Gå til innhold

Boliglån og utdanning. Må jeg ha god utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man oppgi hvilke utdanning man har når man søker boliglån? Er det ikke lønnslippene og oppsparte penger de ser på ? Jeg er ikke student lengre , er ferdig utdanna men ikke noe innenfor realfag. Er redd det minsker mine sjanser. Hva måtte dere legge til ved boligsøknad? Vitnemål?

Anonymous poster hash: 92550...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Når du søker om boliglån hos banken så vil de vurdere din betalingsevne. Det er ganske vanlig å ha et møte med en rådgiver i banken og de vil se papirer på lønn, ansettelsesforhold osv. Utdanningen din kan spille en rolle, spesielt i tilfeller hvor man er på grensen til å får innvilget lånet eller ikke. Om du f.eks. Er du nyutdannet og ny i jobben, og banken tror du har gode muligheter til å oppnå høyere inntekt i nær fremtid så kan det veie positivt.

Ellers så vil ikke utdanningen din bety så mye. Og høyere utdanning betyr ikke større lån. Viktigst er jo din private økonomi og at du har en inntekt som står til lånet. Sparetiltak i BSU eller fond hvor du sparer aktivt teller også positivt.

Skrevet

Takk for svar. Håper det ja.

Skrevet

Måtte bare legge ved lønnslipper og selvangivelse. Ble ikke spurt om utdanning så lenge jeg hadde en stabil fast jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Enig med resten her. Det viktigste er fast jobb, og dermed fast inntekt. Og selvfølgelig egenkapital. Så lenge dette er i orden, så spiller det liten rolle hva slags utdanning du har. Banken er hovedsaklig intressert i hva du tjener og hvor stort du lån kan betjene. Banken spør om lønnslipper, selvangivelse og enkelte banker spør også om papirer på ansettelsesforhold.

Jeg har dog hørt at folk med utdannelse som gir forventninger om høy inntekt i fremtiden, som f. eks leger, har fått ta opp store lån.

Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Måtte bare legge ved lønnslipper og selvangivelse. Ble ikke spurt om utdanning så lenge jeg hadde en stabil fast jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det Yvonne sa, og i tillegg er det lurt å ha egenkapital og/eller kausjonist.

Utdanning har lite med hvor mye du tjener, og dermed lite med hvor mye lån du får. Har du en god og stabil inntekt, ryddig økonomi og er i stand til å betjene lånet ditt, så er det det bankene fokuserer på. Ikke om du har doktorgrad i synsing, eller om du jobber som noe annet.

Lykke til med boliglån og huskjøp:D

Skrevet

Det Yvonne sa, og i tillegg er det lurt å ha egenkapital og/eller kausjonist.

Utdanning har lite med hvor mye du tjener, og dermed lite med hvor mye lån du får. Har du en god og stabil inntekt, ryddig økonomi og er i stand til å betjene lånet ditt, så er det det bankene fokuserer på. Ikke om du har doktorgrad i synsing, eller om du jobber som noe annet.

Lykke til med boliglån og huskjøp:D

Doktorgrad i synsing , haha :-D tusen takk for svar alle sammen!

Skrevet

Takk for svar. Håper det ja.

Har du hovedfag/6-7 års universitetsutdannelse tjener en vel likt som gravemaskinarbeidere i Norge. Banken og også staten behandler alle likt.

I tillegg er alle sure og mutte i Norge.

Anonymous poster hash: 7afd4...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...