene, så alle offentlige stillinger vil du i alle fall finne der.

Skrevet

Margit Spat, det er mitt inntrykk også. Fylkesnivå hadde vært topp!

Tror det skal være ganske bra muligheter for jobb nå. Det hender du må søke på andre titler enn arealplanlegger, for jeg tror du kan få en del jobber med din bakgrunn. Du kan å bruke GIS osv?

GIS har jeg bare såvidt vært innom, i et av introduksjonskursene på studiet. Vi har hatt mer fokus på jus enn på kart osv.. Jeg har imidlertid hørt at det som nyutdannet er vanlig å bli sendt på kurser og slikt, og at det i praksis gjerne er ganske fleksibelt hva man ender opp med å jobbe med, sånn i forhold til hva man har utdannet seg til. Så kanskje fag ikke spiller sånn kjempestor rolle? :klo:

Det er utrolig vanskelig å få jobb nå. Og det blir vanskeligere. Var ferdig utdannet i fjor og hadde GRISEFLAKS da jeg fikk jobb i kommunen. Det statlige kan du bare glemme, der skal de ha folk med 10-15 års erfaring, gjerne videreutdanning ol.

Lønna er ganske greit, startet på 380.000,- Går over 400.000 til sommeren.

De fleste i mitt kull går videreutdanning i Ås, men det er også vanskelig å få jobb etter dette.

400 000 er vel ikke så veldig mye å juble av etter å ha tatt en mastergrad, men det bedrer seg vel kanskje etter noen år. Ikke at høy lønn er så viktig for min del, jeg har tross alt levd på ca 7000 pr måned så lenge at alt over dette vil føles som en formue uansett :)

Hvor mange måneder brukte du på å finne din nåværende stilling? Hvor mange relevante stillinger søkte du på før du fikk napp?

Gjest Badabing
Skrevet

GIS har jeg bare såvidt vært innom, i et av introduksjonskursene på studiet. Vi har hatt mer fokus på jus enn på kart osv.. Jeg har imidlertid hørt at det som nyutdannet er vanlig å bli sendt på kurser og slikt, og at det i praksis gjerne er ganske fleksibelt hva man ender opp med å jobbe med, sånn i forhold til hva man har utdannet seg til. Så kanskje fag ikke spiller sånn kjempestor rolle? :klo:

Ok, da svarte jeg nok på litt feil grunnlag. Har vært innom noe samfunnsplanlegging, og vi hadde GIS. Rundt her jeg bor er det stadig behov for folk som kan sånt, men arealplanlegging generelt virker også etterspurt. Mye av det ser ut til å være prosjektbasert, men det kan sikkert være nyttig erfaring det også inntil man får mulighet til en fast stilling. Ser ut til at det er en del kommunale jobber å få også.

Skrevet

Var ferdig utdannet med master for to år siden. Fikk en startlønn på 450 000 i det private. Litt på bygda så er ikke veldig mange jobber å velge i uten å måtte "pendle". Hadde vel søkt på to jobber før jeg fikk den jeg har nå.

Anonymous poster hash: d8040...9d8
Skrevet

400 000 er vel ikke så veldig mye å juble av etter å ha tatt en mastergrad, men det bedrer seg vel kanskje etter noen år. Ikke at høy lønn er så viktig for min del, jeg har tross alt levd på ca 7000 pr måned så lenge at alt over dette vil føles som en formue uansett :)

Hvor mange måneder brukte du på å finne din nåværende stilling? Hvor mange relevante stillinger søkte du på før du fikk napp?

Jeg har ikke mastergrad. Arealplanlegger er bachelorgrad. Du kan ta videreutdanning (master)

Skrevet

Hvis du vil jobbe som arealplanlegger MOT arealplanlegging tror jeg du må begynne som.. politiker?

Tror uansett ikke at du som nyutdannet får sitte å bestemme noe særlig om HVA som ikke skal bygges HVOR...

Og hvis du jobber innen det offentlige tror jeg ikke du kommer til å få så veldig mye mer enn 400.000 i starten. Og kanskje bikker du 500.000 om et par (5-10) år.

Jeg har bachelor innen blant annet arealplanlegging og startet med en lønnspakke på 512 000 i det private. Konsulentbransjen.

Men så driter jeg egentlig i samfunnet og har egentlig ingen interesse av faget utover det at jeg vil gjøre en god jobb og levere et godt produkt (reg.planer, byggeplaner, tilbud- og anbud) til kundene.

Anonymous poster hash: 66fa1...c62
Skrevet

Lykke til med å finne en "fornuftig kommune"...

• Liker 1
Skrevet

Min startlønn i det kommunale for fire år siden var 450, nå er den 540. Hadde fast jobb tre-fire mnd før jeg leverte masteroppgaven. Har fått alle jobber jeg har søkt til nå (to kommunale, en fylkeskommunal), og ser stadig at det lyses ut stillinger, så vil tro det er et greit marked for å få seg jobb. Om du skal jobbe i en kommune bør du ha noe GIS.

Anonymous poster hash: a3faa...5f3

Anonymous poster hash: a3faa...5f3

Skrevet

Wow, okey, ingen vits i å bli nervøs riktig enda da, antar jeg.. :) Trodde aldri jeg kom til å ha mulighet til å tjene over en halv million!

Jeg har ikke mastergrad. Arealplanlegger er bachelorgrad. Du kan ta videreutdanning (master)

Aha ok, for min del (trådstarter) er det altså snakk om mastergrad. :) På mitt universitet (NMBU) tror jeg ikke det går an å ta bachelor i planlegging faktisk.. Intergrert mastergrad, tror jeg de kaller det.

Hvis du vil jobbe som arealplanlegger MOT arealplanlegging tror jeg du må begynne som.. politiker?

Tror uansett ikke at du som nyutdannet får sitte å bestemme noe særlig om HVA som ikke skal bygges HVOR...

Og hvis du jobber innen det offentlige tror jeg ikke du kommer til å få så veldig mye mer enn 400.000 i starten. Og kanskje bikker du 500.000 om et par (5-10) år.

Jeg har bachelor innen blant annet arealplanlegging og startet med en lønnspakke på 512 000 i det private. Konsulentbransjen.

Men så driter jeg egentlig i samfunnet og har egentlig ingen interesse av faget utover det at jeg vil gjøre en god jobb og levere et godt produkt (reg.planer, byggeplaner, tilbud- og anbud) til kundene.

Hehe, man kan jo ikke drite i samfunnet/miljøet dersom man har en normal grad av empati og følger med litt? :)

Selv om det er politikerne som sitter med det siste ordet hender det ofte at de er fornuftige nok til å lytte til de som faktisk vet hva de snakker om. Dessuten er det jo ikke slik at de er immune mot påvirkning, noe ymse lobbyister beviser gang på gang. :) Så det er håp!

Jeg tror mye avhenger av den enkelte kommune. Men ja som sagt, fylkesmannen eller andre "bremseklosser" i samfunnet virker langt mer fristende å jobbe for, enn å havne hos en av disse idiotkommunene som synes det er dritkult å bygge ned hele fjellet med hytter og lage kjøpesenter på jordet, og som glemmer at det skal leve folk, dyr og planter på denne planeten etter at de selv er daue også....

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Glad det blir utdannet slike arealplanleggere som deg, TS! :) Sikkert litt god NMBU-ånd over tankegangen din. ;)

• Liker 1
Skrevet

Glad det blir utdannet slike arealplanleggere som deg, TS! :) Sikkert litt god NMBU-ånd over tankegangen din. ;)

Aw, hehe, takk :) Det er mange kloke hoder å lære av på NMBU! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...