AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #1 Skrevet 7. desember 2014 Hei! Jeg har bestilt en flott kjole fra USA og den har nå ankommet mitt postkontor. Jeg fikk hentelapp i posten med toll på svimlende 800 kr. Jeg har faktisk ikke lyst på kjolen likevel lengre. Hva gjør jeg videre? Kan jeg bare unngå å hente den, og så sender de den tilbake til USA og så sender jeg bare en mail at jeg ønsker pengene igjen? Eller må jeg hente den ut, betale tollen for så og sende den tilbake igjen? Anonymous poster hash: c6dfe...3b6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #2 Skrevet 7. desember 2014 Ærlig talt. Hvor gammel er du? På tide å ta litt ansvar for handlingene dine. Det sistnevnte. Anonymous poster hash: 21721...d89 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #3 Skrevet 7. desember 2014 Ærlig talt. Hvor gammel er du? På tide å ta litt ansvar for handlingene dine. Det sistnevnte. Anonymous poster hash: 21721...d89 Forresten.. Når du sender den tilbake igjen må du betale ny toll selvsagt. Anonymous poster hash: 21721...d89 1
Gjest crazycatlady Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Tollen skulle du regnet ut før du bestilte. Klær er en av få ting det er toll på i tillegg til moms. Kosmetikk og sånt er det jo ikke toll på, kun moms. Jeg hadde hentet den, du vil jo uansett belastes for porto både til og fra deg pluss sikkert et gebyr om du ikke henter den. Og den er vel sikkert like fin selv om det blir dyrt med toll, moms og gebyrer? 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Det er du som har gjort dårlig forarbeid og ikke satt deg inn i toll og moms. Selvfølgelig skal du hente ut og betale Anonymous poster hash: 846ae...81f 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Hadde driti i å henta, er jo samma faen Anonymous poster hash: 4c6ab...3ef
tdm900 Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Klesbutikkene her til lands er vel ikke tomme????? Bare undres litt :D :D :D
Gjest Lille-pus Skrevet 7. desember 2014 #8 Skrevet 7. desember 2014 (endret) Hei! Jeg har bestilt en flott kjole fra USA og den har nå ankommet mitt postkontor. Jeg fikk hentelapp i posten med toll på svimlende 800 kr. Jeg har faktisk ikke lyst på kjolen likevel lengre. Hva gjør jeg videre? Kan jeg bare unngå å hente den, og så sender de den tilbake til USA og så sender jeg bare en mail at jeg ønsker pengene igjen? Eller må jeg hente den ut, betale tollen for så og sende den tilbake igjen? Anonymous poster hash: c6dfe...3b6 Tollsatsen på klær er 10,7%, mva er 25% så det er nok summen av den lille tollen, den større mva og behandlingsgebyr hos Posten du har fått. Dette burde du vel ærlig talt ha satt deg inn i før du bestilte en kjole til nesten 100 dollar (inkl. forsendelse) Endret 7. desember 2014 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #9 Skrevet 7. desember 2014 Ja, men jeg synes bare det er bakvendt å betale den ut, for å så sende den tilbake. Det er vel mye lettere å bare la den bli sendt tilbake igjen, for å så sende dem en mail? ts Anonymous poster hash: c7b8b...22a
Gjest Hummels Skrevet 7. desember 2014 #10 Skrevet 7. desember 2014 Har du bestilt den så tar du i mot den også. Ellers skulle du tenkt FØR du bestilte 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #11 Skrevet 7. desember 2014 Ja, men jeg synes bare det er bakvendt å betale den ut, for å så sende den tilbake. Det er vel mye lettere å bare la den bli sendt tilbake igjen, for å så sende dem en mail? ts Anonymous poster hash: c7b8b...22a Lettere for deg sånn at du slipper å betale? Anonymous poster hash: 21721...d89 3
Gjest Lille-pus Skrevet 7. desember 2014 #12 Skrevet 7. desember 2014 (endret) Kjolen er jo like fin enten du husker at du må betale norske avgifter på den eller ikke? Hent den ut og gled deg over den, og så tar du det som en lærepenge og sjekker med www.toll.no før du bestiller noe neste gang. Litt sur lærepenge, men du gjentar den garantert ikke. Edit: Her er lenke til riktig side på toll.no Endret 7. desember 2014 av Lille-pus 1
sweg Skrevet 7. desember 2014 #13 Skrevet 7. desember 2014 Hvis du ikke henter den, sendes den tilbake og du slipper å betale toll. Du må derimot betale gebyr for å ikke hentet kjolen til nettbutikken, og eventuelt høre med kundeservice der om du får returnert pengene. Noen nettbutikker dekker også eventuell toll, men jeg tviler på at de punger ut for 800 kr. Det er viktig å finne ut av slikt på forhånd. Ring Posten Kundeservice for konkret info. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #14 Skrevet 7. desember 2014 Du bør kjøpe på nettsider som lover fri frakt. F.eks. fra Kina. Jeg går aldri i norske butikker siden det er 80-90% dyrere i Norge enn i Kina. Sparer store penger. Må selvfølgelig kjøpe mat i norge da. Betaler aldri frakt, uansett hva man kjøper på Aliexpress. Veldig seriøst og bra sted. Gjorde det ekstremt bra på børsen også. Var vel mer verdt enn walmart. Som student er dette perfekt. F.eks. koster 3-4 Gillett razors 150 kr i norge. Koster 10 kr pr stykk på nett.. Anonymous poster hash: 0a621...d12
Morpheus Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Du kan la være å hente den. Da blir den returnert til avsender etter et par uker. Men du kan anse det du betalte for den som tapt. Det er ikke mange selgere som gidder å refundere etter at du har vært en plagsom kunde og ikke villet ta i mot varen du har kjøpt. Det er også ikke noe tap for de. Siden Norsk forbrukslov ikke gjelder over landegrensene.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Du bør kjøpe på nettsider som lover fri frakt. F.eks. fra Kina. Jeg går aldri i norske butikker siden det er 80-90% dyrere i Norge enn i Kina. Sparer store penger. Må selvfølgelig kjøpe mat i norge da. Betaler aldri frakt, uansett hva man kjøper på Aliexpress. Veldig seriøst og bra sted. Gjorde det ekstremt bra på børsen også. Var vel mer verdt enn walmart. Som student er dette perfekt. F.eks. koster 3-4 Gillett razors 150 kr i norge. Koster 10 kr pr stykk på nett.. Anonymous poster hash: 0a621...d12 Tviler på at du kjøper ekte vare da Anonymous poster hash: afba5...b3b 4
outkast Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 hent den ut, betal avgiftene og returner kjolen. send deretter en søknad til tollvesnet om å få tilbakebetalt avgiftene du først betalte. husker jeg rett får du uansett ikke tilbake alt.
Sofia123 Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Hvilken side bestilte du fra? Du kan la Posten returnere den og ta kontakt med kundeservice fra der du kjøpte kjolen. Det har gått fint for meg hver eneste gang, dog har alle de tilfellene jeg ikke har hatt mulighet til å hente pakke vært fordi den ikke har kommet tidsnok og jeg enten har reist hjem eller utenlands.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 Du bør kjøpe på nettsider som lover fri frakt. F.eks. fra Kina. Jeg går aldri i norske butikker siden det er 80-90% dyrere i Norge enn i Kina. Sparer store penger. Må selvfølgelig kjøpe mat i norge da. Betaler aldri frakt, uansett hva man kjøper på Aliexpress. Veldig seriøst og bra sted. Gjorde det ekstremt bra på børsen også. Var vel mer verdt enn walmart. Som student er dette perfekt. F.eks. koster 3-4 Gillett razors 150 kr i norge. Koster 10 kr pr stykk på nett.. Anonymous poster hash: 0a621...d12 Selv om det er fri frakt må en betale toll for klær med pris over 200kr. Anonymous poster hash: 21721...d89 1
Skogkløver Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 Her har du reglene svart på hvitt da, så kan du bestemme deg. Hjelper jo fint lite å si at "Det burde du sjekket før" på dette tidspunktet når skaden har skjedd. For å få tilbakebetalt toll og avgifter ved retur eller bytte av varer kjøpt på internett, må du kunne dokumentere at varen er fortollet inn i Norge og at den er sendt tilbake til utlandet. Du må selv gjøre en avtale med selger om at han aksepterer returen. Du kan få avgiftene refundert hvis selgeren gir deg en ny vare i bytte og du fortoller denne inn i Norge eller selgeren godtar å heve kjøpet. Resten av informasjonen fra tollvesenet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå