Gå til innhold

Lei perfekte, hjemmeværende mødre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er så lei av perfekte, hjemmeværende mødre som enten er arbeidsledig, trygdet eller langtidssykemeldt.

De leverer barna seint og henter tidlig i barnehagen. Samtidig så skryter de av det på facebook. Det er de som alltid stiller opp på dugnad og snakker stygt om de som ikke gjør det. De klager over at de har dårlig råd, men sitter hjemme i det nyopppussede plettfrie kataloghjemmet sitt og pønsker på nye ting de kan kjøpe for å få det enda mer perfekt. De lager bare sunn og næringsrik mat til barna kommer hjem fra skole og barnehage, de lar ikke barna få se på tv for å kunne slappe av selv og sier at de som gjør det driver med barnemisshandling. De snakker bak ryggen på de som ikke har tid og energi til å holde huset rent og pent til en hvær tid. De kjører barna frem og tilbake hele ettermiddagen, mens andres barn må sykle eller gå i hva slags vær. De har tid til å trene hver dag og til å lakke negler og file hard hud av føttene med de rosalakkede tåneglene!

Og de er alltid nysminket og fin i klærne!

Heldigvis er ikke alle slik, men som arbeidende mamma så kjenner jeg at jeg er misunnelig. Og å være misunnelig på de som er arbeidsledige, trygdet eller langtidssykemeldt er jo helt absurd????

Anonymous poster hash: 325a1...051
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er absurd å bli misunnelig på noen som er langtidssykemeldt. Så lenge de faktisk er syke er jeg ikke misunnelig overhodet. Du trenger en reality check.

Anonymous poster hash: ab288...358
  • Liker 19
Skrevet

Er ikke misunnelig på helsetilstanden. Om du leser innlegget so skjønner du kanskje hva jeg er misunnelig på?

• Liker 6
Skrevet

Er ikke misunnelig på helsetilstanden. Om du leser innlegget so skjønner du kanskje hva jeg er misunnelig på?

Nei, egentlig ikke. Dersom de er syke er jo alt de foretar seg langt vanskeligere og mer stressende.

Man kan ikke separere sykdommen fra resten, den er jo med en. At man lager sunn mat (hvilket alle er i stand til) er jo en minimal detalj sammenliknet med det å leve med sykdom.

• Liker 11
Skrevet

Utifra det du beskriver i åpningsinnlegget ditt så høres det nesten ut som om damer med barn har det best når de kan være hjemmeværende å styrre og stelle med barn , hus og kjøkken.

Mer omsorg for barna, mer tid og overskudd til å sørge for at hjemmet er skinnende rent, sunnere og bedre mat, større kapasitet til å stå for dugnader i nærområdet osv.

• Liker 1
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Dersom de er syke er jo alt de foretar seg langt vanskeligere og mer stressende.

Man kan ikke separere sykdommen fra resten, den er jo med en. At man lager sunn mat (hvilket alle er i stand til) er jo en minimal detalj sammenliknet med det å leve med sykdom.

Det virker ikke som om du har hendene fulle med barn, frtidsaktiviter og full jobb.. Enhver normal person som har det skjønner at en som er sykemeldt burde være syk, ikke ha fri til å gjøre det som alle andre så gjerne skulle gjort!! Det som jeg prøver å forklare er en fulltidsjobb. Og er de istand til å ha en fulltidsjobb hjemme mens de er hjemme fra sin egentlige jobb så er du ikke syk nok, mener jeg! Og i tillegg så ser de ned på andre som jobber og som ikke har tid til alt som jeg beskriver her.

• Liker 5
Skrevet

gidder hverken husmødre som er hjemme med "kataloghjem" eller i jobb, like motbydelige begge deler.

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt ts, dette er tull. Du overdriver og det er høl i huet å være misunnelig på noen som er langtidssykelmeldt. Hadde det væt enklere for deg om de lot barna få søppelmat og bodde i et rotete gammelt hus?

Anonymous poster hash: f4fbf...1d4
  • Liker 4
Skrevet

Jeg misunner de mødrene som kan ha en karriere og lykkes på andre arenaer enn hjemmebane.

Jeg går hjemme og jeg hater det. På en måte blir det feil å si at jeg hater det, for jeg går hjemme for å kunne følge opp barnet mitt som krever veldig mye ekstra, noe som er en viktig jobb, men jeg føler meg ensom, låst og mislykket.

Jeg bruker dagene på møter, veiledning, papirarbeid, organisering/tilrettelegging, husarbeid osv. Det er mulig å kombinere rollen som mor til et barn med spesielle behov og jobb, men ingen vil ansette en s har en såpass vanskelig hjemmesituasjon som jeg har.

Jeg hater å bli dømt, at folk tror jeg bare driver dank og at de tror jeg ikke vil jobbe. At folk tror det er en dans på roser, når det egentlig er så vanskelig at jeg til tider ikke får puste.

Jeg hater å få stygge blikk når jeg er ute med barnet mitt, å ikke kunne ha besøk eller være på besøk med barnet mitt. Å ikke kunne reise på ferier eller gjøre aktiviteter de fleste andre kan med sine barn.

• Liker 4
Skrevet

Det virker ikke som om du har hendene fulle med barn, frtidsaktiviter og full jobb.. Enhver normal person som har det skjønner at en som er sykemeldt burde være syk, ikke ha fri til å gjøre det som alle andre så gjerne skulle gjort!! Det som jeg prøver å forklare er en fulltidsjobb. Og er de istand til å ha en fulltidsjobb hjemme mens de er hjemme fra sin egentlige jobb så er du ikke syk nok, mener jeg! Og i tillegg så ser de ned på andre som jobber og som ikke har tid til alt som jeg beskriver her.

Dem om det. Med mindre man faktisk kjenner noen ut og inn vil jeg ikke så tvil om, eller diskutere deres helsetilstand. Man må rett og slett slå seg til ro med at de som gir sykepenger tar jobben sin alvorlig når de evaluerer hvem som har rett på bidrag.

At kvinner som jobber livet av seg kan bli misunnelig på (friske) kvinner som er hjemme med barna og har tid, overskudd og ressurser til å gi dem en oppvekst man selv ikke kan, har jeg forståelse for. Folk tar ulike valg og som resultat av det sitter noen bedre i det enn andre.

Man velger derimot selv hvor mye energi man bruker på å irritere seg. Det er smart å droppe sosiale medier om man lett blir sjalu, eller evt. fjerne dem fra newsfeeden. Det er bare å plage seg selv å sitte og lese om andres ferie i Seychellene mens man selv sitter på jobb.

• Liker 2
Skrevet

Du har full oversikt over de enkeltes sykdommer og plager? Er du legen deres? Noe av det tåpeligste jeg vet er folk som sier "hun kunne sikkert klart det om hun ville" Du vet ikke en jævla dritt annet enn det overflatiske bildet du ser!

• Liker 3
Skrevet

Dem om det. Med mindre man faktisk kjenner noen ut og inn vil jeg ikke så tvil om, eller diskutere deres helsetilstand. Man må rett og slett slå seg til ro med at de som gir sykepenger tar jobben sin alvorlig når de evaluerer hvem som har rett på bidrag.

At kvinner som jobber livet av seg kan bli misunnelig på (friske) kvinner som er hjemme med barna og har tid, overskudd og ressurser til å gi dem en oppvekst man selv ikke kan, har jeg forståelse for. Folk tar ulike valg og som resultat av det sitter noen bedre i det enn andre.

Man velger derimot selv hvor mye energi man bruker på å irritere seg. Det er smart å droppe sosiale medier om man lett blir sjalu, eller evt. fjerne dem fra newsfeeden. Det er bare å plage seg selv å sitte og lese om andres ferie i Seychellene mens man selv sitter på jobb.

Der tror jeg du forsto hva jeg mente.. Og når disse friske mødrene ( som jeg faktisk "kjenner" flere av) i tillegg får penger rett i lomma fra våre skattepenger, da føler jeg at frustrasjonen må ut!

Beklager om noen føler seg truffet, men jeg mener sykemeldte, arbeidsledige, trygdede: friske mødre uten spesielle grunner til å være hjemme og som er mer enn friske nok til å være i arbeid i en eller annen form). Og samtidig gir de oss arbeidende mødre dårlig samvittighet for alt vi ikke har tid til å stille opp på!

• Liker 4
Skrevet

Du har full oversikt over de enkeltes sykdommer og plager? Er du legen deres? Noe av det tåpeligste jeg vet er folk som sier "hun kunne sikkert klart det om hun ville" Du vet ikke en jævla dritt annet enn det overflatiske bildet du ser!

Selfølgelig ikke. Men når jeg ser de drar rundt som turboer hele dagen og har ett voldsomt behov for å skryte over alt de har gjort hver dag og hvor flotte personer de er som hjelper andre ol. så kan de neppe være så syke at de ikke kan arbeide, ivertfall litt.

• Liker 1
Skrevet

Selfølgelig ikke. Men når jeg ser de drar rundt som turboer hele dagen og har ett voldsomt behov for å skryte over alt de har gjort hver dag og hvor flotte personer de er som hjelper andre ol. så kan de neppe være så syke at de ikke kan arbeide, ivertfall litt.

Det var heller ikke bare snakk om de "syke".. Men de arbeidsledige også..

• Liker 1
Skrevet

wow.. bare... wow... hvorfor skriver du dette innlegget??

Jeg er nylig uføretrygdet, og klarer endelig å gjøre en brøkdel av det du beskriver her. Altså følge barna opp, ihvertfall bittelitt...

Huset ser aldri helt ryddig ut, vi har godt brukte møbler og jeg ligger mye på sofaen for å klare å følge opp ungene ifht. lekser eller aktiviteter. Kan ikke forstå at sykemeldte/trygdede kvinner som har muligheten som du skisserer er i så veldig flertall liksom....

Jeg skulle ønske jeg heller kunne jobbe, og det ville nok de fleste som er sykemeldte/trygdede.

Stadige innlegg som angriper mennesker med dårlig helse er ikke akkurat oppbyggende...

Anonymous poster hash: 6738c...62a
  • Liker 9
Skrevet

wow.. bare... wow... hvorfor skriver du dette innlegget??

Jeg er nylig uføretrygdet, og klarer endelig å gjøre en brøkdel av det du beskriver her. Altså følge barna opp, ihvertfall bittelitt...

Huset ser aldri helt ryddig ut, vi har godt brukte møbler og jeg ligger mye på sofaen for å klare å følge opp ungene ifht. lekser eller aktiviteter. Kan ikke forstå at sykemeldte/trygdede kvinner som har muligheten som du skisserer er i så veldig flertall liksom....

Jeg skulle ønske jeg heller kunne jobbe, og det ville nok de fleste som er sykemeldte/trygdede.

Stadige innlegg som angriper mennesker med dårlig helse er ikke akkurat oppbyggende...

Men da burde du jo forstå at det ikke er deg jeg mener? Beklager om du følte det slik.

Jeg kjenner minst tre som er slik jeg beskriver her bare på det lille stedet jeg bor. vi er i overkant av 3000 innbyggere. Sa da er det nok mange der ute som er slik, vil jeg tro.

• Liker 8
Skrevet

Men da burde du jo forstå at det ikke er deg jeg mener? Beklager om du følte det slik.

Jeg kjenner minst tre som er slik jeg beskriver her bare på det lille stedet jeg bor. vi er i overkant av 3000 innbyggere. Sa da er det nok mange der ute som er slik, vil jeg tro.

Men er de syke og mottar støndad for det? Eller er de hjemme av en annen grunn? Jeg synes så ofte at alle dras under en kam i innleggene som omhandler sykemeldte/trygdede o.l. her inne. Men jeg overreagerte litt... sorry..

• Liker 1
Skrevet

Der tror jeg du forsto hva jeg mente.. Og når disse friske mødrene ( som jeg faktisk "kjenner" flere av) i tillegg får penger rett i lomma fra våre skattepenger, da føler jeg at frustrasjonen må ut!

Beklager om noen føler seg truffet, men jeg mener sykemeldte, arbeidsledige, trygdede: friske mødre uten spesielle grunner til å være hjemme og som er mer enn friske nok til å være i arbeid i en eller annen form). Og samtidig gir de oss arbeidende mødre dårlig samvittighet for alt vi ikke har tid til å stille opp på!

Forstår hva du mener. Har ei i familien, og nå er samboeren også så veldig syk og sliten at de begge går hjemme og passer på ungen, mens hun er gravid med nr 2. Håper politikerne strammer inn trygdetøylene og gir dem et spark i ræva.

Anonymous poster hash: acb7e...492

• Liker 1
Skrevet

Men er de syke og mottar støndad for det? Eller er de hjemme av en annen grunn? Jeg synes så ofte at alle dras under en kam i innleggene som omhandler sykemeldte/trygdede o.l. her inne. Men jeg overreagerte litt... sorry..

Ei er arbeidsledig og har vert det i tre år! Ei har ms, men etter det jeg vet om denne sykdommen så er den ett utmattelses syndrom.. og den tredje har problemer med ryggen. Og sammen sitter de å snakker om oss som ikke har tid og energi til å gjøre alt de gjør, at vi er dårlige mødre osv.

Jeg skjønner at du reagerer, men den var altså ikke ment til de som faktisk er syke og som sliter med å få ting gjort.

• Liker 2
Skrevet

Ei er arbeidsledig og har vert det i tre år! Ei har ms, men etter det jeg vet om denne sykdommen så er den ett utmattelses syndrom.. og den tredje har problemer med ryggen. Og sammen sitter de å snakker om oss som ikke har tid og energi til å gjøre alt de gjør, at vi er dårlige mødre osv.

Jeg skjønner at du reagerer, men den var altså ikke ment til de som faktisk er syke og som sliter med å få ting gjort.

Hvorfor gidde å bry seg om dette? Dette handler om deres personlighet. Gidder du å la deg irritere like mye over andre tullinger som bryr seg om alt og alle men som er i jobb?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...