Gå til innhold

Inneplaner og ferie ?

merterje

Anbefalte innlegg

Jeg har en del grønne inneplanter, og lurer på tips og råd da jeg skal være bortreist i 4 uker. Den jeg kjenner er også bortreist da, så jeg har ingen til å komme innom. Etter det jeg tror skal da plantene stå i skyggen, kjølig og så er det noe med kapillærmatte, kanskje skal de stå i en balje med denne matten, men det lønne seg vel ikke å ha for mye vann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del grønne inneplanter, og lurer på tips og råd da jeg skal være bortreist i 4 uker. Den jeg kjenner er også bortreist da, så jeg har ingen til å komme innom. Etter det jeg tror skal da plantene stå i skyggen, kjølig og så er det noe med kapillærmatte, kanskje skal de stå i en balje med denne matten, men det lønne seg vel ikke å ha for mye vann ?

Har du ingen som kan vanne dem omså bare en gang mens du er borte? Hvus du har lav innetemperatur, de ikke står i sola og du dynker de skikkelig like før du drar, skal de kunne holde 2 uker uten vann, hvis noen kan vanne de rikelig etter 2 uker. Ingen grønnplanter dør etter bare 2 uker.

Anonymous poster hash: 53e97...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i blokk og kan sette dem i et fellesvindu og få noen til å vanne dem?

Ellers tar du en balje legger et tykt lag med avispapir nedi bunnen, fyller på med vann slik at avisene er godt bløte men de skal ikke flyte. Sett blomstene oppi og plasser baljen på et kjølig men lyst sted.

Har lesr at der finnes plantepensjonat/hotel, men?

Ellers får du bruke gis bort på finn.no, og ønske deg nye etter ferien.

Anonymous poster hash: 08954...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med balje og avispapir høre bra ut, men er det slik at plantene drar til seg fuktigheten fra avispapirene ? men jeg reagerer at du nevner at det da skal stå lyst, er det ikke slik at mørk plassering passer bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett må plantene på denne årstiden ha så mye lys som mulig. Det er tross alt lyset de "lever av", og lite lys om vinteren er oftest grunnen til at planter vantrives. Det du snakker om at planter skal stå i skyggen, gjelder kun uteplanter i potter dersom du reiser bort i sommerferien, da er det så mye dagslys ute at de kan klare seg i skyggen, der fordamper det mindre vann fra pottene, og sjansen for uttørking blir dermed mindre. Inneplanter om sommeren bør settes unna den verste solsteika, men kan godt stå i vinduer som har morgen- eller kveldssol. Inne er det så mye mindre lys tross mye utelys om sommeren, at å sette inneplanter helt i skygge/mørke ikke er bra.

Plantens lysbehov er også ofte avhengig av temperatur. Har du mye lys, tåler plantene høyere temperatur. Ved lite lys bør temperaturen senkes. Det er gjerne derfor stueplanter kan bli litt sjabre om vinteren, de har alt for lite lys i forhold til en vanlig stuetemperatur. Det var av den grunn at potteplanter gjerne ble satt i vinduskarmen i "finstua" om vinteren, der var det kanskje rundt 10 grader, og det trives plantene bedre med i den mørke årstiden.

Når lysmengden (og temperatur) går ned må også plantene ha mindre vann, ellers er faren stor for at de råtner rett og slett. Derfor bør de aller fleste potteplanter ha mindre vann om vinteren.

Planter som kan gå i "dvale" om vinteren er f.eks. pelargonium og fuksia. De kan klare seg uten lys dersom temperaturen ligger på 3-4 plussgrader maks. I slike tilfeller skal de kanskje ikke ha annet vann enn kanskje bare et par spiseskjeer i måneden bare slik at røttene ikke tørker helt ut. Men mange andre vanlige stueplanter tåler ikke så lave temperaturer og mørke samtidig.

Dersom du skal reise bort 4 uker nå, så må du sørge for at plantene dine står i ca 15 grader, har så mye lys som mulig. Du kan regulere termostaten på varmeovnene dine. Tapp kjøkkenvasken helt full av vann og pass på at proppen er tett. Fukt en undervanningsmatte eller et gammelt kjøkkenhåndkle, legg den ene enden helt ned i bunnen av vasken og den andre enden opp på et brett ved siden av. Vann plantene slik at jorden er fuktig, men ikke våt, og sett dem oppå brettet. Ha på alt av lys på kjøkkenet, spesielt viktig er lysrør over vasken, de gir best plantelys.

En annen ting du kan gjøre er å fylle opp tomme isbokser, boller o.l. med 5-6 cm lecakuler, legg en bomullsklut over og stikk endene ned i bunnen, sett blomsterpotten oppi og fyll vann så det kommer maks 1-2 mm over pottekanten. Et annet alternativ er å bruke en 5-6 cm tykk gjennomvåt oasis-skive, hell vann til toppen av skiven og sett potten oppå. Så setter du pottene i vinduskarmen. Varmeovnen bør ikke stå på rett under plantene. Dersom innetemperaturen holdes på 12-15 grader, så bør de kunne klare seg i 4 uker.

Alt dette kommer jo an på hvilke planter det er snakk om, noen krever mer lys og vann enn andre. Dersom du forteller hvilke planter du har, går det an å komme med enda mer konkrete råd.

Lykke til og god ferie!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet løsningen. Jeg kan få det til slik at det er ca 15 inne når jeg er på ferie, og setter plantene slik at utelys slipper inn. Jeg har et stort firekantet kar, oppi det setter jeg noen firekantet håndvekter jeg har, og ei tykk treplate oppå der, og så håndduk over der igjen. Selvsagt med vann oppi, slik at håndduken hele tiden er fuktig. Dette blir da samme prinsippet som om en kjøper Selvvanning-krukke på Ikea, kanskje bedre også. Da gå det vel med 4 uker.

Endret av merterje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet mamma har en vanlig brusflaske ho har stukket hull i oppe og nede og setter den full av vann på hodet ned i jorda. Planten trekker til seg det den trenger. Dette er i vanlig jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mamma har en vanlig brusflaske ho har stukket hull i oppe og nede og setter den full av vann på hodet ned i jorda. Planten trekker til seg det den trenger. Dette er i vanlig jord.

ja denne metoden går an på store planter og krukker, men mine planter er små, så da passer den andre metoden bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dog en stor palme med stor krukke, men det gikk nok ikke an å ta hul i topp og bunn på ei plastikk brusflaske og sette nedi jorda, selv om den var godt vann fra før, for alt vannet rant nedi jorda på kort tid, selv om det var små hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dog en stor palme med stor krukke, men det gikk nok ikke an å ta hul i topp og bunn på ei plastikk brusflaske og sette nedi jorda, selv om den var godt vann fra før, for alt vannet rant nedi jorda på kort tid, selv om det var små hull.

Okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...