Gå til innhold

Nybegynner på jogging - kondisen holder ikke tritt med beina

Anbefalte innlegg

Skrevet

God fredagskveld!

Jeg har et (muligens banalt) spørsmål om jogging. Har ikke jogget så lenge, siden jeg strengt tatt har syntes å spise glass er morsommere. Meeeen har begynt å like det litt bedre. Problemet er bare det at jeg har fått helt vilt dårlig kondis. Hadde litt bedre kondis da jeg var 12-13 år (10 år siden), og beina vil løpe i samme fart som da. Det resulterer i at etter 100 m har jeg åndenød og må gå et stykke :P Jeg klarer bare ikke å jogge saktere! Hvordan kan jeg fikse dette?

Har ikke råd til sånne fancy pulsklokker og greier, så det er dessverre ikke en mulighet enda.

Anonymous poster hash: ed4c9...70b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen du kan løpe med som kan "lære" deg å løpe litt saktere? Det var det som måtte til for meg.

Skrevet

Da burde du prøve intervaller! Det er mange typer intervaller, men du kan feks gi full spiker i 60sek, for så å "hvile" (aktiv hvile) i 15 sek. En annen versjon er å finne deg en lang trapp eller bratt bakke som du løper opp gjentatte ganger. Hvilen blir da å gå ned.

• Liker 1
Skrevet

God fredagskveld!

Jeg har et (muligens banalt) spørsmål om jogging. Har ikke jogget så lenge, siden jeg strengt tatt har syntes å spise glass er morsommere. Meeeen har begynt å like det litt bedre. Problemet er bare det at jeg har fått helt vilt dårlig kondis. Hadde litt bedre kondis da jeg var 12-13 år (10 år siden), og beina vil løpe i samme fart som da. Det resulterer i at etter 100 m har jeg åndenød og må gå et stykke :P Jeg klarer bare ikke å jogge saktere! Hvordan kan jeg fikse dette?

Har ikke råd til sånne fancy pulsklokker og greier, så det er dessverre ikke en mulighet enda.

Anonymous poster hash: ed4c9...70b

Det beste tipset er å drive med idrett som fotball osv. Mye løping som fører til god kondis. Har aldri drevet med jogging på fritiden, men forsatt er kondisen på topp på grunn av fotball.

Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Jeg likte aldri å jogge/løpe over større avstander, for jeg fikk aldri helt taket på det å puste skikkelig.

En ting jeg mener å ha skjønt, er at det kan være en fordel å puste raskt inn, og raskt ut, slik at hvis du løper en stund og må få i deg mer oksygen, da kan du bare puste litt raskere, uten å justere eh måten en puster inn og ut.

Endret av Strandet
Skrevet

Kondisen din kommer seg. Bare hold ut.

Gjest Coolaid
Skrevet

Klart du klarer å jogge saktere.

Om du trenger hjelp til å kontrollere det så skaff deg en pulsklokke. Så setter du klokken på en akseptabel pulssone som ikke er for tøff men vil gi deg god trening, og så løper du. Klokken vil fortelle deg med alarm, altså piping, at du løper for hurtig eller for langsomt.

Ellers kan du bare lære deg å kjenne etter på kroppen. Det går fint an ¨å øve seg på å ikke brenne alt kruttet med en gang. Veldig mange som har det slik du beskriver. Pusten vil ikke det som resten av kroppen vil.

Skrevet

Jeg er ikke fan av langdistanse! Klarer å springe 1km med 3 i incline og 10-12 i fart på mølla på 6min, men etter det så er det over og ut! Haha, da sier tankene stopp, og knærne mine. Er myyye mer fan av å springe intervaller, digger det!
Denne bruker jeg:
der på, 30 sekunder pause x 6 drag
5 minutter aktiv pause
30 sekunder på, 30 sekunder pause x 6 drag
5 minutter aktiv pause
30 sekunder på, 30 sekunder pause x 6 drag
5 minutter nedtrapping
20 minutter på sykkel

Springer aldri på mindre enn 2.5-3 i motbakke, og gasser på (mellom 12-13 i fart)! Full guffe med bra musikk i ørene og stenger alt annet ute! Diiigg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...