Gå til innhold

For syk for skole, men ikke for syk for besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det jeg som er helt på bærtur, eller hva er deres mening?

Samboer har et barn på 7 år som har vært hjemme hele uka pga forkjølelse. Kun hosting og snufsing, egentlig ikke forhøyet feber.

I går ettermiddag ville barnet ha besøk av naboen, så da ringte barnet nabobarnet, med tillatelse av far. De lekte og styra, og var egentlig i kjempeform.

Så var det spm om barnet hans da skulle prøve skolen igjen i dag, men dette nektet barnet og da ble det visst sånn.

Så idag er barnet hjemme, og før far reiser på kveldsvakt, oppmuntrer han barnet til å igjen ringe nabobarnet før å høre om h*n vil komme..

Og jeg kjenner jeg får litt hakeslipp da barnet tydeligvis er for dårlig til å reise på skolen, men ikke for sykt til å ta imot besøk? Er det bare jeg som reagerer på dette, eller er det veldig merkelig?

Far skylder på at barnet ikke kan være ute på skolen, og smittefaren ovenfor andre barn, men er det da greit å smitte nabobarnet da?

Jeg jobber innenfor helsesektoren, og kan ganske garantert si at barnet smitter ingen om h*n hadde reist på skolen igjen, men far vil ikke høre..

Mulig dette ble noe rotete innlegg, men håper dere skjønner noe av det ihvertfall :P

Anonymous poster hash: 5110a...26b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg!

Anonymous poster hash: ed177...e27
  • Liker 23
Skrevet

Merkelig. Sykt barn bør bli frisk til dagen etterpå, ikke kjøre seg helt ut med lek med naboen.

• Liker 8
Skrevet

Ts her igjen.

Far vil ikke at barnet skal på skolen igjen enda, fordi h*n ikke kan være med å leke ute. Men er det ikke sånn enda, at om det er behov, så kan barna være inne i friminuttene?

Skrevet

hørtes rart ut hele greia, som nabo hadde jeg blitt sur hvis han hadde smittet min.

Skrevet

Irriterer du deg generelt over din samboers barn?

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes gutten kunne reist på skolen i dag, jeg, TS, så jeg skjønner deg godt...

Irriterer du deg generelt over din samboers barn?

Jeg synes det høres mer ut som om hun irriterer seg over samboeren sin, som mener at forkjølet barn ikke kan reise på skolen pga smittefare, men helt fint kan leke med nabogutten. Og som i tillegg gir etter for barnet, når det heller vil være hjemme enn å dra på skolen.

• Liker 21
Skrevet

Merkelig. Sykt barn bør bli frisk til dagen etterpå, ikke kjøre seg helt ut med lek med naboen.

Enig. Barnet er jo mye bedre enn det har vært og, men far er veldig flink til å krisemaksimere det meste når det gjelder barnet.

Jeg sa min mening foran far og barn før han reiste, om at jeg ikke syns barnet skal be på seg besøk, om h*n er for sykt for skolen, og da fikk jeg dét blikket av far, hvorpå han bare sier at barnet kan ringe likevel i ettermiddag og høre om naboen vil komme.

Altså, hallo? Nå er jeg hjemme med barnet, og da bestemmer jeg.. Huffameg :P

Ts

Skrevet

Ts her igjen.

Far vil ikke at barnet skal på skolen igjen enda, fordi h*n ikke kan være med å leke ute. Men er det ikke sånn enda, at om det er behov, så kan barna være inne i friminuttene?

Vi fikk være inne i friminuttene hvis vi var syke. En notis i meldebok om at XX er syk og skal være inne i friminutt. Dette var på 90-tallet, tviler de er strengere i dag!

Skrevet

Det er en viss forskjell mellom å være aktiv hjemme og det å gå ute i kulda med temperaturforskjeller. I tillegg er jo norske offentlige skolers innemiljø ikke videre kjent for å være tipp-topp.

Når det er sagt virker det nesten som far her foretrekker at barnet blir aktivisert og litt mer utslitt av andre. Men jeg får også en følelse av at TS missliker at barnet er hjemme på dagtid,

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg :) Om barnet for sykt til å gå på skole skal det heller ikke ha besøk eller dra på besøk.

Sånn hadde jeg alltid det og kommer nok til å samme regel for mine barn :)

Skrevet

Ts her igjen.

Jeg har VELDIG blandet følelser her.

På den ene siden har jeg ingen problem med å se at man er for syk for skolen, ikke hindrer besøk. På skolen skal man HA overskudd; det blir ingen utbytte av å være tilstede bare for å være tilstede. Mens besøk GIR overskudd.

Hadde barnet vært større og skolen var kommet til ett høyere nivå, ville bildet blitt litt annet, da handler det om å lære ungen lære seg "å møte opp og stå han av". Men det synes jeg er for tidlig når man er 7.

Det som kommer inn, er faktisk hvor gjennomgående det er at ungen slipper forpliktelsene sine, altså ikke hva som skjedde siste uke , men siste 2 år og i alle fora. Og jeg sitter med en følelse at det er mere det du reagerer på enn at du som helsearbeider har tatt han på å tro på en myte.

Skrevet

Jeg husker jeg hadde en 2-ukers lang influensaperiode. Jeg snøt meg rundt 6-12 ganger i timen, hostet en del, og så jævlig ut. Jeg ble på skolen alle de dagene siden vi hadde eksamener da...

Men barnet er bare 7 år da, ikke så farlig nå å miste litt skoletid i første/andreklasse. Men allikevel bør man være forsiktig så barnet tror dette er greit og han kommer til å gjøre det i høyere trinn, eventuelt på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 5922e...35f

Skrevet

Vi fikk være inne i friminuttene hvis vi var syke. En notis i meldebok om at XX er syk og skal være inne i friminutt. Dette var på 90-tallet, tviler de er strengere i dag!

Det er ikke egentlig strengere i dag, men mange skoler har deprimerende manglende rutiner for å takle det. (Dette var ett såpass stort problem på mine barns skole, at jeg sluttet å gi dem mulighet til å forholde seg til sånt)

Skrevet

Jeg synes gutten kunne reist på skolen i dag, jeg, TS, så jeg skjønner deg godt...

Jeg synes det høres mer ut som om hun irriterer seg over samboeren sin, som mener at forkjølet barn ikke kan reise på skolen pga smittefare, men helt fint kan leke med nabogutten. Og som i tillegg gir etter for barnet, når det heller vil være hjemme enn å dra på skolen.

Jeg mener at dette kan far avgjøre alene. At hun blir hjemme med barnet? Tja, hun har jo valgt å bo sammen med dem.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke egentlig strengere i dag, men mange skoler har deprimerende manglende rutiner for å takle det. (Dette var ett såpass stort problem på mine barns skole, at jeg sluttet å gi dem mulighet til å forholde seg til sånt)

Noe så tåpelig. Er ikke verre enn at alle "syke" barn er i et klasserom, med en lærer/assistent. Må da være bedre enn at barna er hjemme fra skolen når de egentlig er friske nok til det så lenge de får være inne?

Skrevet

Noe så tåpelig. Er ikke verre enn at alle "syke" barn er i et klasserom, med en lærer/assistent. Må da være bedre enn at barna er hjemme fra skolen når de egentlig er friske nok til det så lenge de får være inne?

Helt enig, men skolen er ofte salderingspost samtidig som den utsettes for stadig flere operative krav, og det har konsekvenser.

Skrevet

Helt enig, men skolen er ofte salderingspost samtidig som den utsettes for stadig flere operative krav, og det har konsekvenser.

Jeg har skjønt dette her, men jeg blir så oppgitt :fnise: Jeg kommer til å bli en slitsom mor for skolen å ha med å gjøre.....

Skrevet

Det er en viss forskjell mellom å være aktiv hjemme og det å gå ute i kulda med temperaturforskjeller. I tillegg er jo norske offentlige skolers innemiljø ikke videre kjent for å være tipp-topp.

Når det er sagt virker det nesten som far her foretrekker at barnet blir aktivisert og litt mer utslitt av andre. Men jeg får også en følelse av at TS missliker at barnet er hjemme på dagtid,

Delvis sant, far virker til å overlate mye ansvar på andre.

Når det er sagt, så har jeg ingenting imot at barnet er hjemme på dagtid, vi pusler med vårt og har det trivelig. Men det er den tafatte holdningen til samboer som kan bli litt på kanten enkelte ganger.

Skriver med telefon, så ikke sikkert jeg får frem poenget mitt ordentlig?

Ts

• Liker 2
Skrevet

nå har ikke jeg barn (men har jobba endel med barn), og den gang jeg får mine egne så tror jeg ikke at jeg hadde vært så kjempestreng mot en unge på sju

Det er siste dag i dag, mesteparten av det som foregår på skolen på fredag for en sjuåring er oppsummering av uka som har gått -ei uke ungen ikke har vært tilstede.

Ungen hadde jo "bare" blitt sittende der å høre på hva alle andre har gjort. "I dag skal vi gjøre ferdig ditt og datt" "Nå skal vi lese siste del av eventyret denne uka" osv.

Må vel være mye bedre å starte på ny frisk på en mandag, når hele uka allerede har gått bort?

Om dere synes at ungen skal ha "gjort noe skole" også denne uka, så kan dere jo skrive en liten historie om det å være syk sammen, lage en tegning/regnestykke om feber der h*n viser hvor mye h*n har hatt og hva som er normalt for barn, -kanskje finne ut hvordan det var å være syk da pappa var sju, og besteforeldre, og enda eldre?

Læring eksisterer ikke bare gjennom skolen! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...