Gå til innhold

Fyre med Ved

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det noen her inne som fyrer med ved?

hvor lang tid bruker dere på 1 pall med ved og ca hvor mye betaler dere?
Kjøper dere stor kvanta? og hvor mye bruker dere igjennom en vinter? (tenker ikke typ -20 men sånn som det er ute nå)

Har fyret konstant i snart en uke og lurer på om varmepumpa er like effektiv nesten, vi var ikke helt enige her sist uke, så jeg måtte få tak på et par paller så jeg ikke fryste ihjel.. Egentlig idiotisk og gjøre i starten av desember men var som sagt ikke helt forberedt.. fikk ordnet i 2 paller av en kompis på dagen men lurer på om det rekker i det hele tatt..

Tror at det blir skogen på meg til våren og hente ut veden selv men kommer veldig an på prisen rundt omkring osv..
Hvor mange paller trenger jeg hvis jeg planlegger og fyre mest mulig med ved igjennom en hel vinter? tenker at jeg burde ha 5-7 paller klare til neste vinter?
Burde det rekke eller er jeg helt ute og kjøre da?

Dette er første året jeg fyrer med ved selv så er ikke så kjent med hvor mye man burde bruke osv. (kan fyre selvsagt men aldri hatt behov før og gjør det litt for kosens skyld også) :)

Kanskje feil sted og poste men det omhandler hus så jeg prøver lykken ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på en av landets kaldeste plasser. Bor i hus fra 1978, 200 m2. Vi bruker kun elektrisk oppvarming på badet og i varmekabler i hallen. Ellers fyrer vi kun med ved. Bruker i snitt 7-8 paller i året. Det hender vi bruker en varmovn på kjøkken og vaskerom i de aller verste kuldeperiodene når vi alle er borte 8-4 og derfor ikke kan fyre på dagtid (en av oss går turnus) Har aldri fryst på de 6 årene vi har eid huset. Men vi fisefyrer ikke, det er effektiv brenning både oppe i stua og også fyr i ovnen nede når det er som kaldest.

Tipper du klarer deg med under 4 paller etter det du beskriver.

Anonymous poster hash: 7a1e0...61c

Skrevet

Vi bor i gammelt hus og fyrer mye (burde nok etterisoleres, men vi leier så det er ikke vårt ansvar :) ). Varmer til daglig opp 1.etasje (untatt bad ) med ved, det er ca 100 kvm.

Hittil har vi fått tilkjørt 2 1600 l poser og 2 hengerlass som hver seg tilsvarer ca 1.5 pall.

kommer nok til å trenge noe mer, tenker et par hengerlass til for å være sikker.

ang pris ser jeg at de rundt her tar 400-60å for en pall inkl kjøring. Vi er heldige og har nær familie med skog, så bytter i barnevakt og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...