Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normalt?

Anonymous poster hash: bcb6a...424

Skrevet

Det er ganske normalt ja. Mange har avspasering i stedet. Kjenner dog flere som ikke har det heller..

Skrevet

Er dette normalt?

Ja, derfor man må være veldig forsiktig med fastlønn og ha en god kontrakt på det.

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig om du er ingeniør iallfall.

• Liker 1
Skrevet

Får ikke avspassere heller. Det er ikke noe bestemt og får beskjed om at vi får mye annet, som fleksibilitet som på sikt lan lede til mere ferie.

Skrevet

TS som skrev det siste. Har bachelor og lønn på 400 000.Også har jeg årsstudium matte.

Skrevet

Har 16 timer overtid på en måned.TS

Skrevet

Du har krav på overtidsbetalt med 40% dersom du jobber mer enn 9 timer på en dag eller 40 timer i en uke er hovedregelen i arbeidsmiljøloven. Men det er en unntaksregel, og den får ut på at dersom du har en særlig uavhengig stilling er det "innbakt" i lønna di. Denne unntaksregelen er egentlig ment som en regel som skal gjelde unntakene, men det er veldig mange arbeidsgivere som gjemmer seg bak denne og sier at den ansatte er i en særlig uavhengig stilling.

Sjekk hva det står i arbeidsavtalen din.

Anonymous poster hash: f371d...c54
Skrevet

Presiserer du har krav på 40% overtidsbetalt eller avspassering - se aml § 10-6

Unntaksregelen finner du i aml § 10-12 (2).

Anonymous poster hash: f371d...c54
Skrevet

Ja visst er det vanlig. Det er gjerne det som ligger i fastlønnsbegrepet. Det praktiseres imidlertid litt forskjellig rundt om. Noen har helt låst fastlønn. Andre har fastlønn opp til en viss grense og overskrider antall overtidstimer denne grensen, så avlønnes de.

Atter andre gir arbeidstakeren mulighet for å ta ut overtid (eller noe av den) som avspasering.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Hva står i kontrakten din da? Jeg får ikke overtid eller avspasering for ekstrajobb men har forhandlet meg til 10 ekstra fridager i året som kompensasjon for dette.

Hva jobber du som?

Skrevet

Takk for henvisning til arb.milj.loven. Synes arbeidslivet tøyer alle grenser. Er overarbeidet i stillingen min og mamge sier at de ikke får tid til ferie. Tror mange bedrifter er flinke på å utnytte de unge og ambisiøse.

Skrevet

Veldig vanlig om du er ingeniør iallfall.

Yes. :(

Ps. og 16 timer i måneden er ingenting.... :trist:

Anonymous poster hash: 4ba32...a25

Skrevet

Er dette normalt?

Har du fastlønn har du ikke rett på overtidsbetaling, du får samme lønn om du jobber 80 eller 120%

Anonymous poster hash: 40742...10c

Annonse
Skrevet

Jeg har fastlønn, men får da overtidsbetaling om jeg jobber overtid. Noe annet hadde vært uaktuelt! Jeg kan også velge om jeg vil det som avspasering istedenfor.

Jeg jobber i det offentlige.

Anonymous poster hash: 98f1f...f09
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har fastlønn, men får da overtidsbetaling om jeg jobber overtid. Noe annet hadde vært uaktuelt! Jeg kan også velge om jeg vil det som avspasering istedenfor.

Jeg jobber i det offentlige.

Anonymous poster hash: 98f1f...f09

Men mange får ikke overtid. Tror faktisk det kun er et mindretall av mine studievenner som har fått jobb med overtidsbetaling.

Skrevet

Har 16 timer overtid på en måned.TS

Dette er jo veldig lite overtidsarbeid. Kun 4 timer overtid i uka når du har fastlønn burde du være fornøyd med istedenfor å begynne å syte om at du som er så ung og ambisiøs blir utnyttet.

Jeg jobbet ekstremt mye overtid en periode med dårlig fastlønn, og tjente i praksis 75kr timen. Når fjortisene på Tusenfryd gruser timelønna di er det greit å begynne å surmule...

Skrevet

Jeg trodde ikke det var vanlig å ikke få overtidsbetalt selv om man har fastlønn? Jeg har fastlønn men den gjelder den normale arbeidstiden, altså 37,5 timers uke. Alt over det får jeg enten avspasert eller utbetalt.

Skrevet

Det er veldig normalt å ha fastlønn uten overtidstillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...