Gå til innhold

Utleier annonserer leilighet før tidlig og vil ha dobbel leie. Lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboen min flytte inn i en kjellerleilighet 1. oktober men valgte å si opp etter 1 måned med 3 måneders oppsigelsestid. Det vil si at kontrakten utløper 31. januar. Samboen og jeg fant en leilighet med innflytting fra 2. januar og vi valgte å ta den. Jeg skrev melding til utleieren og forklarte at vi flytter 2. januar. Hun var veldig klar i sin sak at hun vill følge leiekontrakten og vi er dermed nødt til å betale leie ut januar måned. Det ble litt krøll men vi sa at det var greit for vår del å betale ut januar leie. Nå viser det seg at utleieren har annonsert leiligheten vår med innflytting 10. januar. Dette synes jeg var veldig flaut siden hun sa at hun vill følge leiekontrakten. Nå har jo samboen og jeg valgt å ta det rolig med flyttingen til 31. januar. Og det er vel ikke lovlig for utleieren vår å motta dobbel leie for januar?! Det har vart krøll hele tiden med vår utleier og nå dette! Jeg blir så sint!

Anonymous poster hash: fcfa2...e16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulovlig. Det er ikke lov å ta betalt for et husrom to ganger i perioden. Men dere har vel ikke levert fra dere nøklene? Så lenge dere betaler for leiligheten, SKAL dere disponere husrommet. Knotete å google på mobil, men det finnes veldig mange saker ang dette, og hver gang taper utleier som prøver seg.

• Liker 4
Skrevet

Dere har egentlig leiligheten hele januar, så dere kan godt la ting stå i leiligheten ut den mnd og vente med utvasking rett før det nærmer seg siste dag, altså 31 januar.

Utleier har ikke lov til å leie ut leiligheten så lenge dere fortsatt må betale leie.

Anonymous poster hash: cbd0f...fad
  • Liker 1
Skrevet

Ulovlig. Det er ikke lov å ta betalt for et husrom to ganger i perioden. Men dere har vel ikke levert fra dere nøklene? Så lenge dere betaler for leiligheten, SKAL dere disponere husrommet. Knotete å google på mobil, men det finnes veldig mange saker ang dette, og hver gang taper utleier som prøver seg.

Selv om vi har sagt til hun at vi flytter ut 2. januar? Vi har ikke fortalt hun om at vi kommer ta det rolig med flytting til 31. januar. Men vi tenkte det går greit siden vi enda betaler januar måned likevel. Jeg synes det er så teit at hun gjør slikt. EKSTREMT uprofesjonelt som utleier!

Skrevet

Selv om vi har sagt til hun at vi flytter ut 2. januar? Vi har ikke fortalt hun om at vi kommer ta det rolig med flytting til 31. januar. Men vi tenkte det går greit siden vi enda betaler januar måned likevel. Jeg synes det er så teit at hun gjør slikt. EKSTREMT uprofesjonelt som utleier!

Betaler du ut januar, er leilighetn din ut januar. Dere må forholde dere til oppsigelsestiden, det må hun og. Dere kan flytte når dere vil, men dere må betale ut oppsigelsestiden og da er rommet disponiblet for dere. Dersom hun finner noen til å overta før oppsigelsestiden er over, skal dere betale så lenge dere kan disponere husrommet. Å finne noen før tiden kan dere ikke kreve, men de fleste utleiere lar det gå så lenge det ikke medfører mer stress for de og pengene kommer inn

• Liker 3
Skrevet

Spar på all dokumentasjon vedrørende deres kommunikasjon omkring leiligheten du fortsatt må betale leie for. Da er du i det minste sikret hvis og om hun våger å prøve seg.

Anonymous poster hash: 40763...44f
  • Liker 2
Skrevet

Pass bare på å vaske godt ut og å ta rikelig med bilder som viser at boligen er godt utvasket. Med en sånn eier er det best å ha dokumentasjonen i orden.

Du er bundet av den avtalen du skriftlig nå har om flytting fra leiligheten.

Huseier kan uansett ikke leie ut hele januar, så dette er i grenseland. Men hva oppnår du med å krangle og å bruke mer tid på denne utleieren? Du kan melde deg inn i en leieboerforening, og krangle videre eller gå videre i livet ditt og være ferdig med saken.

Anonymous poster hash: 066fd...e2f

• Liker 1
Skrevet

Pass bare på å vaske godt ut og å ta rikelig med bilder som viser at boligen er godt utvasket. Med en sånn eier er det best å ha dokumentasjonen i orden.

Du er bundet av den avtalen du skriftlig nå har om flytting fra leiligheten.

Huseier kan uansett ikke leie ut hele januar, så dette er i grenseland. Men hva oppnår du med å krangle og å bruke mer tid på denne utleieren? Du kan melde deg inn i en leieboerforening, og krangle videre eller gå videre i livet ditt og være ferdig med saken.

Hun har jo tross alt betalt UT januar, så da har leietakeren faktisk krav på å bli boende UT januar. Du forstår vel det???

Anonymous poster hash: 40763...44f

• Liker 4
Skrevet

Helt klart ulovlig, så jeg hadde beholdt ting der, ikke vaska ned, eller levert nøkkel før kvelden 31.01.

Hadde hun derimot spurt om dere helt sikkert flyttet, slik at hun kunne annonsere ledig fra 10., mot at dere betalte kun til 9., da hadde alt vært greit.

• Liker 2
Skrevet

Selv om vi har sagt til hun at vi flytter ut 2. januar? Vi har ikke fortalt hun om at vi kommer ta det rolig med flytting til 31. januar. Men vi tenkte det går greit siden vi enda betaler januar måned likevel. Jeg synes det er så teit at hun gjør slikt. EKSTREMT uprofesjonelt som utleier! Anonymous poster hash: fcfa2...e16

Har du sagt/skrevet? At du flytter 2. Januar, så skal utleier ha nøkler og leiligheten overlevert 2. Januar. Da kan du ikke ta det rolig til 31.

Skrevet

Hun kan ikke kreve at dere er ute før 31. januar hvis hun krever leie for januar. Bare gi henne klar beskjed om at dere ikke flytter ut før perioden dere må betale for er over, men at dere gjerne flytter ut tidligere om dere slipper leie.

Ikke flaut dette. Snakk med henne, kan jo være så enkelt som at hun har tenkt å være grei å finne noen tidligere for at dere skal slippe å betale ut hele måneden (eller kanskje hun tenkte å være sleip, det vet dere jo ikke).

Bare IKKE gi fra dere nøklene før perioden dere betaler for har utløpt.

• Liker 1
Skrevet

Har du sagt/skrevet? At du flytter 2. Januar, så skal utleier ha nøkler og leiligheten overlevert 2. Januar. Da kan du ikke ta det rolig til 31.

Men da skal de kun betale tom 2 januar. Ikke svar hvis du ikke vet

Anonymous poster hash: d7f8a...4c7

• Liker 6
Skrevet

Spiller vel ingen rolle om hun har sagt det eller ikke, har hun betalt ut måneden er leiligheten hennes ut måneden.

• Liker 2
Skrevet

Hun har jo tross alt betalt UT januar, så da har leietakeren faktisk krav på å bli boende UT januar. Du forstår vel det??? Anonymous poster hash: 40763...44f

Er det rart at det blir krig i verden?

Skrevet

Jo, så lenge hun betaler leie ut januar har hun all rett til å disponere leiligheten.

Skrevet

Hei! Vi var i samme situasjonen. Skulle flytte ut 2 måneder før oppsigelsesfristen i den gamle leiligheten var ferdig. Da ville huseieren ha overtakelsen ca 1 måned før, han sa at vi bare kan gjøre det så fort som mulig, slik at det ble mindre stress for oss å ha to leiligheten samtidig. Tull og tøys, dette er ikke lov, visste godt at det var noen som skulle flytte inn der når leiligheten fortsatt var "vår". Ga beskjed om å ta overtakelsen en dag før fristen var gått ut. Gikk fint den gangen.

Anonymous poster hash: e0c20...3d9
Skrevet

Hvis de må betale leie ut januar, så disponerer de selvsagt leiligheten ut januar.

Anonymous poster hash: cbd0f...fad

• Liker 1
Skrevet

Dere betaler ut januar, ergo kan dere disponere husrommet ut januar. Om dere skulle flytte tidligere, er det likevel ikke lovlig å motta dobbel leie.

Jeg ville likevel klargjort dette med utleier for det er ikke sikkert det er svindel som foregår, men noen uklarheter.

Jeg har hatt leietakere som ville forlate leiligheten tidligere enn oppsigelsesfristen. Jeg la da ut boligen noen dager etter de SA de skulle flytte ut og da jeg fant noen ble vi enige om at de betalte ut oppsigelsesfristen, men jeg refunderte de dagene jeg hadde fått ny leietaker (slik at jeg ikke mottok dobbel leie).

Bare ta kontakt med utleier og forklar. Dersom dere vil betale ut januar og bli boende, så sier du at dere blir i leiligheten ut januar.

Det er derimot normalt at leietakere som vil flytte tidlig inngår en avtale med utleier om at de averterer boligen for utleie og dersom de finner noen tidligere, kan dere flytte som dere ville og slippe å betale for resten av januar.

Anonymous poster hash: afbd3...f0a
Skrevet

Greier ikke å se på problemet deres, hun har sagt klart fra om at dere skal betale for hele januar, dermed har dere leiligheten hele januar og. Det får da bli hennes problem om hun skriver under ny kontrakt med noen andre og da ender opp med å måtte betale hotell for dem

Anonymous poster hash: 889d6...371

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...