Gå til innhold

Kan man bryte en kontakt hvis det ikke er brannalarmer eller nødutgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrever under en kontrakt på ett år en leilighet. Det viser seg at det er hverken brannalarmer eller nødutgang i leiligheten. Jeg tror ikke den er godkjent som leilighet hvis ikke disse kravene er på plass? Det er et kjempegammelt trehus, som er delvis oppusset, og vi bor i andre etg. Når jeg skulle skifte adresse ditt var det vanskelig, fordi bygget var reigistrert som firma (det var "kontorbygg før"). De som bor under oss har tilgang til sikringskapet, men det har ikke vi. Det sikringskapet er forøvrig et k.a.o.s av ledninger og styr, så det ser ikke trygt ut. Eldgamle ovner på veggene, og det finnes knapt stikkontakter, så vi må ha forgreinere overalt i huset.

Jeg har lyst å flytte på dagen, men som sagt, vi har skrevet under kontrakt på ett år, så jeg vet ikke hvilke rettigheter vi har. Er det noen som kan svare oss på dette? Jeg er på en måte ikke interessert i at huseier skal fikse opp i dette, slik at vi kan bo der videre. Jeg vil bare vekk :(

Anonymous poster hash: b0e13...3d1

Anonymous poster hash: b0e13...3d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Plan- og bygningsetaten og sjekkom det er regulert til bolig og slikt. En jeg kjenner gjorde det og fikk stengt en hel bygård med ulovlige utleieleiligheter...

Anonymous poster hash: 2ed89...46e

Gjest Happyface87
Skrevet

Ta kontakt med Plan- og bygningsetaten og sjekkom det er regulert til bolig og slikt. En jeg kjenner gjorde det og fikk stengt en hel bygård med ulovlige utleieleiligheter...

Anonymous poster hash: 2ed89...46e

Åh, tusen takk for svar. Det skal jeg gjøre :) Jeg kunne jo tatt kontakt med huseier selv, og på en måte gitt han en sjanse til å rette opp i ting. Men tingen er at han er en sleip type, og jeg vil på en måte ikke bo der mer uansett. At han ikke har sikret boligen for brann sier jo litt om hvor lite han bryr seg. Tenk om vi brenner inne hele gjengen.

Skrevet

Brannalarmer er jo en selvfølge, men nødutganger skal jo være vinduene på soverommene.

Det er ikke vanlig å ha to utgangsdører i leiligheter uten veranda.

Anonymous poster hash: 1392c...d9b

Skrevet

du kan kreve at han installerer sprinklere som et alternativ dersom det ikke finnes noen forsvarlig utgangsvei. det er en rimelig løsning for dere begge.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Om det er i 2dre etasje og det kun er trappen ned som er tilgjengelig vei så skal det være brannstige utenfor det vinduet som ligger lengst fra trappen.

Mener et er en høydegrense for krav til stige, men har ikke det tallet i hodet her nå desverre..

Det går an å ringe det lokale brannvesnet og høre nårtid de var i huset på besøk sist.

Det er brannvesnet som har tilsyn med ildsteder, så de er ikke så dumme å snakke med de guutene og jentene.

Med hensyn til sikringsskapet ringer du det lokale eltilsynet. Det er fullt mulig å fortelle dem at du er bekymret for om det er forsvarlig å bo i boligen (og da sender du et solid signal om at de bør få lyst til å komme på tilsyn).

Gjest Lille-pus
Skrevet

du kan kreve at han installerer sprinklere som et alternativ dersom det ikke finnes noen forsvarlig utgangsvei. det er en rimelig løsning for dere begge.

Å installere et sprinkleranlegg er flerfoldige ganger dyrere enn å skru opp en brannstige.

Skrevet

er ikke dette ting man burde sjekke ut før man signerer kontrakt?

Anonymous poster hash: 33e59...2a8
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er det, men det er ingen grunn til å påberope seg etterpåklokskapens klare kunnskap.

De færreste mistenker at en leilighet ikke er i forskriftsmessig stand når de i konkurranse med mange andre ser på leiligheten.

Desverre er det mange huseiere som synder. Noen med overlegg, vitende og vilje, - andre av ren ukunne. Begge typer er farlige.

Gjest Happyface87
Skrevet

Brannalarmer er jo en selvfølge, men nødutganger skal jo være vinduene på soverommene.

Det er ikke vanlig å ha to utgangsdører i leiligheter uten veranda.

Anonymous poster hash: 1392c...d9b

Det er minst 10 meter ner til bakken. Så det å hoppe ut vinduene hadde aldri gått :(

Gjest Happyface87
Skrevet

Jo, men det var ikke i mine tanker å sjekke om de tingene var på plass. Jeg bare antok at dette var noe som var på plass når man leier ut en leilighet.

Gjest Happyface87
Skrevet

Det er en leilighet på over 100 kvadrat. Minst 10 meter ned til bakken. Så jeg sover ikke godt om natten :(

Gjest Happyface87
Skrevet

Om det er i 2dre etasje og det kun er trappen ned som er tilgjengelig vei så skal det være brannstige utenfor det vinduet som ligger lengst fra trappen.

Mener et er en høydegrense for krav til stige, men har ikke det tallet i hodet her nå desverre..

Det går an å ringe det lokale brannvesnet og høre nårtid de var i huset på besøk sist.

Det er brannvesnet som har tilsyn med ildsteder, så de er ikke så dumme å snakke med de guutene og jentene.

Med hensyn til sikringsskapet ringer du det lokale eltilsynet. Det er fullt mulig å fortelle dem at du er bekymret for om det er forsvarlig å bo i boligen (og da sender du et solid signal om at de bør få lyst til å komme på tilsyn).

Ja, jeg skal ta en telefon til eltilsynet også. Hvis de kommer på befaring tror jeg de får sjokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...