Gå til innhold

Er det feil å være stille?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt riktig, men dette skyldes dessverre inkompetanse og uvitenhet blant de som skriver jobbanonnser. Utadvendt/innadvendt er begreper som ikke hører hjemme i jobbannonser! Til og med NAV har gått ut i media og sagt at dette er både feil og uheldig.

Anonymous poster hash: 5a080...698

ja det kommer kanskje an på hvilken jobb det er snakk om men det er klart, folk som er altfor pratsjuke kan fort ende opp med å hefte bort tid til både seg selv og andre medarbeidere ved å prate i arbeidstiden, og det er ikke gitt at man er noen bedre kundebehandler e.l. bare fordi man er mer utadvent

Endret av kubrak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle er forskjellige sånn er det bare. Jeg var veldig stille og sjenert da jeg var yngre (spesielt på barneskolen og ungdomsskolen) og fikk ofte spørsmål om hvorfor jeg var så stille hele tiden. Utrolig plagsomt. Jeg var bare sånn og følte meg rar siden jeg var så stille. Jeg er mye bedre i dag.

I dagens samfunn er det også slik at alle må være sosiale og prate. Ellers blir man sett på som rar. På jobben er det en som jente som er veldig stille og sier ikke mye i pausen. Det er ikke noe jeg bryr meg om. Alle er som sagt forskjellige. Alle kan ikke være super sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med stille folk som med tynne. Ingen sier til en som snakker mye at hun må holde kjeft/dempe seg, ingen sier til en tykk person at hun bør slanke seg/spiser for mye.

Tynne folk blir derimot spurt i hytt og pine om de ikke spiser noe, de bør legge på seg... Og stille personer får ofte høre at de må snakke mer/høyere osv.

Synes det er frekt jeg! Er noen veldig rolige, kan man heller prøve å inkludere dem litt i en samtale, gjøre sitt for at vedkommende føler seg akseptert/trygg til å snakke.

I stedet for "Du sier så lite!" kan man heller stille noen spørsmål, eller snakke litt selv, så vedkommende kommenterer og blir med i samtalen. Og i stedet for "Du må snakk høyere!" kan man si "Nå hørte jeg ikke hva du sa" og selv komme litt nærmere så man hører.

Ingenting er verre enn "Si noe da!" og "Hvorfor er du så stille?"

Anonymous poster hash: 420be...18a

Signerer!

Jeg synes folk som snakker mye og er høylytte fort kan bli slitsomme. Sier man til den personen "må du snakke så mye?" Så blir man sett på som kjempe frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i hele denne tråden. Er ganske stille og er hverken glad i eller flink på smalltalk.
Kommer sjeldent opp med samtaletemaer, og er den som hopper inn i andres samtaler med å nikke eller le for å inkludere meg selv. De fleste jenter og gutter jeg har snakket med om det sier at en stille jente er en manns drøm. Ingen liker sladrekjerringer og dramafolk, men jeg er også så stille så jeg føler meg tilbakestående og at andre tror jeg er direkte dum. Det hele har gitt meg angst, faktisk. Var veldig trygg på meg selv før, men jo flere veldig åpne folk jeg møter jo mer føler jeg meg som den dumme og teite, og ofte unngår jeg å møte venner når jeg vet at jeg ikke har noe spesielt jeg vil dele eller prate om - for å ikke få stempel som den kjedelige, dumme venninda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at alle skal kommentere på at jeg er stille! Hadde det ikke vært for at jeg er en sindig person så hadde jeg klikket for lenge siden. Jeg nyter lunsjpausen på jobb når de andre leser avisen o.l. Og det verste jeg vet er høylytt snakking der flere snakker i munnen på hverandre. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan få være meg selv.

Anonymous poster hash: ed102...0bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Nei det er ikke feil å være stille.

Jeg er selv stille og bryr meg ikke døyten om folk reagerer på det. Det er deres problem ikke mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i seg selv ikke noe feil i å være en stille person, men man må regne med å bli overkjørt i de fleste sammenhenger. Grunnen til at det er så viktig å snakke og være frempå er at det er denne oppførselen som blir belønnet, ikke det å være stille.

Du kommer til å bli totalt overkjørt i jobb fra både kolleger og ledere dersom du aldri tør å snakke og argumentere.

Dette reflekteres også i diverse jobbeskrivelser og utlysningstekster. Man skal være utadvent og frempå, selv i jobber som strengt tatt ikke krever det. Det er sånn det er blitt og det er det man må forholde seg til på godt og vondt.

Anonymous poster hash: ff3dc...195
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...