Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er en jente på 28 år som kommer til å jobbe på julaften + 1. juledag og har derfor ikke mulighet til å reise hjem til familie som bor mange timer unna. Jeg har tittet litt på Julesentralen, men er det litt merkelig av meg å reise hjem til en annen familie? Jeg mener, jeg er ikke så ensom ellers og jeg har jo familie, men jeg vil ikke sitte alene med hunden på julaften.

Hva tenker dere om dette? Er Julesentralen åpen for "sånne som meg" eller gjelder det bare de som er genuint ensomme?

Anonymous poster hash: 0acb8...405
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julesentralen gjelder vel for alle som er alene på julaften og ønsker å være med noen. Jeg hadde sikkert gjort det selv om jeg skulle være alene, og jeg er 27 år og absolutt ikke ensom til vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vi vært hjemme i jula, hadde du vært perfekt som gjest til oss! Tror det er mange unge som syns det kan være litt vanskelig å invitere noen som er veldig mye eldre enn seg eller som har noe spesielt de sliter med på noe vis av frykt for å si/gjøre noe feil. Så du finner nok noen som vil ta deg inn!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det finnes mange i en lignende situasjon som deg trådstarter som skal jobbe en del som samtidig frykter ensomheten. Jeg ville kontaktet Julesentralen om jeg var deg. Søstera mi hadde det slik et år da hun bodde i en annen landsdel enn alle oss andre og måtte jobbe de dagene du nevner. Hun hadde det virkelig ikke godt den julekvelden. Nå har hun heldigvis flyttet nærmere oss, men nå skal hun hjem til foreldrene våre denne jula da og vi skal til svigers. Men jeg tror ikke du har noe å tape på å kontakte Julesentralen. :)

Anonymous poster hash: f1f17...bd8
Skrevet

Du har sikkert vurdert dette men jeg spør allikevel.. Ingen av de du jobber med som ønsker deg velkommen på julaften? Ingen av dine kollegaer som er i samme situasjon som deg?

Anonymous poster hash: 0c6e1...1c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for fire-fem år siden. Men bestemte meg for å være hjemme alene med hunden og gjøre det beste ut av det.

Og jeg dillet og dullet for meg selv og det ble en helt overraskende utrolig koselig julaften :).

Trodde ikke det var mulig. Det føltes ikke ensomt engang.

Det verste var faktisk alle "så synd på deg" kommentarene før og etter.

Men selve julaften var helt super! Jeg spiste julemat, varmet gløgg, hadde godis og kaker. Så på julefilmer og avsluttet med en lang og hyggelig tur med villdyret i snø og blant julelys.

Det er ikke så ille som mange tror. Men man må jo velge å gjøre det beste ut av situasjonen!

Anonymous poster hash: a6e41...5e6

• Liker 12
Skrevet

Du har sikkert vurdert dette men jeg spør allikevel.. Ingen av de du jobber med som ønsker deg velkommen på julaften? Ingen av dine kollegaer som er i samme situasjon som deg?

Jeg er helt ny i jobben, så jeg kjenner ingen der enda :)

Jeg kunne ha kjørt til familien, men da får jeg kanskje to timer med de før jeg må vende snuten hjemover igjen.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for fire-fem år siden. Men bestemte meg for å være hjemme alene med hunden og gjøre det beste ut av det.

Og jeg dillet og dullet for meg selv og det ble en helt overraskende utrolig koselig julaften :).

Trodde ikke det var mulig. Det føltes ikke ensomt engang.

Det verste var faktisk alle "så synd på deg" kommentarene før og etter.

Men selve julaften var helt super! Jeg spiste julemat, varmet gløgg, hadde godis og kaker. Så på julefilmer og avsluttet med en lang og hyggelig tur med villdyret i snø og blant julelys.

Det er ikke så ille som mange tror. Men man må jo velge å gjøre det beste ut av situasjonen!

Anonymous poster hash: a6e41...5e6

Det er det jeg ser for meg at vi kommer til å gjøre. Lage ribbe og se på julefilmer, men for meg er julaften den viktigste dagen i året, og jeg kommer garantert til å være kjempetrist og føle meg alene og tenke på alle andre som har det hyggelig sammen. Hvis det ender opp med bare meg og hunden så har jeg i hvert fall selskap i henne :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt ny i jobben, så jeg kjenner ingen der enda :) Jeg kunne ha kjørt til familien, men da får jeg kanskje to timer med de før jeg må vende snuten hjemover igjen. Anonymous poster hash: 0acb8...405

Men da er vel julefeiring en fin måte å bli kjent på. Dere snakker vel ilag iløpet av en arbeidsdag og siden du er ny så er det vel normalt at de spør deg om ting for å bli kjent med deg; slikt som hvor du er fra osv. Og da er det jo også naturlig å spørre om hvordan du skal feire jul og da kan du jo si at du blir alene og vurderer julesentralen så kan man se om noen tilbyr deg å komme hjem til dem :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med venner der du bor..? Du skriver du ikke egentlig er ensom. For meg ville det vært naturlig å invitere deg om jeg kjente til situasjonen din i hvert fall.

Ellers er julesentralen åpen for alle.

Anonymous poster hash: ae4c3...5b3
  • Liker 1
Skrevet

Hva med venner der du bor..? Du skriver du ikke egentlig er ensom. For meg ville det vært naturlig å invitere deg om jeg kjente til situasjonen din i hvert fall.

Ellers er julesentralen åpen for alle.

Venninner vet at jeg jobber, men ingen har tilbudt seg. Jeg får meg ikke helt til å spørre siden julen for mange er for familien. Jeg vil ikke trenge meg på, og da tenker jeg at det er bedre å feire sammen med noen som ønsker å ha meg på besøk, enn noen som føler seg forpliktet til det :)

• Liker 1
Skrevet

Men da er vel julefeiring en fin måte å bli kjent på. Dere snakker vel ilag iløpet av en arbeidsdag og siden du er ny så er det vel normalt at de spør deg om ting for å bli kjent med deg; slikt som hvor du er fra osv. Og da er det jo også naturlig å spørre om hvordan du skal feire jul og da kan du jo si at du blir alene og vurderer julesentralen så kan man se om noen tilbyr deg å komme hjem til dem :)

Jeg har bare vært der i fire dager og jeg har ikke rukket å komme innpå noen personlig enda. Jeg tilbringer arbeidsdagene alene også, så det er vel en time til sammen hvor jeg er sammen med kollegene mine :)

Skrevet

jeg tror at jeg ville hintet sterkt, evt spurt direkte om jeg kunne få bli med på julefeiring hos ei venninne. Det er ikke slik at man pleier å ha for lite mat på julaften, og en ekstra er ofte ikke noe problem.

Skrevet

Et år inviterte jeg noen som bare var i nærheten for å jobbe en periode, de kunne ikke reise hjem til jul. Inviterte dem ikke fordi jeg tenkte stakkars dem som ellers må sitte alene på en liten hybel, men fordi det er kjempekoselig å være flere, og disse ville være hyggelig selskap.

Hva med å spørre noen venninner om de kjenner til juleselskap eller offentlige feiringer på julaften?

Kanskje de rett og slett ikke har tenkt på at de skulle invitert deg, men kanskje kommer inn på tanken da? Kanskje de tror du skal jobbe under middag og kveld på julaften?

Jula er for familie ja, og venner... De færreste vil vel tenke "Uff, må vel be henne vi da.."

Skrevet

Hvor i landet bor du TS?:)

Gjest earlgrey
Skrevet

Du kan jo jobbe frivillig da på en sånn sentral, det trengs jo alltids folk :)

Skrevet

Jeg skal også være alene julaften og tenker at det kan bli litt kjipt ja, men samtidig skal jeg gjøre det koselig for meg selv. Jeg har ikke tenkt til å sitte i en mørk leilighet og spise grandiosa til middag og synes synd på meg selv mens jeg ser lys i alle vinduer.

Bor midt i Oslo og planlegger å gå en lang tur på dagen, fikse meg ribbe imens jeg hører på julesanger/ser juleprogrammer på tv, spise ribba,åpne presanger,spise dessert og se på tv med en heftig joint og noe øl;) godt mulig jeg henger litt her inne og da, bare fordi det ikke er noe bedre å finne på.

Nekter liksom å la meg plages av å være alene denne dagen, så det blir jo slik man gjør det til.

Gjest Rhaegar Targaryen
Skrevet

Jeg var alene på jula for 2 år siden av eget valg. Og det var kanskje den beste jula jeg har hat.

Skrevet

Ei jeg kjenner jobbet for kirkens bymisjon som frivillig på julaften, fordi hun ikke hadde råd til å reise hjem, og det passet ikke med jobben hennes. Hun hadde en flott og annerledes jul! Kan det være noe for deg?

Anonymous poster hash: a83d7...7e3
Skrevet

Hva med å lage en egen tråd her på KG for alle de som skal være alene på julaften og skrive hvor i landet man er, sånn at man eventuelt har muligheten til å feire sammen med andre her inne? Om enn at man møter hverandre og spiser litt god julemat sammen ihvertfall? Fin måte å starte nye bekjentskaper på også :tree:

Bare et forslag...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...