Gå til innhold

STEM FOR ET FORBUD MOT PELSDYROPPDRETT!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil tro at grunnen til at mange av oss ikke er i mot pels, er fordi de lever under samme forhold som nesten alle andre produksjonsdyr i Norge. Mink står som regel en til noen få dyr i et to-etasjes bur med en kasse, hvor de har grei plass til å bevege seg. Det er ikke verre enn melkekyr, griser og sauer som står på bås året rundt, eller kyllinger som lever i haller så tett-i-tett at mange dør fordi de blir hakket i hjel eller trampet på. Pelsdyr er heller ikke utsatt for den invalidiserende avlen vi bedriver på andre produksjondyr for at de skal kunne produsere mest mulig for minst mulig kostnad (eksempel brama-kyllinger, som omtrent all kylling vi spiser i Norge er).
Pelsdyr blir som oftest avlivet på pelsfarmen, andre produksjonsdyr blir sendt på en stressende transport hvor det hender at ting går galt og dyr blir skadet, før de til slutt blir slaktet under like stressende forhold.
Likevel har jeg aldri, noen gang, sett at noen har startet kampanjer og opplysning om andre produksjonsdyrs dårlige leveforhold, annet enn for kylling. Jeg tror det handler om søthetsfaktor og at det er "inn" og enkelt å være motstander av pels, fordi pels ikke noe de fleste ville brukt uansett.

Jeg sier ja til bedre forhold og velferd for alle produksjonsdyr, ikke spesifikt for pelsdyr, og derfor er det uaktuelt for meg å skrive under på noe som bare støtter opp under en mikroskopisk del av disse næringene (for det lever tross alt en god del flere kyllinger, kyr, griser og sau enn rev og mink i Norge).
Ellers ville jeg aldri gitt min støtte til NOAH i noe som helst jeg heller. Jeg akter ikke å indirekte støtte en organisasjon som velger å opptre på den måten de gjør, og tar dermed fullstendig avstand.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil dere legge ned pelsdyroppdrett i Norge? Hvis det er dyrevelferd, er vel ikke det særlig smart, vel?

Pelsetterspørselen vil fortsatt være like stor, og pels vil da bli importert fra andre land i steden. Dyrene på pelsfarmene i Norge lever i paradis i forhold til dyra som blir flådd levende på gata i Kina.

Dette er et veldig lite gjennomtenkt tiltak. Veien å gå er å minske interessen for pels, gjennom holdningskampanjer, kjendiser som går ut mot pels osv. Men farmene i Norge må fortsette å være til etterspørselen blir så liten at det er forsvarlig å la Kina og andre land overta markedet. :)

Anonymous poster hash: 19d90...22a

De ønsker å legge ned pelsfarmer og importforbud... Synes det er merkelig at noen alltid kommer med det argumentet, da har man ikke giddet å lese det som har blitt linket til engang.

Nei til pelsoppdrett i ASIA kan jeg være med på... Oppdretterne her til lands har strengere regler å måtte forholde seg til.

det har vært "inn" med pels siden Adam og Eva, og det blir ikke slutt på pels selv om vi legger ned det vi har i norge.

Snakker vi om forbud av hallall-kjøtt og kocher-kjøtt så hadde jeg skrevet meg på...

DET er dyreplageri i mine øyne, mye værre enn å avlive mink og flå dem etter de er døde.

Anonymous poster hash: 9755b...654

1) Reglene her til lands er også rævva, minstekrav er nettopp der for å forhindre at alt for mange dyr dør/får alvorlige skader før avlivning (men litt er greit...).

2) Oppdretterne bryter reglene støtt og stadig, det er bare å google etter artikler der Mattilsynet har vært på besøk.

3) Det er mulig å være i mot flere typer dyremishandling, å bry seg om pelsdyroppdrett utelukker ikke at du kan bry deg om slakting/alt mulig annet også.

Stemmer mer enn gjerne mot pelsdyroppdrett, men ikke signerer ALDRI på noe fra NOAH. De er hakket for ekstreme rett og slett.

Dette hører og leser jeg også ofte, stort sett av folk som ikke egentlig vet hva NOAH står for og holder på med, bare har hørt det et sted. Det er litt poppis å mene, liksom, ekstreme folk er så fæle - selv om de har langt mer kunnskap enn deg om de sakene de uttaler seg om.

En gang i tiden var det ekstremt å mene at svarte og hvite mennesker er like mye verd, ville du kalt det ekstremt nå?

En gang i tiden hadde man nesten ingen kunnskap om ulike dyrs behov, instinkter, følelser, intellekt... Vi er nå i en periode der noen, nettopp spesielt interesserte (bl.a. NOAH, dyrevernaktivister, etc), har mye oppdatert kunnskap. Samtidig liker ikke ''hvermannsen'' å høre om dette - dyr skal helst være så ulike mennesker som mulig, man vil vite så lite om hvordan dyra vi spiser og bruker som klær har det, for det ville jo ført til at vi kanskje fikk litt dårlig samvittighet... Kanskje så mye at vi måtte sett etter andre løsninger. Mye enklere å bare avfeie de med peiling som ekstreme, så slipper man alt det der.

Vil gjerne høre konkrete eksempler på alt det ekstreme de har sagt, jeg. Jeg kan ikke garantere at jeg er enig i alt NOAH noen gang har sagt eller gjort, så god oversikt har jeg ikke, men jeg har hittil aldri hørt om noe som faktisk er ekstremt.

Skrevet

Hvis dere er så j*vleig imot pelsdyroppdrett, så burde dere boikotte alle andre former for oppdrett også, som kylling, svin, kyr osv. Alle pelsdyr-farmer er ikke SÅ dårlige med dyreholdet sitt, tenk på det. Er jo stadig bøder som behandler sine storefe o.l. svært dårlig, vanskjødsel, sult, dritt og møkk.

Denne artikkelen viser også hvor korttenkte mange av dere dyrefanatikere er http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mink-kaos/a/6018661/

På grunn av slike "fri.slipp" har vi i dag mink i norsk fauna som absolutt IKKE burde være her. De raider reder med fugleegg og rugende fugler. Dreper alt de kommer over, om de er sultne eller ei. Rett og slett et problem, men det visste dere vel?

Så det jeg vil frem til er at dere må se ting i perspektiv og se hvordan ting er satt sammen for å fungere.

• Liker 8
Skrevet

Hvor akn jeg stemme for? Jeg mener de bør får holde på med dette?

Anonymous poster hash: a8b7b...de2
Skrevet

De ønsker å legge ned pelsfarmer og importforbud... Synes det er merkelig at noen alltid kommer med det argumentet, da har man ikke giddet å lese det som har blitt linket til engang.

1) Reglene her til lands er også rævva, minstekrav er nettopp der for å forhindre at alt for mange dyr dør/får alvorlige skader før avlivning (men litt er greit...).

2) Oppdretterne bryter reglene støtt og stadig, det er bare å google etter artikler der Mattilsynet har vært på besøk.

3) Det er mulig å være i mot flere typer dyremishandling, å bry seg om pelsdyroppdrett utelukker ikke at du kan bry deg om slakting/alt mulig annet også.

Dette hører og leser jeg også ofte, stort sett av folk som ikke egentlig vet hva NOAH står for og holder på med, bare har hørt det et sted. Det er litt poppis å mene, liksom, ekstreme folk er så fæle - selv om de har langt mer kunnskap enn deg om de sakene de uttaler seg om.

En gang i tiden var det ekstremt å mene at svarte og hvite mennesker er like mye verd, ville du kalt det ekstremt nå?

En gang i tiden hadde man nesten ingen kunnskap om ulike dyrs behov, instinkter, følelser, intellekt... Vi er nå i en periode der noen, nettopp spesielt interesserte (bl.a. NOAH, dyrevernaktivister, etc), har mye oppdatert kunnskap. Samtidig liker ikke ''hvermannsen'' å høre om dette - dyr skal helst være så ulike mennesker som mulig, man vil vite så lite om hvordan dyra vi spiser og bruker som klær har det, for det ville jo ført til at vi kanskje fikk litt dårlig samvittighet... Kanskje så mye at vi måtte sett etter andre løsninger. Mye enklere å bare avfeie de med peiling som ekstreme, så slipper man alt det der.

Vil gjerne høre konkrete eksempler på alt det ekstreme de har sagt, jeg. Jeg kan ikke garantere at jeg er enig i alt NOAH noen gang har sagt eller gjort, så god oversikt har jeg ikke, men jeg har hittil aldri hørt om noe som faktisk er ekstremt.

Jeg er i mot NOAH fordi jeg synes de kommer med uttalelser som ikke vitner om særlig høy eller oppdatert kunnskap. De har veldig bastante svart-hvit meninger, de klarer heller ikke å se det store bildet eller forstå ting fra et realistisk synspunkt. Jeg føler også at alt er mest basert på følelsene til dyrevernerne, og ikke på fakta og forskning på de aktuelle artene de snakker om.

Eksempler på dette er at de mener at dyr ikke skal avles for menneskelige formål, som i praksis all avl av dyr i fangenskap er.

Dette står i dyrerettighetserklæringen deres.

Et annet er deres uttalelse om rasekatter:

"[...] produserer også katteholdet rasekattene. De som lever i bur for å avle opp skreddersydde spesialeksemplarer, med pels og form som tilfredsstiller menneskers forfengelighet, de som har konstante helseplager på grunn av sitt raseriktige utseende, de som ikke får leve et katteliv, men behandles som pynte- og utstillingsobjekter."

http://www.dyrsrettigheter.no/infosenter/kjaeledyrindustri/kattehold/

For alle rasekatter bor jo i bur, er like syke som en ekstremavla perser og behandles som pynte- og utstillingsobjekter, right? :ironi:

• Liker 7
Skrevet

JO, etterspørselen vil øke i Asia om Norge legger ned pelsdyrnæringen, hvilket betyr at pelsfarmene i Asia må øke antall mink og rev. Vi alle vet at disse blir flådd levende, og blør ihjel.

NEI TIL NEDLEGGELSE AV FARMER, JA TIL BEDRE FORHOLD FOR PELSDYRENE.

Anonymous poster hash: 2d21b...106
  • Liker 3
Skrevet

Stemmer mer enn gjerne mot pelsdyroppdrett, men ikke signerer ALDRI på noe fra NOAH. De er hakket for ekstreme rett og slett.

Noah er faktisk den organisasjonen som tar mest tak i dyremishandling. De anmelder jevnlig dyremishandlingssaker som i utgangspunktet bare blir oversett av alle andre slik at det faktisk settes fokus på det. Greit nok er de vel ekstreme til tider, men med tanke på alt det gode de gjør så veier det opp det negative med glans

Anonymous poster hash: 7fda9...ece

• Liker 3
Gjest Blue Ivy.
Skrevet

Det er helt feil å holde ville dyr i fangenskap. Det spiller ingen rolle hvor stort buret er. De skal leve ute i naturen og ikke i fangenskap!

Skrevet

Nå er filmen sluppet på nettet.

Anonymous poster hash: 05329...8ac

Skrevet

Nå er filmen sluppet på nettet.

Anonymous poster hash: 05329...8ac

Link?

Skrevet

Er redd denne filmen skader mer enn den hjelper kampen mot pelsdyrnæringen. Denne filmen er laget av dyrevernsaktivister og er ikke journalistisk nøytral. Er derfor skeptisk til at statskanalen NRK velger å sende denne. Synes de balanserer på en tynn line her.

Anonymous poster hash: cbc56...01f
  • Liker 4
Skrevet

Det er helt feil å holde ville dyr i fangenskap. Det spiller ingen rolle hvor stort buret er. De skal leve ute i naturen og ikke i fangenskap!

Og hva er "Fangenskap"?

Lever melkekyr i fangenskap?

Hva med hunder? De er jo avlet frem til å være tilpasset mennesket. Opprinnelig var de jo ville dyr (ulv) som løp fritt omkring.....

• Liker 4
Skrevet

Har signert.

Pelsdyrnæringen her i Norge har ikke livets rett lenger. De har gjentatte ganger blitt ferska i å gjøre grusomme ting mot dyrene.

Ja, greit nok at vi kanskje er bedre enn Kina. Men fordi om pelsdyrene i Kina har det kjempegrusomt, og dyrene i Norge har det litt grusomt; ja, så gjør det ikke saken så mye bedre.

Uansett: en viktigere protest er å slutte å kjøpe klær med ekte pels - uansett hvor trendy de måtte være. Slutter vi å kjøpe produktene, faller hele industrien sammen. Både i Norge og i Kina.

Anonymous poster hash: 14198...d3a
Skrevet

JO, etterspørselen vil øke i Asia om Norge legger ned pelsdyrnæringen, hvilket betyr at pelsfarmene i Asia må øke antall mink og rev. Vi alle vet at disse blir flådd levende, og blør ihjel.

NEI TIL NEDLEGGELSE AV FARMER, JA TIL BEDRE FORHOLD FOR PELSDYRENE.

Og hvordan mener du at pelsdyrene skal få bedre forhold? Så lenge mange av oppdretterne driter i å ta vare på dyrene? Hvordan skal du forandre holdningene til disse menneskene?

Er spent på svaret ditt!

Anonymous poster hash: 14198...d3a

• Liker 1
Skrevet

Det finnes smykker og få kjøpt der inntekten går til kampen mot pelsoppdrett. Kanskje det virker bedre enn en underskriftskampanje.

Anonymous poster hash: d5bf9...582
Skrevet

Er redd denne filmen skader mer enn den hjelper kampen mot pelsdyrnæringen. Denne filmen er laget av dyrevernsaktivister og er ikke journalistisk nøytral. Er derfor skeptisk til at statskanalen NRK velger å sende denne. Synes de balanserer på en tynn line her.

NRK har tenkt grundig over det, og skrevet om det på sine nettsider. De har skrevet at det er viktig for dem at det kommer frem at det er en subjektiv dokumentar. Men det betyr ikke at den er verdiløs. Selv om noe er klippet bort er det man ser ekte vare.

Skrevet

Det er viktig å kjempe for de som ikke har mulighet til å kjempe selv. Dyr har ingen stemmerett, og de har ingen fri vilje i disse sakene.

Ja, Kina er betraktelig myyye verre enn Norge, men det betyr ikke at vi ikke skal stå opp for lidende dyr på hjemmebane. Det viser nulltoleranse for pelsdyrindustrien, og det viser at vi lever i et samfunn hvor dyr skal prioriteres.

Selv om dokumentaren i NRK er subjektiv og ikke "journalistisk nøytral", så forandrer det ingenting. Det man ser i dokumentaren, er dyr som lider, selv i vårt "gode, lille land". JA til forbud av både Pelsdyrfarmene OG import!

Anonymous poster hash: 881c5...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...