Gå til innhold

Trenger både hjelp og motivasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei kjære dere!

Ehm.. da har jeg kommet til det punktet at jeg endelig tar meg selv i nakkeskinnet og begynner å gjøre noe for kroppen min. Har hatet den i så mange år nå at jeg begynner å bli ganske så lei, da er det vel like greit å gjøre noe med det. Men til det trenger jeg også noen råd og tips av dere der ute som har mer erfaring enn meg :)

Jeg skal gå en del ned i vekt dette kommende året, men startet allerede 1 Desember med å gjøre små endringer i kostholdet og i morgen (8.desember) tenkte jeg å starte opp med trening på treningssenter. Så trenger noen tips til hvordan og hva jeg burde starte å trene og eventuelt hvordan jeg kan endre kostholdet mitt best mulig for å gå ordentlig og trygt ned i vekt.

Litt om meg:

19 år

165 cm

113 kg

Fra Skedsmo

Student

Maten har jeg begynt å få noe kontroll over, brusen har jeg kuttet ut i ukedagene og spiser mer jevnere gjennom dagen. Heller ikke noe snacks, kaker osv i ukedagene. Hittil har dette fungert ganske så greit. Treningen skal jeg som sagt starte med i morgen, og tenker å prøve meg på å trene fast mandag, onsdag, fredag og muligens søndag. Men trenger hjelp til å vite hva og hvordan jeg skal trene. Har noe problemer med beina så ellipsemaskinen er et helvete, så kan ikke inkludere den.

Så det jeg trenger hjelp til av dere snille personer der ute er:

1. Hva mer kan jeg gjøre med kostholdet mitt? Små ting, som er enkle og føre inn og ikke for dyre.

2. Hva og hvordan skal jeg trene for å ikke bli overtrent/få belastningsskader osv?

3. Er det noen der ute som er på samme reisa med å gå ned i vekt som vil bli motivasjonspartner?

4. Noen tips generelt til å gå ned i vekt?

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Og så flink du er :blomst: Bare vent, du kommer ikke til å angre på å legge om kosthold, og livsstilen din :bolledeig::hoppe:
I februar i år, veide jeg 96.6kg.. Er jente på 20år, og 168cm høy. Etter 10mnd intenst slit (men endel utskeielser :rolleyes: ) veier jeg 81kg!

For meg så fungerer det best å spise ikke for mye om gangen, og jevnt utover dagene! Itillegg går jeg endel med hundene på tur, samt som jeg trener på treningsstudio :svett:
Spiser fortsatt spagetti, pasta ol, men i myyyye mindre mengden enn før!

Skal ned til 55-65kg tenkte jeg, så har enda en lang vei å gå, så sier ikke nei til en motivasjonspartner :D

Skrevet

Å så gøy at du tok deg tid til å svare, tusen takk!

Tenker at jeg skal ned til et tall hvor jeg føler meg komfortabel og sunn, men skal jeg følge de rådene jeg har funnet på nettet osv så skal jeg ned til mellom 50-60 kg :) Så vi skal jo så og si samme vei, bare at jeg har en del mer enn deg å få vekk ;)

Hvordan startet du å gå ned i vekt? Og hvordan begynte du å trene? :D

Vet at det er veldig stor forskjell fra person til person, men er ny på dette her så hadde vært greit å høre hvordan andre mennesker gjorde det :D

Skrevet

Jeg vil også slenge meg med som motivasjonspartner! Veier 103 kg, er 170 høy, så har en goood del å gå ned jeg også!

Skrevet

Mitt absolutt beste tips er å gå til anskaffelse av en kjøkkenvekt, og å veie og registrere alt du spiser på for eksempel greteroede.no. Roede-nettsiden er gratis å bruke, og jeg synes hvertfall den er oversiktlig og grei å bruke :)

Det er også en fordel å bli kjent med porsjonsregler og holde seg noen lunde til de.

Jeg har forresten gått ned i vekt selv, fra 97 til 81. Men jeg har stått stille så uendelig lenge, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å gå ned igjen, så jeg spanderer nok på meg et roede-kurs over jul for å bli kvitt de siste kiloene. Men jeg heier masse på deg og kommer nok til å følge med her om du oppdaterer på fremgang osv! You can do it! :trene:

Skrevet

Dette er utrolig gøy! Så bra at at du vil være med Aviendha, og selvfølgelig kan vi være motivasjonspartnere! Jo flere, jo bedre ikke sant! Burde nesten funnet oss et sted eller en gruppe vi som ønsker å motivere hverandre holder til osv :)

Tusen takk for råd angående kjøkkenvekt Mijaa, har prøvd det en gang før men følte at det plutselig ble altfor strengt at jeg måtte veie alt jeg spiste og måtte registrere det osv. Ser at det er en genial ide, og burde nok starte med det igjen! :)

Skrevet

Jeg har brukt Lifesume appen! Genial! Men personlig så ble jeg litt for avhengig av å veie opp maten..

Mijaa: Passer du på at du forbrenner mer enn du spiser? :) Ellers går det jo opp-i-opp! Kanskje du kan gjøre noe endringer på treningen feks? :)

Skrevet

Hadde vært en ting det, eller så må vi "avsløre" oss selv ved å lage gruppe på facebook. Men vet ikke helt hvor populært det er heller akkurat. :)

Kan jeg forresten spørre dere hvor i landet (eller utlandet) dere befinner dere? :)

Skrevet

Bor i Stavanger!
For min del har jeg ikke noe imot en fb gruppe :)

Skrevet

Jeg blir gjerne med, jeg og :) Jeg er 176 og 104 kilo. Har et stort ønske om å gå ned til 70-75. Kunne og trengt litt motivasjon og noen å støtte meg til :) Såå kan jeg få være meed? :D

Skrevet

Alle kan selvfølgelig bli med! Men kanskje vi skal opprette en gruppe på facebook (lukket selvfølgelig)? Så kan man evt sende PM til meg så finner jeg deg på face og legger deg til som venn eller rett i gruppa :) Noen som vil at vi skal gjøre det eller har noen andre forslag så gjerne spytt ut! :D

Skrevet

For min del kan vi godt ha en gruppe på fb. Var med på ei sånn gruppe på fitnessbloggen forumet, og vi oppdaterte bare hverandre på selve foruminnlegget, altså sånn så her, og for min del datt jeg bare bort da jeg ikke er alltid like aktiv der.. Mens fb er jeg jo på daglig :)

Skrevet

Tenker det samme. Har ikke noe imot å logge inn her et par ganger om dagen, men er mer aktiv på facebook :)

Skrevet

Hei TS!

Hva spiser du på en normal dag/uke? Det er mye lettere å gi deg tips hvis vi vet hva du jobber ut fra :)

Jeg ser noen anbefaler deg kaloritelling, og i den forbindelse vil jeg komme med to innspill: For det første bør du kjenne deg selv litt, og vite om du er typen som kan bli for opphengt i veiing. Som Gia_ sa over her, er det lett å bli litt for opphengt i at alt skal veies, sånn at det kan bli vanskelig å spise med andre, i selskaper o.l. eller at det rett og slett bare blir usunt for din egen del. For det andre bør du vurdere å droppe å bruke en app, og heller holde oversikt i et exceldokument eller noe slikt. Nå kjenner ikke jeg alle disse appene, så det kan hende det finnes en som er god nok, men mange slike apper opererer med standardstørreser på diverse varer, f.eks. påstår de at det er ca. så og så mange kalorier i en kyllingfilet, i ett eple osv. Dette varierer derimot enormt fordi størrelse på matvarer varierer sånn, så min personlige mening er at det er bedre å veie alt, enn å føre inn at du har spist "ett eple".

Anonymous poster hash: 64562...0ca
Skrevet

Hei TS!

Hva spiser du på en normal dag/uke? Det er mye lettere å gi deg tips hvis vi vet hva du jobber ut fra :)

Jeg ser noen anbefaler deg kaloritelling, og i den forbindelse vil jeg komme med to innspill: For det første bør du kjenne deg selv litt, og vite om du er typen som kan bli for opphengt i veiing. Som Gia_ sa over her, er det lett å bli litt for opphengt i at alt skal veies, sånn at det kan bli vanskelig å spise med andre, i selskaper o.l. eller at det rett og slett bare blir usunt for din egen del. For det andre bør du vurdere å droppe å bruke en app, og heller holde oversikt i et exceldokument eller noe slikt. Nå kjenner ikke jeg alle disse appene, så det kan hende det finnes en som er god nok, men mange slike apper opererer med standardstørreser på diverse varer, f.eks. påstår de at det er ca. så og så mange kalorier i en kyllingfilet, i ett eple osv. Dette varierer derimot enormt fordi størrelse på matvarer varierer sånn, så min personlige mening er at det er bedre å veie alt, enn å føre inn at du har spist "ett eple".

Lifesume appen registrer du vekt, og kan skanne strekkoden på pakningen på det man skal spise :)

Skrevet

Lifesume appen registrer du vekt, og kan skanne strekkoden på pakningen på det man skal spise :)

Ah, det høres jo veldig bra ut. Selv er jeg gammeldags, så jeg veier og regner ut selv, men så lenge appen er nøyaktig, er det jo bare hensiktsmessig :)

Skrevet

Ah, det høres jo veldig bra ut. Selv er jeg gammeldags, så jeg veier og regner ut selv, men så lenge appen er nøyaktig, er det jo bare hensiktsmessig :)

Enig der! Heheh, skulle jeg regna ut selv hadde alt blitt feil. haha! :laugh::fnise: Skjønner meg ikke på det, selvom samboeren min har prøvd å forklare det ørten ganger :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...