Flekk Skrevet 5. desember 2014 #1 Skrevet 5. desember 2014 Minstesatsen er litt over 10k. Altså sosialpenger, som alle uten jobb og skole har rett på og lett kan fikse. De må ikke skattes på, og man får da minst 120k i året. Hvorfor er skattegrensen på 40tusen da? De som jobber og tjener 120tusen i året må betale skatt og ende opp med mindre enn minstesatsen. Burde ikke om man tjener samme sum som minstesats sosialpenger der man ikke betale skatt også være skattefritt? Dette er ikke et spørsmål om at de bare kan jobbe mere/få ny jobb, for hadde det vært så lett hadde ingen gått på sosial. (nesten ingen, høhø) Jeg vet jo at de som jobber må betale skatt til de som ikke jobber, men når de som jobber ender opp med mindre enn de uten jobb er det ikke rart mange leverer drittsøknader til jobb og gjør en drittjobb slik at de ikke blir ansatt. Det er hvertfall stram økonomi i forhold til de klageinnleggene om hvor lite sosialpenger de får.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #2 Skrevet 5. desember 2014 Minstefradraget er på rundt 80.000,- så du betaler ikke skatt av det. Også er det vel noen spesielle regler rundt de med liten skatteevne som gjør at de får lavere skatt enn andre. Anonymous poster hash: be497...5d2
Druid Skrevet 5. desember 2014 #3 Skrevet 5. desember 2014 Det finnes ingen minstesats på sosialstønad. Den er kommunal og justeres ut i fra en lokal vurdering. Du kan ikke ta opp lån, hvilket betyr at du ikke kan kjøpe kapitalvarer, og du kan ikke reise ut av landet. Javnt over vil en jobb ha en økonomisk utvikling, så selv om du starter på 10 000 idag, så vil du ha bedre økonomisk utvikling enn sosialsatsene. 6
Flekk Skrevet 5. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2014 ta opp lån når man går i underskudd? Slike goder gjør ikke opp for at man må leve på nudler og andre billigmat. Kanskje etter noen år vil man få mere betalt, men lever folk på sosial i flere år med bedre økonomi er det faktisk et tilfelle hvor det ikke lønner seg å jobbe. Jada, det er andre frynsegoder som følelsen av å ikke snylte og stå på egne ben, spare til pensjon, ikke være helt ubrukelig - men det gjør absolutt ikke opp for å leve dårligere enn de på sosial. Og igjen; er ikke bare bare å få seg ny jobb, det burde de på sosial vite alt om.
Ingeborg! Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 Man er faktisk forpliktet til å forsørge seg selv - etter loven. Det er ikke kommunens oppgave. Det vil si at alle muligheter for inntekt skal prøves først før sosialstønad kan innvilges. Derfor er sosialstønad også ment å bare være en midlertidig ordning. Så hvis folk har sosialstønad som eneste inntekt i flere år, må man inn å se på HVORFOR det er slik. For så dårlig er ikke arbeidsmarkedet i Norge vil jeg påstå. 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #6 Skrevet 5. desember 2014 10 000!!!! Det er jo latterlig lite. Det er det jeg fikk i bursdagsgave av jobben min...Anonymous poster hash: dbbfc...cc6 2
Gjest Vinglepetra Skrevet 5. desember 2014 #7 Skrevet 5. desember 2014 (endret) For det første: minstefradraget på skatt er 80 000 kr. Så de som tjener 10 000 kr betaler ekstremt lite i skatt. Og de opparbeider seg pensjonspoeng og diverse andre ytelser ( retten til dagpenger, sykelønn) ved å være en del av arbeidsstyrken. I tillegg til dette så unngår de som jobber, selv om de tjener lite, hull i CVen sin. De står sterkere på arbeidsmarkedet og sannsynligheten for å få en jobb når man allerede er i en jobb er langt høyere enn sannsynlighet for å få jobb når man er på sosial trygd. Regjeringen har fremmet forslaget om arbeidsplikt for sosial trygd mottakere. De fleste partiene på Stortinget, minus SV og AP ser ut til å støtte forslaget. Så snart blir det nok arbeidsplikt for sosial hjelps mottakere, noe som innebærer at de må ta lavterskel jobber og ha en viss arbeidsplikt. Dette er allerede gjennomført i Danmark, der har alle på sosial trygd arbeidsplikt. Endret 5. desember 2014 av Vinglepetra
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #8 Skrevet 5. desember 2014 Minstefradraget er på rundt 80.000,- så du betaler ikke skatt av det. Også er det vel noen spesielle regler rundt de med liten skatteevne som gjør at de får lavere skatt enn andre.Anonymous poster hash: be497...5d2 Jeg tjente rundt 50000 i fjor og måtte skatte. Anonymous poster hash: a8a81...e1b
Flekk Skrevet 5. desember 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2014 Jeg tjente rundt 50000 i fjor og måtte skatte. Anonymous poster hash: a8a81...e1b hva er den frikortsgrensen på 40tusen, er ikke det at man kan tjene det uten å skatte? Har den blitt øket til 80tusen nå? Viss du måtte skatte så er jo ikke 80tusen den grensen hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #10 Skrevet 6. desember 2014 I tillegg til alt det andre Vinglepetra sa må jeg klargjøre noen ting for deg: hvorfor finner du på tall? Sosialstønad har ingen fast sats. Jeg fikk utbetalt 5000 i mnd, måtte låne fra familie for å klare meg. Du må søke på nytt for hver eneste måned. Du må levere inn diverse dokumentasjon. En helvetes kjip situasjon jeg er overbevist om at enkelte heller tar livet av seg pga, fremfor å havne i den dritten. Så jeg ville ikke vært så bekymre for at folk "velger bort" jobb. Men arbeidsplasser velger bort folk.Anonymous poster hash: 5f726...83c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #11 Skrevet 6. desember 2014 Går man på sosialstønad opparbeider man seg heller ikke pensjonspoeng, noe som betyr at en så minstesats når en blir gammel. Anonymous poster hash: fe9d7...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå