Gå til innhold

Kaker i bryllupet

Anbefalte innlegg

Gjest NinaS.G
Skrevet

Hei!

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man beregner hvor mange kaker som trengs ved siden av bryllupskaken?

Vi skal ha rundt 55 gjester til middag og kakene blir servert to timer etter middagen....

Håper noen kan komme med råd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi var 35 stk i vårt bryllup og vi hadde en to etasjers bryllupskake + 6 andre kaker. Dette var way to much. Vi satt igjen med ganske mange kaker for folk orket ikke noe særlig med kaker når det kom til stykke.

Så dersom dere er 55 stk. så hadde vel dette antallet vært akuratt perfekt. Men vi serverte ikke kakene før i 12 tiden på kvelden - vi ble sene med middagen og så var det mye snacks ellers også på bordene samt alkohol da.

:wink:

Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Vi har satt opp en liten kakeliste og i tillegg til bryllupskaken blir det:

-Kransekake

-Svinekamkake

-Verdens Beste

-Skumkake

-Fromasjkake

-Firkløverkake

-Gjærkringe

-Waleskringe

-Suksessterte(?)

Tror dette blir mer enn nok da vi er 60 til kaffen. Men nå kommer riktignok noen av dem kun til kaffe også da.

Augustbrud02 - ikke innlogget

Skrevet

Vi var 26 stykker i vårt bryllup, og hadde: Bryllupskaka som var til 40 personer, sjokoladekake, kransekake, ostekake og små Sarah Bernard. Og vi hadde MASSE igjen. Som regel beregner man alt for mye kake og sitter igjen med drøssevis. Ikke gikk det med mye av snacks heller.

Og drikkevarer sitter vi også igjen med masse av. Det det gikk mest av var Cognac og Baileys+ Tia Maria Cream. Nesten ikke noe øl ble drukket. Og brus ... hjelpe meg! Der hadde vi beregnet ALT for mye! Jaja, det får man jo brukt opp uansett da. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Tulle-brud her.

Vi blir ca 95 til kaffe (ca 25 kun til kaffe) og i tillegg til bryllupskaken som er i tre etasjer men ikke kjempestor regner vi med ca 20-25 kaker i tillegg.

Er det for mye ? har da frukt og snaks ved siden av...ikke besemt oss for om vi skal ha nattmat enda heller...sukkk

Skrevet

Trur det er ganske stor skilnad på dette når det gjeld tradisjonar og slikt. Eg bur sjølv på Vestlandet, og er van med at det skal vera overflod av kaker i bryllaup. Det er ikkje snakk om kor mykje ein treng, men å ha utvalet. Veit at foreldra mine har vore i bryllaup på Austlandet og vorte ganske overraska over at dei serverte kun ei eller to kaker i tillegg til bryllaupskaka. Eg er van med at ein har konstant resteselskap heime hjå foreldra til ein av dei som gifter seg i eit par dagar etter bryllaupet... Det forsvinn litt på den måten... :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skal ha MASSE kaker!

I Trøndelag er det vanlig at nære venninner, tanter etc. tar med seg kaker, og i tillegg baker vi jo også selv. Og det er kjekt med masse å velge i mellom!!! Vi er 74 stykker, og det kommer sikkert 25-30 kaker. Og så er begge familiene veldig glade i søtsaker da....

Tips: ta en ringerunde på søndag og inviter til kakefest alle de som ikke var gjester i bryllupet men som møtte opp i kirken, ga gaver e.l. Det koster jo ikke noe særlig å koke opp noen liter kaffe, og du verden så hyggelig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Der hvor jeg kommer fra er det også vanlig at venner, familie, naboer og ellers alle som kan krype og gå, tar med kaker...vi var ca.140 til kaffe (derav var 20 bedt bare til kaffe), og hadde rundt 40 kaker. Dette ble selvsagt alt for mye, og vi spiste kaker til frokost, middag og kvelds i lang tid etterpå, men du verden så godt det tok seg ut med et så stort og flott kakebord!!!

Skrevet

Vi blir 57 i vårt bryllup, og siden vi bor på vestlande nå, så har alle vi kjenner her ringt å sagt hva slags kake di kommer med.

Vi skla ha bryllupskake, og 27 andre kaker tror jeg, og det er altfor mange kaker men utvalget er stort da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skal ha EN kake, nemlig bryllupskaken, til ca 80 gjester. I alle bryllup jeg har vært i og hørt om synes alle det er for mye kaker. Etter tre retters middag, hvor mange har egentlig lyst på 3-4 kakestykker med multer og krem og marsipan ? For med den beregningen flere av dere har må hver gjeste spise 4-5 DIGRE kakestykker. Hyggelig med restefest, ja, men hvem skal drikke Farris og frakte 30 halvspiste kaker fra lokalet og hjem midt på natten ? Ingen hos oss i alle fall. Vi har fått utelukkende positiv respons på at vi bare skal ha en kake, tror ikke gjestene bryr seg en døyt om at vi ikke lager "utstilling" av alle naboenes kakeoppskrifter.

Skrevet

Jeg mener også at det er utvalget som er viktig her. Men mamma og svigermor har "tatt helt av", men etter litt "krangling" ender vi opp på ca 25 kaker til 80 gjester. 40 av disse er bedt til kaffe.

Siden jeg bor på vestlandet er dette helt vanlig, dessuten greier ikke mamma og svigermor å si nei når alle venninnene deres tilbyr seg å lage en kake....

Dessuten er det greit for oss alle og ha kakerester siden vi har ganske mye gjester som bor hos oss.

Skrevet

Var i bryllup i helga, med nærmere 90 gjester. Det var 24 !! kaker.

Var sikkert litt trist for de som så at INGEN hadde smakt på deres! For er det få kaker så prøver man å smake litt på alle. Men er det mange, så spiser man mye mindre. Litt psykologisk det der. Man VET jo at man ikke klarer å smake på 24!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nemlig, Diddi ! Problemet med et digert kakebord er akkurat at mange føler de må spise kake av tvang...selv om ganske få egentlig har lyst på - alle har jo nettopp spist dessert ! Og stakkars den gamle tanten som har bakt en kake ingen smaker på...

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skal kun ha EN kake vi, nemlig bryllupskaken.

Men så skal vi også gifte oss i utlandet, og vi blir vel rundt 30 stykker. Ingen som gidder å ta med seg "left overs" hjem da... :)

Gjett om moren min er glad for at det ikke blir baking..Ikke for at hun har noe imot det, men hun er ofte så sliten etter familiefester stakkars, at hun har knapt overskudd til selve festen. Nå sier hun at hun gleder seg til å kunne dra i bryllup uten å måtte tenke på å ha med kaker eller hva annet det måtte være. Men hadde vi giftet oss i gamlelandet hadde vel saken stilt seg litt annerledes tenker jeg...

Skrevet

Hei dere...

Det med kakene er for meg blitt "det evige problem"... Det heter seg visst at det skal være en god del kaker å velge i i et bryllup. Uansett om det kanskje virker som for mye. Vi blir 45 til kaffen og skal ha ca fem andre kaker i tillegg til bryllupskake i tre etasjer...

Mye å tenke på gitt...

Skrevet

Jeg har også kommet dit i planleggingen at jeg har begynt å tenke på kaker. Har sett litt på oppskrifter, mne har ikke funnet ut hvor mange vi skal ha. Har lyst på noe annet enn det vi alltid serverer jeg da. Er litt vanskelig dette også. Men jeg ble litt beroliget av de to som bare skulle ha en kake, kanskje vi ikke skal ha så mange vi heller.

Skrevet

Vi blir 55 stk til middag og kaffe. Foruten en stor bryllupskake på 3 etasjer skal vi ha:

kransekake

suksessterte

Ostekake

Firkløverkake

Bløtekake

Verdens Beste

Kringle uten egg

Vannbakelse

Gelekake

Dette er mer enn nok, og fremdeles litt å velge i. Tror det blir et lekkert kakebord selvom det ikke er overflod... :P

Skrevet

Vi blir 40stk,og foruten bryllupskaka skal vi ha:

kransekake

kringle

mandelkake

sjokoladekake

verdens beste

Og det er MER enn nok.Vi kommer til å sitte igjen med masse rester,det er grenser for hvor mye kake folk orker etter middagen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det hørtes litt litw ut jeg Olympia, men egentlig er det sikkert mer enn nok.

Jeg er sååå bekymra for at vi skal få for lite kaker jeg og jeg synes det er bedre med et kakebord der det er igjen masse rester enn et bord der det er nesten helt tomt! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...