AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #1 Skrevet 5. desember 2014 Jeg har bodd i England selv og har sett mange fine hus der. Men generelt så bor jo folk i stygge og trange rekkehus. De er ikke opptatt av å ha det fint i hagen eller ved inngangsdøra. Innvendig er det ofte slitt og jævlig, med vegg-til-vegg-teppe og bare..... æsj. Hvorfor bryr de seg ikke mer om interiør og estetikk der borte? Anonymous poster hash: 0af87...2cb 12
Gjest Ive Lina Skrevet 5. desember 2014 #2 Skrevet 5. desember 2014 Jeg har bodd i England selv og har sett mange fine hus der. Men generelt så bor jo folk i stygge og trange rekkehus. De er ikke opptatt av å ha det fint i hagen eller ved inngangsdøra. Innvendig er det ofte slitt og jævlig, med vegg-til-vegg-teppe og bare..... æsj. Hvorfor bryr de seg ikke mer om interiør og estetikk der borte? Anonymous poster hash: 0af87...2cb Det forundrer meg og. Elsker interiørprogrammer og ser på alt jeg kommer over av dette på TV. Må si jeg er sjokkert over så mange stygge hus det finnes i England. Forferdelige vegg-til-vegg-tepper og ikke for å snakke om de knudrete, fæle takplatene nesten alle bruker. Jeg elsker lys og store vinduer og dette er nesten ikke-eksisterende i England. Smale rom med små vinduer og tunge, mørke gardiner. Men det finnes heldigvis unntak og de finner man i Grand Design med Kevin McCloud. Der bygges det mye flotte hus ... 4
Gjest Evans Skrevet 5. desember 2014 #3 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Utvendig syns jeg mange av husene er fine, men innvendig er det både tett, mugg og tepper så langt øyet kan se. Endret 5. desember 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 Har bitt meg merke i det samme. Synes mange typisk britiske hus og nabolag er veldig koselige utenpå, slik som dette http://www.thefinancepages.co.uk/wp-content/uploads/2012/08/Uk-houses.jpg . Likevel har jeg merket at mange hus som i utgangspunktet er pene eksteriørmessig, ofte ikke blir vedlikeholdt. Som TS nevner i HI tas det gjerne ikke vare på planter og vekster i hagen, ugress vokser vilt og gresset klippes ikke (evt er gresset brunt). Man skal ikke lete lenge etter hjem med vegg-til-vegg-tepper, og det er gjerne vanlig å gå med utesko innendørs (på disse teppene - som kun støvsuges(!)). Ellers preges boligene ofte av stygge tapeter og sofare i grelle farger. Tunge, mørke gardiner i små vinduer; generelt lite naturlig lystilførsel. Hva dette skyldes? Vel, først av alt er det viktig å dra inn smak og behag. Norske trender er ikke nødvendigvis populære i Storbritannia. Det de synes er pent, synes kanskje vi er mindre pent osv. Det er også viktig å huske på at det er mye fattigdom i England. Dessuten er det mange flere som leier bolig i stedet for å eie der borte. Da er det ikke så enkelt å få bort vegg-til-veggtepper, og sannsynligvis mindre motiverende å ha en pen hage osv. Anonymous poster hash: 3a37b...5e3 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 Har bitt meg merke i det samme. Synes mange typisk britiske hus og nabolag er veldig koselige utenpå, slik som dette http://www.thefinancepages.co.uk/wp-content/uploads/2012/08/Uk-houses.jpg . Likevel har jeg merket at mange hus som i utgangspunktet er pene eksteriørmessig, ofte ikke blir vedlikeholdt. Som TS nevner i HI tas det gjerne ikke vare på planter og vekster i hagen, ugress vokser vilt og gresset klippes ikke (evt er gresset brunt). Man skal ikke lete lenge etter hjem med vegg-til-vegg-tepper, og det er gjerne vanlig å gå med utesko innendørs (på disse teppene - som kun støvsuges(!)). Ellers preges boligene ofte av stygge tapeter og sofare i grelle farger. Tunge, mørke gardiner i små vinduer; generelt lite naturlig lystilførsel. Hva dette skyldes? Vel, først av alt er det viktig å dra inn smak og behag. Norske trender er ikke nødvendigvis populære i Storbritannia. Det de synes er pent, synes kanskje vi er mindre pent osv. Det er også viktig å huske på at det er mye fattigdom i England. Dessuten er det mange flere som leier bolig i stedet for å eie der borte. Da er det ikke så enkelt å få bort vegg-til-veggtepper, og sannsynligvis mindre motiverende å ha en pen hage osv. Anonymous poster hash: 3a37b...5e3 Hva er galt med vegg- til veggtepper?Anonymous poster hash: 86ffd...c7c 1
Wilma- Skrevet 5. desember 2014 #6 Skrevet 5. desember 2014 Husker da jeg begynte å lete etter leilighet i England og uttrykte at laminat/tregulv var et MUST da jeg blånekter å ha vegg-til-vegg teppe i et eneste rom. Fikk så mange rare blikk, de kunne jo ikke fatte og begripe hvorfor jeg ville være så kald på bena. Så her elsker de teppene sine og slik kommer det nok til å fortsette en god stund fremover. Artig å se at slike ting som laminat er luksus igrunn.. 1
sweg Skrevet 5. desember 2014 #7 Skrevet 5. desember 2014 Engelskmenn har utrooolig trange hus. Skjønner ikke at de klarer å bære opp f.eks. en seng opp de smale trappene og gjennom de bittesmå gangene. Er jo sikkert fra den industrielle revolusjon at de har tatt etter den trange måten å bo på, også er jo fattigdommen ganske utbredt der selv om det ikke synes så godt utenfra. 5
Cordelia Skrevet 5. desember 2014 #8 Skrevet 5. desember 2014 Tror det er litt et skandinavisk fenomen at man er såpass opptatt av interiør og eksteriør i sin bolig. I USA er det vel og noe av det samme som i UK(dog større rom). Vegg til vegg tepper ihvertfall. 8
Cordelia Skrevet 5. desember 2014 #9 Skrevet 5. desember 2014 Engelskmenn har utrooolig trange hus. Skjønner ikke at de klarer å bære opp f.eks. en seng opp de smale trappene og gjennom de bittesmå gangene. Er jo sikkert fra den industrielle revolusjon at de har tatt etter den trange måten å bo på, også er jo fattigdommen ganske utbredt der selv om det ikke synes så godt utenfra. Det er jo flere mennesker på mindre plass der og, i tillegg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #10 Skrevet 5. desember 2014 Er ikke Norge et av landene som bruker mest penger på oppussing? Her til lands kan man knapt ha et 10år gammelt kjøkken uten at det er for gammelt. Kanskje befolkningen i England er mer opptatt av andre ting en fasade og designermøbler? Anonymous poster hash: 24e4a...dc2 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #11 Skrevet 5. desember 2014 Er ikke Norge et av landene som bruker mest penger på oppussing? Her til lands kan man knapt ha et 10år gammelt kjøkken uten at det er for gammelt. Kanskje befolkningen i England er mer opptatt av andre ting en fasade og designermøbler? Anonymous poster hash: 24e4a...dc2 Så enig! Min russiske halvdel av familien har et kjøkken fra 80-tallet, og de klager ikke! Hver gang jeg er i Russland tenker jeg "huff, dette er jo fra oldtiden!" Anonymous poster hash: 252a6...4f4
ickyicky Skrevet 5. desember 2014 #12 Skrevet 5. desember 2014 Fattigdom har mye med saken å gjøre. England/Storbritannia har alltid hatt et stort klasseskille, og resultatet av det ser man på både hus og folk den dag i dag, da klasseskillet lever i beste velgående. Det er nok mange som ville valgt noe helt annet om de hadde pengeboka til det, men saken i England er rett og slett at en veldig stor prosentandel av befolkningen ikke har råd til det. Britene bor også i de minste husene i Europa (takk, QI!) av lignende årsak. Høy befolkning, lite land, lite penger = ofte små, stygge rekkehus. Det blir litt enkelt å kritisere husene i Storbritannia som nordmann. Vi har det i snitt ganske mye bedre. 6
Mulancholy Skrevet 6. desember 2014 #13 Skrevet 6. desember 2014 Under den georgianske tida var det vindusskatt, og mangen av husa etter den tida mangler vindu. Har også sitt viktorianske hus der vinduer har blitt støpt over av samme grunn. Overbefolking og plassmangel og økonomi er grunnen til mengden med rekkehus, og logisk nok er det mindre plass til vinduer når ein berre har to av fire mulige vegger. Interiør er ein kostbar og tidkrevende hobby, pluss mindre interresant å drive på med når ein leiger... Kvaliteten på mangen hus fra 70 og 80 tallet er ekstremt dårlig. Og det er ikkje mykje miljø for å oppgradere. 1
Amarinda Skrevet 6. desember 2014 #14 Skrevet 6. desember 2014 Tja, det kommer vel litt an på. Noen lar seg jo inspirere og pusser opp og utvider husene sine. Enkelte hus er jo veldig sånn.. hva skal vi si, Dame Edna. Husker ett hus jeg har vært i hvor teppe, badekar og toalett var rosa. Har aldri skjønt dette med teppe på baderomsgolv. Men er ikke enig i at det generelt er dårlig stil i engelske hus, men i områdene rundt de store byene (spesielt industribyene) er det mye forfall og dårlig sosiale kår. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #15 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har vegg til vegg teppe på stua og soverommet, ser veldig pent ut og godt og varmt (ingen går på det med sko da ). Er opptatt av interiør, og maler opp rommene rett som det er. Synes det er verre med folk som har det pent inne, men ikke rydder og vasker skikkelig - enn at det er litt utdatert. Anonymous poster hash: 7b329...9f8 1
Wonderbitch Skrevet 6. desember 2014 #16 Skrevet 6. desember 2014 Engelskmenn har utrooolig trange hus. Skjønner ikke at de klarer å bære opp f.eks. en seng opp de smale trappene og gjennom de bittesmå gangene. Er jo sikkert fra den industrielle revolusjon at de har tatt etter den trange måten å bo på, også er jo fattigdommen ganske utbredt der selv om det ikke synes så godt utenfra. Åh! Har du vært i Nederland? Der er det enda verre. Trapper så bratte som loftstiger og så trange at en middels overvektig person ville fått problemer Jeg ser på folk som frivillig har vegg til vegg teppe litt på samme måte som på folk som har stofftrekk på toalettet. Muggfjerning må forresten være veldig lønnsomt der borte. 3
smygende_lodde Skrevet 6. desember 2014 #17 Skrevet 6. desember 2014 Dette har jeg faktisk også tenkt endel på! Ser generelt sett litt for mye av disse "tilbake til bygda" programmene på VOX. Synes romfordelingene er så merkelige, de velger heller å ha 3 bittesmå stuer enn 1 stor? Også plasserer de alltid TVen foran en kjempefin peis.. Hvorfor?! 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #18 Skrevet 6. desember 2014 Jeg skjønner jo ut fra slike tråder at alt for mange nordmenn erlite reflektrerte og tydeligvis har lite kunnskap om samfunn og økonomi. Vi er alt for rike! Vi har alt for mye PENGER og TID til å drive med den norske folkehobby nr 1; oppussing! Anonymous poster hash: cc2c4...3ab 8
Gjest Ive Lina Skrevet 6. desember 2014 #19 Skrevet 6. desember 2014 Jeg skjønner jo ut fra slike tråder at alt for mange nordmenn erlite reflektrerte og tydeligvis har lite kunnskap om samfunn og økonomi. Vi er alt for rike! Vi har alt for mye PENGER og TID til å drive med den norske folkehobby nr 1; oppussing! Anonymous poster hash: cc2c4...3ab Siden du tydeligvis har så god peiling på samfunn og økonomi så burde du vite at det ikke er lønninger som bestemmer kjøpekraften. Og selvom Norge ligger høyt lønnsmessig så ligger britene over oss når det kommer til kjøpekraft. Og det er kjøpekraften som avgjør hvor mye penger vi har til disposisjon. ikke lønningene i seg selv. Norge og skandinavia har en annen kultur og en helt annen smak enn engelskmenn flest. Hos oss er det populært med masse lys og åpne rom og de fleste norske boliger har tregulv eller andre vaskbare flater. 4
skruf Skrevet 6. desember 2014 #20 Skrevet 6. desember 2014 Det jeg undrer meg over når det kommer til engelske hjem er at de har vegg til vegg-tepper overalt! Har flere ganger vært hjemme hos folk som har vegg til vegg-tepper på do! Altså, hvor uhygenisk er ikke det rundt doskåla??? Kjent fenomen at ikke mannfolk alltid treffer skåla når de står og tisser... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå