Gå til innhold

Knuste telefonen, hva gjør jeg? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Klarte i kveld å ødelegge telefonen min. Den har blitt litt knust nederst i høyre hjørne foran på skjermen. Jeg ser noen få sprekker ut fra der det er knust, men når jeg kjenner med fingeren på den, så kjenner jeg ikke at det er knust eller har slått sprekker, så da er det vel inne på lcd-skjermen den er knust? Den reagerer ikke når jeg trykker på den, fikk ikke engang til å skru den av..

Noen som vet hvor dyrt det blir å fikse? Er en Sony Xperia Z1 Compact. Valgte nedbetaling på den (dumt, jeg vet..) og har fortsatt igjen ca 3000 å betale. Jeg er student, så har ikke råd til en kliss ny en, så vurderer å i så fall kjøpe en brukt, og skal også få låne en telefon så lenge av noen. Men vil helst fikse denne, så sant det ikke er svinedyrt. Er student, så har ikke råd til så mye :P Og en annen ting.. Hva gjør jeg med nedbetalingen? Tror jeg allerede vet svaret, men må jeg fortsettte å nedbetale selv om telefonen ikke fungerer? Husker ikke om jeg har garanti, men skal sjekke dette. Selv om garantien sikkert ikke dekker dette uhellet, da... Ææh :( Perfekt timing, er nesten blakk, og har knapt råd til julegaver...

Takker på forhånd for alle svar :)

Anonymous poster hash: 1f033...9d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må definitivt fortsette nedbetalingen på en telefon du selv har ødelagt, dessverre. Hvis du f.eks. har tegnet en slik "trygghetsavtale" blir selvforskyldte skader dekket, men det går av naturlige årsaker ikke på noen form for reklamasjon. Dessverre er denne typen ting noe man bare må betale for av egen lomme, enda så kjedelig det er. Reiseforsikringer strekker seg ofte veldig langt (ofte nok at du er noen mil hjemmefra), men igjen er det da som regel et krav at mobilen enten ble borte eller var offer for skadeverk etter loven, så det gjelder neppe her. Du kan jo se gjennom eventuelle forsikringer for sikkerhets skyld, men jeg tviler.

Jeg gjorde det samme tidligere i år, og etter flere runder med å undersøke både hos butikk og forsikringsselskaper måtte jeg bite i det sure eplet og betale for ny mobil av egen lomme. Det sved på mitt studentbudsjett også, for å si det sånn, så de pengene kom fra sparekontoen.

Hvor mye det vil koste å fikse dette er vanskelig å si: Hvis det likevel bare er det ytre laget finnes det folk som fikser det for en tusenlapp eller til og med mindre, selv om Sony Xperia Z-serien (jeg hadde også en Sony Xperia Z) ofte koster mer enn de mobilene det er flest av. Jo sjeldnere mobil, jo dyrere blir det gjerne. Hvis selve innmaten har tatt skade er det langt verre, og da er det umulig å anslå prisen, for det spørs hvilke komponenter som har tatt kvelden. Du kan forresten alltids sjekke om det er noen som ønsker å kjøpe og reparere en defekt mobil dersom du ikke får den fikset. Det finnes folk som kjøper enkelte defekte mobiler, og det er bedre med noen hundrelapper enn ingenting.

Skulle gjerne vært både mer presis og mer positiv, men dette er dessverre bare noe dritt som man som regel må betale selv. Jeg var en temmelig irritert fyr da mobilen min knuste tidligere i år, og dessverre ble det en akkurat så stor utgift som jeg fryktet. Du får ønske deg penger til jul hvis mulig. Håper det løser seg på minst mulig kjipt vis.

Anonymous poster hash: 1a75d...672
Gjest Meglerfrøken
Skrevet

jeg fikk det ikke dekket med forsikringen, da iphonen min tok kvelden i våres. Den ble mistet i bakken av fadderbarnet til kjæresten min. hun hadde tatt den fra bordet, og trodd det var spill på den, og mistet den i bakken. Årsaken til avslaget? "Du kunne ha forhindret det".

Du må nok betale ut telefonen, og enten finne noen til å ordne skjermen. Det finnes det mange av. Her er Google din venn!

http://easyfiks.no/reparasjon/sony-reparasjon/ <- de her, f eks, kan kanskje være til nytte? Tror ikke det blir dekket av forsikringen, men kanskje det hjelper.

Uansett om man er student eller ikke, bør man prøve å spare opp en bufferkonto slik at man er forberedt om slike ting skjer!

Skrevet

Og når den er reparert, eller evt ny telefon bittert er anskaffet, så investerer du i en flip-case. Da slipper du å oppleve dette igjen. Dagens mobiler burde egentlig vært levert med, da de er så tynne og glatte at de før eller senere bare MÅ sprette ut av hånda og gå i bakken, det er nesten garantert...

Skrevet

Sønnen min klarte å knuse skjermen på sin telefon (samsung). Samboeren kjøpte nye deler og fikset skjermen selv da det ville koste 2500,- eller mer for å få sende den inn til reparasjon. Å kjøpe delene og ordne den selv kostet under halvparten av det reparatørene ville ha... Og det kostet mer enn det mobilen kostet som ny.

Uansett, det er dyrt å reparere mobiler. Og blir det veldig dyrt, så kan man jo nesten bare kjøpe ny mobil, fordi det lønner seg mye mer enn å betale mer for reparasjon. Og veldig viktig med mobiletui ja, så er det liten sjanse for at dette skjer igjen.

Skrevet

Innboforsikringer dekker "teite uhell i hjemmet", f.eks at mobilen knuser. De har riktignok en egenandel, men det er ikke like mye som å betale rep. selv. Har du innboforsikring, og dekker den dette? :)

Anonymous poster hash: ac806...70b
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar :) Har innboforsikring ja, men ikke helt sikker på om den dekker det, men det skal jeg sjekke ut! :) har foreløpig en mobil jeg kan bruke nå, som er helt ok. Kjempetreg og dårlig, men bedre enn ingenting, får jo ringt folk så det er jo bra. Skal se litt på det med å fikse den selv, hvis ikke sjekket jeg på mytrendyphone, og de fikser den til ca 1200,-. Så får se hva jeg gjør :) Men takk for tips.

Anonymous poster hash: 1f033...9d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...