Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #1 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei alle sammen! Er det noen der ute som vet mye om Smiths venner? Har noen spørsmål, jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #2 Del Skrevet 26. juli 2004 Kan du ikke bare komme med spørsmålene, da? Jeg kan ikke mye, men litt. Men om jeg vet svar på det du lurer på, er jo ikke sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #3 Del Skrevet 26. juli 2004 Jovist kan jeg det :-) Har en venn som er gift med en fra Smiths Venner. Hun vil nå skilles og sier utad at det er fordi han bestemmer alt.... Har lest at det er "normen" i Smiths lære, mannen er over kvinnen i forholdet/ekteskapet... Når jeg spør henne om religionen hans kan være en av grunnene nekter hun. Mulig hun har rett, men jeg mistenker at hun ikke tør å si noe.... Noen tanker, noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #4 Del Skrevet 26. juli 2004 Hun sier det er fordi han bestemmer alt. Du mener at religionen sier at han er over henne. Spiller det egentlgi noen rolle hvem av disse det er? For resultatet blir jo det samme. Men jeg vet ikke nøyaktig hva som læres mht dette i menighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #5 Del Skrevet 26. juli 2004 Tja, det kan du jo gjerne si... Spiller vel en liten rolle, mener jeg, for det er helt klart vanskelig å skille seg dersom han får vansker i meningheten og ikke vil gi slipp- noe som er tilfelle - selv om det ikke trenger å ha noe med religion å gjøre.... Ville vite mer for at det skulle bli lettere å hjelpe henne...liksom. Har også lest (på dems egen hjemmeside) at de ikke kan gifte seg på nytt dersom de har vært gift før - før tidligere ektefelle har gått bort. Uansett så er jeg er vel mest bare nysgjerrig på om det ligger mer i religionen. Hun hardnakka har nekta for at det er kulturforsjeller pga hans religion....mulig det er sånn også. Jeg er bare intr. i å vite litt om dem, jeg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #6 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg kjenner ihvertfall en kvinne som er gift med en fra Smiths Venner, og de lever som noramlt. Hun er ikke religiøs, han er heller ikke spesielt aktiv. Ikke noe problem for hans familie, men kan jo være det for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #7 Del Skrevet 26. juli 2004 Det jeg vet, er de tjeg har sett. Altså kun det ytre. Kvinner går med skjørt og har veldig langt hår. Selvfølgelig er det sikkert ikke sånn alle ser ut. Men da jeg bodde på et lite tettsted med mange s venner gikk alle kledd slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 30. juli 2004 #8 Del Skrevet 30. juli 2004 Kanskje du finner en bok eller tre om Smiths venner på biblioteket, både bøker skrevet av de venner og av noen som har gått ut av vennene, så får du sikkert vite en hel del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angie Skrevet 16. august 2004 #9 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg vet da litt om Smiths Venner. En kompis av broren min ble medlem for maange år siden. Før han ble medlem elsket han å spille fotball og høre musikk. Festet gjorde han også.. Etter han ble medlem, kan han verken spille fotball, høre musikk, se på tv.. Kort sagt, det som er gøy er synd. Går det an.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjuk Skrevet 17. august 2004 #10 Del Skrevet 17. august 2004 Medlemmene i Smith`s venner læres opp til å tolke Bibelen bokstavelig. De gjør seg ekstra flid med å leve i pakt med budene, Jesu ord og Paulus ord.. Når det står at kvinner blir frelst gjennom barnefødsler,, så betyr det det. Ikke rart at disse Smith familiene har opptil 10-14 barn.. Blir mange sko å pusse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2004 #11 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg vet da litt om Smiths Venner. En kompis av broren min ble medlem for maange år siden. Før han ble medlem elsket han å spille fotball og høre musikk. Festet gjorde han også.. Etter han ble medlem, kan han verken spille fotball, høre musikk, se på tv.. Kort sagt, det som er gøy er synd. Går det an.. Ikke alle som er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #12 Del Skrevet 19. august 2004 Hei igjen...det var jeg som startet denne linken... Det er riktig som Poirot sier, ikke aller er slik. Denne familien nyter alkohol til maten o.l, men er måteholden og flatfyll er vel uakutelt. Foreldrene har riktinok de barna de har fått, men det er ikke ett tema for dems barn igjen, sånn som jeg forstår det. TV, Radio, Disoktek, pub og alt annet morro er de med på. Så mye har nok skjedd med Smiths Venner siden vi var unge, gitt. Men det som fikk meg til å stusse var en uttalelse fra en av lederne som sier i et intervju på TV at kvinnen skal være underdanig mannen... :o Derfor tror jeg, mulig at det er helt feil, at dette kan være noe av grunnen til at han prøver å bestemme mye. Kanskje ikke bevist, men alikevel ett resultat av kultur? Nei, ikke greit å vite - man får bare fortsette å gruble, for her er det nok ingen fasit. Det trenger jo ikke å være sånn som jeg tror.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 20. august 2004 #13 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har også noen venner som har vært med i smtihs venner. Vet ikke så mye men slik jeg kjenner de er det også mannen som er overhode. Det står det jo i Bibelen at de skla være også. EJg tror ikke det er bevisst fra hans side men han er opplært til at sånn er det. Jeg tror også at det med din venn kan ha sammenheng med religion, men det er ikke sikkert hun ser det slik??! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå