Gå til innhold

Hva heter det?


Piñacolada

Heter det...  

2 stemmer

  1. 1. Heter det...

    • fippskjegg
      23
    • fLippskjegg
      46


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det heter fippskjegg' date=' men jeg sier flippskjegg likevel, for ellers hadde ikke sauene jeg omgås forstått meg! :ler:[/quote']

Der ser man. Det er sånne som deg som gjør at alle vi her kjemper mot vindmøller... :hoho:

Forresten er dette egentlig en veldig artig greie. Har hatt denne diskusjonen før irl og dette tror jeg aldri man blir enige om, enda det er så klart et riktig og et feil svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
det er jo en flipp av skjegg som henger ut da :-? likesom en flipp av duken henger uttafor eller en flipp av kjolen henger igjen i døra..........

selv om det står fipp i ordboka tror jeg at jeg fortsatt går for flippern jeg :-)

Det heter flik, ikke flipp.

Flip betyr å snu. Så snuskjegg er kanskje den nye trenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte flippskjegg..

Rett og slett fordi jeg aldri i mitt 32-årige liv, har hørt fippskjegg! :tunge1:

Jeg har heller aldri hørt om fippskjegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jøss... Trodde det var flippskjegg... Har vi bare laget vårt eget ord utav det da? De bør i så fall oppdatere ordboka nå, for det har i så fall blitt hetende flippskjegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Trodde det var flippskjegg... Har vi bare laget vårt eget ord utav det da? De bør i så fall oppdatere ordboka nå' date=' for det har i så fall blitt hetende flippskjegg :)[/quote']

Klart vi må forandre ordboken... når folk ikke vet hva som er riktig ...

.. og så tar vi med legimitasjon, advokado og dektektiv i samme omgang..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes "alle" sier legimitasajon.. mens jeg ikke kjenner noen som sier flippskjegg (ikke at det kommer opp så ofte da men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

høh... neida. jeg sier alt riktig bortsett fra flippskjegg :wink:

De har jo innført pøbb og sørvis og sånn... *grøss* :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
høh... neida. jeg sier alt riktig bortsett fra flippskjegg :wink:

De har jo innført pøbb og sørvis og sånn... *grøss* :-?

Pøbb liker jeg, sørvis er jeg ennå ikke vant med, men skal så klart jobbe det inn i språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

De har jo innført pøbb og sørvis og sånn... *grøss*  :-?

Ble ikke forslaget om å innføre de ordene nedstemt?

(Ordet køpp var forresten også med..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Ble ikke forslaget om å innføre de ordene nedstemt?

(Ordet køpp var forresten også med..)

Neida det er innført det der... såvidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Køpp finnes hvertfall ikke i bokmålsordboka -

det gjør heller ikke pøbb men,

Sørvis e tydeligvis likestilt med service (grøsse-smily)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Køpp finnes hvertfall ikke i bokmålsordboka -  

det gjør heller ikke pøbb men,  

Sørvis e tydeligvis likestilt med service (grøsse-smily)

Pøbb skal være godkjent, og det er da et bra ord. Mye mer beskrivende for en slik bule en pub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Tror det skal være 'pøb', ikke 'pøbb'. Men jeg fikk ikke opp noe treff, da jeg søkte på ordet i ordbok på nettet. Ellers skriver jeg pøb og sørvis jeg, synes det er kult, og får ingen grøsninger av det. :wink: Det er jo ikke verre en å skrive sjampinjong eller sjampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det skal være 'pøb'' date= ikke 'pøbb'. Men jeg fikk ikke opp noe treff, da jeg søkte på ordet i ordbok på nettet. Ellers skriver jeg pøb og sørvis jeg, synes det er kult, og får ingen grøsninger av det. :wink: Det er jo ikke verre en å skrive sjampinjong eller sjampanje.

Jeg ville aldri vurdere å bruke sørvis.. men det er meg..

Men sjampanje er direkte feil.. Hvis det refererers til drikken Champagne - er det musserende vin nettopp fra det området - og vi kan ikke her på berget velge å endre navn på vinområder i Frankrike ... Ikke noe annet en vinen herfra kan kalles for det .. Det vil da være sekt eller musserende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Mulig det er direkte feil. Den diskusjonen skal jeg ikke ta. Men her er hva som står i ordboka: sjampanje el. champagne m1 (utt sjampan'je; fr fork. for vin de Champagne 'vin fra landskapet Champagne') sterk, musserende vin s-n bruste i glassene / døpe et skip med s- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Ja ja.. kommer nok ikke til å skrive sjampanje likevel jeg da.. :tunge1:

Jeg synes det er fint at en kan velge. Jeg liker å leke meg med språket, og selv om en tekst tilsynelatende kan se nøytral ut, trenger den slett ikke være det. En kan manipulere teksten ganske mye, og dermed farge leserens oppfatninger. Derfor synes jeg det er ganske "fint" at vi kan variere språket såpass mye og at det finnes valgmulgheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...