Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det lov med slike arbeidskontrakter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ca.250 overtidstimer i år og får dem ikke utbetalt i penger. Må avspasere eller bare stryke dem.

Jobber i kommunen

Anonymous poster hash: e3368...bc9

Skrevet

Nei, det er ikke lov, men man "gjemmer" seg bak at stillingen er særdeles uavhengig og at overtidskompensasjon er innbakt i lønnen.

Skrevet

Nei, det er ikke lov, men man "gjemmer" seg bak at stillingen er særdeles uavhengig og at overtidskompensasjon er innbakt i lønnen.

Ja, og jeg vet at dette var vanlig tidligere, men jeg trodde ikke det var så vanlig nå lenger, etter at det var fokus på det for noen år siden.

Men da er det vel noe jeg ikke har fått med meg igjen, da..

Skrevet

Ja, og jeg vet at dette var vanlig tidligere, men jeg trodde ikke det var så vanlig nå lenger, etter at det var fokus på det for noen år siden.

Men da er det vel noe jeg ikke har fått med meg igjen, da..

Det kan godt hende det har blitt bedre rundt omkring. Hos oss er det ryddet opp i, men vet ikke hvordan det er andre steder.
Skrevet

Hvis man ikke har en lederstilling ( særdeles uavhengig) og at overtid er innbakt i lønna så SKAL man ha utbetalt overtid/ avspassering for arbeidstid ut over 9 t pr dag/ 40 t i uka i hht AML. Og om man tar ut avspassering så skal allikevel overtidsprosenten utbetales når det avspasseres time mot time.

Anonymous poster hash: 65517...df8
Skrevet

Desom de mener overtidsbetaling er en del av lønna di, skal det spesifiseres enten i arbeidskontrakten din eller på lønnslippen din hvor mye av fastlønn som er for beregnet overtid. Er ikke dette spesifisert skal du ha enten overtidsbetaling eller avspassering.

Hadde flere runder med dette på min tidligere jobb, uten at ledelsen rikket seg i sin mening. Det har endt med at over halvparten av de ansatte har sluttet (bedrift på under 100ansatte) fordi de er drittlei av å bli behandlet som møkk..

Jeg personlig skal aldri noensinne igjen, og da mener jeg ALDRI IGJEN, jobbe for en familiebedrift. Samma pokkern... Jeg er herved et brent barn i arbeidsmiljøet. (Mitt arbeidsforhold endte med sykemelding pga arbeidsmiljø, og friskmelding til arbeidsformidling som betyr oppsigelse på dagen)...

Anonymous poster hash: fe449...718

Skrevet

Det er vel tvertimot blitt mer og mer vanlig?

Hos oss var det bare "noen" som hadde det før. Nå gjelder det omtrent alle som ikke går en eller annen skiftordning. Synes det er en grei ordning inn til en viss grense i allfall, siden det gir noe mer fleksibilitet. I min jobb er det slik at arbeidsmengden går i bølger. Dermed er det perioder der jeg faktisk må jobbe ekstra og da er det greit å selv ha myndigheten til å bestemme det - ikke sitte og vente på at sjefen skal kommandere meg ut på overtid. På den annen side så er bedriften stort sett velvillige når vi ønsker å ta ut avspasering så i prinsippet får vi en del kompensert på den måten. Men vi får sjelden tatt ut all overtid som avspasering, naturligvis.

Hos oss er fastlønn spesifisert i arbeidskontrakten, så det var klart i det øyeblikk jeg takket ja til stillingen.

Synes for øvrig ikke 16 timer i måneden var allverdens til "utnyttelse" i den type stilling. Såpass må man nesten regne med.

Skrevet

Jobbe gratis?!?

Bare 16 timer, "såpass må man nesten regne med" ?

Er dette virkelig normalt?

Anonymous poster hash: 52f67...deb

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke at dere finner dere i det. 16 timer gratis i mnd, aldri i verden! Det skjer jo kun fordi folk godtar det.

Når betaler arbeidsgiver 16 timer lønn for jobb som aldri er gjort?

Anonymous poster hash: 98f1f...f09
Skrevet

Jobbe gratis?!?

Bare 16 timer, "såpass må man nesten regne med" ?

Er dette virkelig normalt?

Anonymous poster hash: 52f67...deb

Man jobber jo ikke gratis. Overtid er innbakt i fastlønnen, og da må man innimellom regne med å yte noe ekstra, mens man i rolige perioder får "betalt ekstra".

Skrevet

Jeg forstår ikke at dere finner dere i det. 16 timer gratis i mnd, aldri i verden! Det skjer jo kun fordi folk godtar det.

Når betaler arbeidsgiver 16 timer lønn for jobb som aldri er gjort?

Anonymous poster hash: 98f1f...f09

Det er ikke gratis fordi det er innbakt i fastlønna,

Skrevet

Det er ikke gratis fordi det er innbakt i fastlønna,

Jepp, og når ekstra overtid i praksis er gratis så utnyttes det til det fulle av arbeidsgiver. Slik er det hos oss også, og mange uker i det siste har vært 7 dagers arbeidsuker, ca 100 arbeidstimer per uke. Ettervert må man vurdere om man skal kutte søvn eller pendlertid (f. eks ved å overnatte på jobben)

Ja, jeg ser meg om etter noe nytt for å si det sånn.

Såkalt "fleksitid" og "fastlønn" er en tragedie for arbeidstagere. Nå er det ikke lenger noe skille mellom jobb og fritid, og en må regne med å stå på døgnet rundt, 7 dager i uka gjennom hele året. Den neste arbeidsgiveren som presser meg gjennom noe slikt skal få en omgang med kniven.

Anonymous poster hash: 360c7...4ae

Skrevet

Jepp, og når ekstra overtid i praksis er gratis så utnyttes det til det fulle av arbeidsgiver. Slik er det hos oss også, og mange uker i det siste har vært 7 dagers arbeidsuker, ca 100 arbeidstimer per uke. Ettervert må man vurdere om man skal kutte søvn eller pendlertid (f. eks ved å overnatte på jobben)

Ja, jeg ser meg om etter noe nytt for å si det sånn.

Såkalt "fleksitid" og "fastlønn" er en tragedie for arbeidstagere. Nå er det ikke lenger noe skille mellom jobb og fritid, og en må regne med å stå på døgnet rundt, 7 dager i uka gjennom hele året. Den neste arbeidsgiveren som presser meg gjennom noe slikt skal få en omgang med kniven.

Hva er galt med flexitid?

Anonymous poster hash: 0c3c8...fbc

Skrevet

Hva er galt med flexitid?

Anonymous poster hash: 0c3c8...fbc

Fleksitid er fleksibelt for arbeidsgiver, men det er aldri mulighet til å ta ut avspasering - det passer aldri, det er alltid flere prosjekter på gang og/eller andre oppgaver.

Skrevet

Det er som andre sier normalt å ha det innbakt i lønna. Det har jeg, og har derfor en lønn som er ganske høy i forhold til andre med samme stilling. Du kan be om å få dette endret og si at du heller vil ha overtdisbetalt for timer jobbet ekstra, men da vil du også gå ned i lønn.

Skrevet

Fleksitid er fleksibelt for arbeidsgiver, men det er aldri mulighet til å ta ut avspasering - det passer aldri, det er alltid flere prosjekter på gang og/eller andre oppgaver. Anonymous poster hash: 360c7...4ae

Når det er sånn, funker det ikke, det er helt riktig. På min jobb betyr fleksitid at jeg stort sett kommer og går når jeg vil, og jobber mer eller mindre avhengig av hva som foregår. Ser at det passer fint for småbarnsforeldre også. Jeg ligger nok likevel på rundt 50 timer i uka i gjennomsnitt, og er ikke så opptatt av at all avspasering skal tas ut, har mer enn nok ferie likevel. Hvorfor jeg gjør det? Fordi jeg er ganske nyutdannet og vet at innsatsen jeg legger ned nå kan byttes inn i en stilling med markant høyere lønn, spennende arbeidsoppgaver og bedre arbeidstid om et par år. Tror min situasjon er ganske typisk for mange nyutdannede.

Anonymous poster hash: 659a9...ed9

Skrevet

Det er som andre sier normalt å ha det innbakt i lønna. Det har jeg, og har derfor en lønn som er ganske høy i forhold til andre med samme stilling. Du kan be om å få dette endret og si at du heller vil ha overtdisbetalt for timer jobbet ekstra, men da vil du også gå ned i lønn.

Men ikke alle arbeidsgivere vil gå med på et slikt ønske. Hos oss så er alle ansettelser av nyere dato foretatt med fastlønnsprinsippet. Jeg var vel en av de siste som ble ansatt i en tid der enkelte stillngsgrupper fremdeles fikk lønn + overtidskompensasjon på fast basis. Men for min type stilling har fastlønn vært vanlig i uminnelige tider så jeg fikk fastlønn - take it or leave it. (Var helt greit for meg, for så lenge overtidsbelastningen ikke blir helt urimelig så trives jeg best med friheten det gir å ikke måtte gjøre rede for hver eneste overtidstime.)

Skrevet

Når det er sånn, funker det ikke, det er helt riktig. På min jobb betyr fleksitid at jeg stort sett kommer og går når jeg vil, og jobber mer eller mindre avhengig av hva som foregår. Ser at det passer fint for småbarnsforeldre også. Jeg ligger nok likevel på rundt 50 timer i uka i gjennomsnitt, og er ikke så opptatt av at all avspasering skal tas ut, har mer enn nok ferie likevel. Hvorfor jeg gjør det? Fordi jeg er ganske nyutdannet og vet at innsatsen jeg legger ned nå kan byttes inn i en stilling med markant høyere lønn, spennende arbeidsoppgaver og bedre arbeidstid om et par år. Tror min situasjon er ganske typisk for mange nyutdannede.

Anonymous poster hash: 659a9...ed9

Vel, forsøk å gjøre det samme når du er den eneste som har "dine" oppgaver slik det er hos oss, så er det ikke så lette å komme og gå når man ønsker.

Men jeg skal nå uansett bytte fagfelt i løpet av noen år nå.

Skrevet

Kun dersom den ansatte har en såkalt "særskilt uavhengig stilling", noe som ifølge arbeidstilsynet vil si at man skal ha lederansvar eller annet ansvar som gir rollen en utstrakt rett til å disponere tid og arbeidsoppgaver selv. Og da skal fastlønnen i seg selv være såpass høy at den allerede kompenserer for manglende overtidsbetaling.

TS: Jeg ville sjekket opp med arbeidstilsynet om den arbeidskontrakten din er lovlig. En lønn på 400.000 samsvarer dårlig med en såpass uavhengig stilling at de kan nekte deg overtidsbetaling eller avspasering...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...