Gå til innhold

Er dette sunt da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål om det er sunt eller ikke😁

1. Er risengrynsgrøt sunt? (Med kanel, litt sukker og en liten klatt med bremykt +melk?) Er det mye kalorier?

2. Er mandariner sunt? Hvor mange kcal er det i en?

3. Tips til sunne gode og kalorifattige smoothies? :)) takk for svar dere!

Anonymous poster hash: caafb...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det kommer veldig an på mengde da, men om man spiser ca 450g med risgrøt (samme som en porsjonspakke fra fjordland) er det ca 330 kalorier. "Litt" sukker og en "klatt" bremykt kan være så mangt, men 10g sukker og 5g bremykt er hvertfall ca 40 kalorier hver. Anbefaler veldig å veie maten, da mengde har så og si alt å si! Men om det er ca mengdene jeg har skrevet nå er man oppe i ca 410 kalorier, som kanskje er litt mye til å være mellommåltid, men litt lite til å være middag. Kommer helt an på hva man spiser resten av dagen!

2. Igjen, så kommer det an på hvor mye den veier. Men 50g mandarin er ca 23 kalorier hvertfall, og i følge grete roede-siden er vel det gjennomsnittsvekten på mandariner eller noe, siden den vekta kom opp da jeg registrerte 1 mandarin. Hvis jeg ikke husker helt feil så er vel det ca de samme kaloriene som i èn pepperkake, så mandarin er hvertfall et bedre valg :)

Skrevet

Har noen spørsmål om det er sunt eller ikke😁

1. Er risengrynsgrøt sunt? (Med kanel, litt sukker og en liten klatt med bremykt +melk?) Er det mye kalorier?

2. Er mandariner sunt? Hvor mange kcal er det i en?

3. Tips til sunne gode og kalorifattige smoothies? :)) takk for svar dere!

Det er så klart ikke usunt å spise ting i moderate mengder. Men det sier vel seg selv at å spise risengrynsgrøt med smør og sukker hver dag ikke er spesielt sunt. Og JA, det er en del kalorier. Hvor mye kan du google selv.

Mandariner er sunt og kalorifattig.

Anonymous poster hash: a6e98...f71

Skrevet

Takk for at dere tok dere tid til å svare på spm. Mitt! Setter stor pris på :) tusen takk!

Skrevet

1. Det kommer veldig an på mengde da, men om man spiser ca 450g med risgrøt (samme som en porsjonspakke fra fjordland) er det ca 330 kalorier. "Litt" sukker og en "klatt" bremykt kan være så mangt, men 10g sukker og 5g bremykt er hvertfall ca 40 kalorier hver. Anbefaler veldig å veie maten, da mengde har så og si alt å si! Men om det er ca mengdene jeg har skrevet nå er man oppe i ca 410 kalorier, som kanskje er litt mye til å være mellommåltid, men litt lite til å være middag. Kommer helt an på hva man spiser resten av dagen!

Dette stemmer ikke. I pakken med 450 g fra Fjordland er det 477 kalorier (106 per 100 g), i den fra Toro er det totalt 434 (113 per hundre g, men veier bare 385 g). Hvis du da legger til 5 g bremykt og 10 g sukker er du oppe i 554 for Fjordlandpakken eller 511 for Toropakken. Hvis TS har melk på, som antydet i HI, kommer kaloriene fra dette i tillegg, mengde avhengig av hva slags melk.

Anonymous poster hash: b9c88...331

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer ikke. I pakken med 450 g fra Fjordland er det 477 kalorier (106 per 100 g), i den fra Toro er det totalt 434 (113 per hundre g, men veier bare 385 g). Hvis du da legger til 5 g bremykt og 10 g sukker er du oppe i 554 for Fjordlandpakken eller 511 for Toropakken. Hvis TS har melk på, som antydet i HI, kommer kaloriene fra dette i tillegg, mengde avhengig av hva slags melk.

Anonymous poster hash: b9c88...331

Jeg regna med at hun lagde grøten selv, siden det ikke stod at hun kjøpte den ferdig. At jeg nevnte Fjordlands risgrøt var fordi hun skulle få en viss anelse om mengde.

Skrevet

Mandariner ligger i sukkerlake.

Anonymous poster hash: ebc4c...e0d

• Liker 2
Skrevet

Det heter klementin

• Liker 2
Skrevet

Du bør velge klementiner, ikke mandariner. Mandarinene ligger i sukkerlake ja, og er derfor ikke særlig sunt. Et par klementiner gjør nok ingen skade.

Når det gjelder risgrøt, synes ikke jeg det er så sunt. Men det er av andre grunner enn kaloriene. Jeg anser ikke nødvendigvis mye kalorier som usunt. Det er så mye mer som spiller inn. Likevel. Hvis du vil ha litt grøt, hvorfor ikke kose seg litt?

Kalorifattige smoothies har jeg ingen erfaringer med. Jeg liker å bli mett av mat, derfor er det frosne bær og fløte som gjelder ;)

Anonymous poster hash: 5dddf...2ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...