Renate79 Skrevet 6. desember 2014 #1 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har gått ned 24kg fra mai og til nå, hvor 20 av disse var før september. Den siste måneden har vekta stått bom stille. Dette er ufattelig frustrerende da jeg egentlig kunne tenke meg å miste rundt 25kg til. All nedgang hittil har jeg gjort med kostholdsendringer. Jeg funderer fælt på hvorfor vekten nå står stille, for det ser ikke ut til å påvirkes av at jeg er veldig flink med kosten (eller skeier litt ut). Jeg veier fortsatt 95kg (172cm høy), så det er ikke sånn at jeg ikke har mer vekt å miste.. De to faktorene jeg ser som kanskje har betydning er - at dette er en vekt jeg har hatt over tid (år) tidligere, og kroppen kjenner seg kanskje igjen og ønsker å bli værende der (usikker på om dette er en sannhet, eller en myte uten rot i virkeligheten...?) - at jeg ikke trener. Har lest at kost er det viktige når man skal ned i vekt, men vet ikke om dette stemmer heller? Jeg er i hverdagsbevegelse, går tur med hundene etc. Noen som har noen kunnskap/erfaring på hvilken betydning trening har ved vektnedgang? Eller som har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å booste en nedgang igjen?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #2 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har gått ned 24kg fra mai og til nå, hvor 20 av disse var før september. Den siste måneden har vekta stått bom stille. Dette er ufattelig frustrerende da jeg egentlig kunne tenke meg å miste rundt 25kg til. All nedgang hittil har jeg gjort med kostholdsendringer. Jeg funderer fælt på hvorfor vekten nå står stille, for det ser ikke ut til å påvirkes av at jeg er veldig flink med kosten (eller skeier litt ut). Jeg veier fortsatt 95kg (172cm høy), så det er ikke sånn at jeg ikke har mer vekt å miste.. De to faktorene jeg ser som kanskje har betydning er - at dette er en vekt jeg har hatt over tid (år) tidligere, og kroppen kjenner seg kanskje igjen og ønsker å bli værende der (usikker på om dette er en sannhet, eller en myte uten rot i virkeligheten...?) - at jeg ikke trener. Har lest at kost er det viktige når man skal ned i vekt, men vet ikke om dette stemmer heller? Jeg er i hverdagsbevegelse, går tur med hundene etc. Noen som har noen kunnskap/erfaring på hvilken betydning trening har ved vektnedgang? Eller som har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å booste en nedgang igjen? Mat er den aller viktigste faktoren i vektnedgang. Hadde du trent bra, men spist sjokolade og potetgull etter trening ville du mest sannsynlig ikke gått ned i vekt. Men, hvis du spiser sunt, vil det nok gjøre en forskjell om du i tilegg trener. Det trenger ikke å bli ofte, kanskje 2-3 ganger i uka. Kombiner litt styrke med intervall, eller du kan kjøre langkjøring der du jogger med lavt tempo over en lenger periode. Snart går du nok ned noen kg hvis du har vært flink, sikkert kroppen som er sta.Anonymous poster hash: a8496...875
Gjest Runforit Skrevet 6. desember 2014 #3 Skrevet 6. desember 2014 Det er ganske normalt at vekten stagnerer etter et stort vekttap. Husk også at du var 24 kg tyngre du startet og er nå lettere enn du var i utgangspunktet. Ny vekt krever ny tankegang. Hvordan er kostholdet? Hvor mange kalorier inntar du per dag? Det er riktig at kostholdet har alt å si i forhold til kun vektnedgang, men trening har mye å si i forhold til å balansere muskler og fett og forme kroppen. Mange som slanker seg uten trening har også en tendens til å ligge for lavt på kaloriene slik at musklene også slankes bort. Det vil du unngå da muskler brenner fett hele døgnet. Dess mindre muskelmasse dess lavere forbrenning og det er her mange forveksler myten om at en "ødelegger" forbrenningen. Den kan man ikke ødelegge, men man kan klusse den til og sette den ned. Når muskelmassen bygges opp igjen så settes også forbrenningen opp igjen, men i prosessen man skal bygge opp igjen musklene etter lang tids nedbrytning av musklene så vil det være en periode der forbrenningen blir lavere grunnet lav muskelmasse. Jeg vil absolutt anbefale deg å trene i prosessen med å få en sunnere vekt. Ikke bare pga vektnedgang, men fordi det er så mye lettere å holde seg frisk og slank når et godt kosthold med trening og aktivtet er en del av din naturlige livsstil.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #5 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har gått ned 24kg fra mai og til nå, hvor 20 av disse var før september. Den siste måneden har vekta stått bom stille. Dette er ufattelig frustrerende da jeg egentlig kunne tenke meg å miste rundt 25kg til. All nedgang hittil har jeg gjort med kostholdsendringer. Jeg funderer fælt på hvorfor vekten nå står stille, for det ser ikke ut til å påvirkes av at jeg er veldig flink med kosten (eller skeier litt ut). Jeg veier fortsatt 95kg (172cm høy), så det er ikke sånn at jeg ikke har mer vekt å miste.. De to faktorene jeg ser som kanskje har betydning er - at dette er en vekt jeg har hatt over tid (år) tidligere, og kroppen kjenner seg kanskje igjen og ønsker å bli værende der (usikker på om dette er en sannhet, eller en myte uten rot i virkeligheten...?) - at jeg ikke trener. Har lest at kost er det viktige når man skal ned i vekt, men vet ikke om dette stemmer heller? Jeg er i hverdagsbevegelse, går tur med hundene etc. Noen som har noen kunnskap/erfaring på hvilken betydning trening har ved vektnedgang? Eller som har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å booste en nedgang igjen? Mat er den aller viktigste faktoren i vektnedgang. Hadde du trent bra, men spist sjokolade og potetgull etter trening ville du mest sannsynlig ikke gått ned i vekt. Men, hvis du spiser sunt, vil det nok gjøre en forskjell om du i tilegg trener. Det trenger ikke å bli ofte, kanskje 2-3 ganger i uka. Kombiner litt styrke med intervall, eller du kan kjøre langkjøring der du jogger med lavt tempo over en lenger periode. Snart går du nok ned noen kg hvis du har vært flink, sikkert kroppen som er sta.Anonymous poster hash: a8496...875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå