Gå til innhold

Søke på en stillinng, få tilbud om en annen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå to ganger i samme kommune søkt på en utlyst fast stilling. Jeg har vært på intervju og så blitt oppringt med 'gratulerer vi vil gjerne tilby deg jobben, men det er ikke en fast stilling, kun et vikariat'. Blir så utrolig skuffet. Det var fast stilling jeg søkte på. Har de egentlig lov til dette? Kan jeg si ja til jobben og så kreve sat stillingen blir omgjort til fast?

Anonymous poster hash: 0d255...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tilbyr deg en jobb. Du kan ta den eller la det være. Du kan ikke kreve noe annet enn det du har fått tilbud om.

• Liker 6
Skrevet

De tilbyr deg en jobb. Du kan ta den eller la det være. Du kan ikke kreve noe annet enn det du har fått tilbud om.

Men det var jo ikke de premissene de satt. Jeg søkte ikke på et vikariat, det var heller ikke et vikariat de utlyste...

TS

• Liker 1
Skrevet

Da har noen andre fått stillingen du søkte på, pg de tilbyr deg noe annet. Skjedde med meg også, istedenfor for en 80% stilling fikk jeg tilbud om 60 % stilling uten det spesifikke ansvaret, men fikk et annet ansvar

Anonymous poster hash: 4d32b...9e3

• Liker 2
Skrevet

Ja, klart de har lov til det. Du fikk ikke stillingen du søkte på, noen andre fikk den. Men så dukka det opp et vikariat i tillegg så de tenkte de kunne høre om du ville ha siden de likte deg også.

Ser ikke problemet med dette. Klage på å få tildelt en jobb???

Anonymous poster hash: cec1f...632

• Liker 6
Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg har nå to ganger i samme kommune søkt på en utlyst fast stilling. Jeg har vært på intervju og så blitt oppringt med 'gratulerer vi vil gjerne tilby deg jobben, men det er ikke en fast stilling, kun et vikariat'. Blir så utrolig skuffet. Det var fast stilling jeg søkte på. Har de egentlig lov til dette? Kan jeg si ja til jobben og så kreve sat stillingen blir omgjort til fast?

Ja, det har de lov til.

Du fikk ikke den du ville ha, den fikk noen andre.

Og, nei, du kan ikke kreve noe!

• Liker 4
Skrevet

Ja, det har de lov til.

Du fikk ikke den du ville ha, den fikk noen andre.

Og, nei, du kan ikke kreve noe!

Nei det er ingen andre som fikk den. Det er bare en stilling som var utlyst. Den faste stillingen ble plutselig omgjort til et vikariat. Dette har de gjort 2 ganger nå...

TS

Gjest Phoenix
Skrevet

Nei det er ingen andre som fikk den. Det er bare en stilling som var utlyst. Den faste stillingen ble plutselig omgjort til et vikariat. Dette har de gjort 2 ganger nå...

TS

Slutt å syte, skjerp deg. Vil du ikke ha jobben så takker du nei.

Du kan ikke kreve en fast jobb.

• Liker 3
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Men det var jo ikke de premissene de satt. Jeg søkte ikke på et vikariat, det var heller ikke et vikariat de utlyste...

TS

Nei, men nå er det de tilbyr deg, og om du ikke ønsker et vikariat så er du i din fulle rett til å takke nei.

• Liker 2
Skrevet

Nei, men nå er det de tilbyr deg, og om du ikke ønsker et vikariat så er du i din fulle rett til å takke nei.

Hvor mange ganger kan de gjøre det da. De har gjort akkurat det samme i to år nå. De er jo egentlig pålagt å lyse ut vikariater også, men det gjør de aldri. Det de stillingene de lyser ut eksisterer ikke og har aldri eksistert.

TS

Skrevet

Hvor mange ganger kan de gjøre det da. De har gjort akkurat det samme i to år nå. De er jo egentlig pålagt å lyse ut vikariater også, men det gjør de aldri. Det de stillingene de lyser ut eksisterer ikke og har aldri eksistert.

TS

Ta vikariatenr i 3 år. Bom, fast ansettelse. Håp derimot på at frp ikke får gjennom lovforslaget sitt.

Skrevet

Ser for meg at noen som allerede har vært i et vikariat har fått tilbud om stillingen, så da har den stillingen fylt seg, og det har i stedet blitt en vikariatstilling ledig. Tror dette er ganske vanlig praksis. Hvis du da tar den vikariatstillingen, så er det sikkert du som får tilbud om fast stilling neste gang. Take it or leave it!

Anonymous poster hash: eb2fd...e4a
  • Liker 3
Skrevet

Ta vikariatenr i 3 år. Bom, fast ansettelse. Håp derimot på at frp ikke får gjennom lovforslaget sitt.

Vil ikke frp åpne for mer direkte ansettelse da? Da sipper man jo å søke på det en tror er en fast stilling for å så få et vikariat.

Anonymous poster hash: 72bf5...3c5

Skrevet

Ser for meg at noen som allerede har vært i et vikariat har fått tilbud om stillingen, så da har den stillingen fylt seg, og det har i stedet blitt en vikariatstilling ledig. Tror dette er ganske vanlig praksis. Hvis du da tar den vikariatstillingen, så er det sikkert du som får tilbud om fast stilling neste gang. Take it or leave it!

Anonymous poster hash: eb2fd...e4a

Nei det er ingen andre som har fått den stillingen da hadde jeg visst det. Jeg jobber jo tross alt der. Jeg trodde også jeg skulle få fast stilling neste gang jeg søkte fast stilling, men den gang ei. Nå gjør de det samme igjen, og tilbyr meg en annen stilling enn den jeg har søkt på og vært på intrvju på....

Skrevet

Nei det er ingen andre som har fått den stillingen da hadde jeg visst det. Jeg jobber jo tross alt der. Jeg trodde også jeg skulle få fast stilling neste gang jeg søkte fast stilling, men den gang ei. Nå gjør de det samme igjen, og tilbyr meg en annen stilling enn den jeg har søkt på og vært på intrvju på....

Det er kjipt for deg, men slik er det ofte. Er dessverre ikke noe du kan gjøre med saken, annet enn å i så fall takke nei til stillingen. Du får vurdere hvilken jobb som er bedre for deg - din nåværende eller denne de har tilbudt deg.

Skrevet

Vil ikke frp åpne for mer direkte ansettelse da? Da sipper man jo å søke på det en tror er en fast stilling for å så få et vikariat.

Anonymous poster hash: 72bf5...3c5

Nå har jeg kun fått med meg hovedtrekkene i lovforslaget: men de vil utvide bruken av midlertidige ansettelser. Dvs, at nåværende ordning blir lempeligere for arbeidsgiver å ansette folk på midlertidig basis i over lenger tid. De begrunner det med at enkelte vil lettere få seg arbeid, men arbeidstakerorganisasjoner klikker i vinkel. Dette fordi, arbeidsgivere mest sannsynlig kommer til å misbruke denne ordningen.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ikke greit ut. Både private og offentlige må forholde seg til lover og regler. Hvis en bedrift gjør midlertidig ansettelse i strid med loven kan du ha krav på fast ansettelse.

Et vikariat skal være vikar for en navngitt person.

Høres ut som om du vil ha nytte av å organisere deg. Meld deg inn i en fagforening snarest mulig.Fagforbundet er store i kommunene og organiserer mange yrkesgrupper.

Du bør i alle fall be om et skriftlig tilbud om jobben. Da kan du dokumentere at du er tilbudt jobb. Så ville jeg sendt epost og spurt hvem (navngitt person) du er vikar for, og hvor lenge vikariatet varer. Jeg ville også spurt om hva som skjedde med jobben du søkte på. Når du begynner å få svar på spørsmålene kan du prøve å snakke med Arbeidstilsynet.Mulig de kan hjelpe deg.

Som du ser på arbeidstilsynets side så har du noen rettigheter :http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om de balanserer ift lovlighet her. Ta kontakt med Arbeidstilsynet og hør med de om dette i det hele tatt er lov.

• Liker 1
Skrevet

For og si det sånn så ville jeg vel aldri hatt en sånn person som deg inn i fast stilling. Din personlighet virker rett og slett ikke god. At du engang spør på et forum om dette er lov og det virker som du skal legge inn klage, eller gjøre noe annet.

Skaff deg stå på vilje og en personlighet som er motsatt av dette. Så får du mest sannsynlig en fast stilling. Folk vil skryte av deg og du vil få et bra rykte. Da sitter ledelsen og sier i møte dem har.. Dette er en person vi vil hold fast på og ikke miste. Men du er neppe en sånn.. Virker det som da.

Anonymous poster hash: dc5ca...c20
  • Liker 1
Skrevet

For og si det sånn så ville jeg vel aldri hatt en sånn person som deg inn i fast stilling. Din personlighet virker rett og slett ikke god. At du engang spør på et forum om dette er lov og det virker som du skal legge inn klage, eller gjøre noe annet.

Skaff deg stå på vilje og en personlighet som er motsatt av dette. Så får du mest sannsynlig en fast stilling. Folk vil skryte av deg og du vil få et bra rykte. Da sitter ledelsen og sier i møte dem har.. Dette er en person vi vil hold fast på og ikke miste. Men du er neppe en sånn.. Virker det som da.

Anonymous poster hash: dc5ca...c20

:fnise::fnise::fnise: hahaha, hva får du ut av å tråkke på fremmede på internett egentlig? Føler du deg bedre nå?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...