Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
De fleste kristne venter med sex til ekteskapet.

??????

Har du en undersøkelse som kan bekrefte denne påstanden?

(Selv vet jeg om kun 2 som venter, hvis jeg regner med alt fra bekjente, tidligere klassekamerater, kollegaer osv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok lurt på hvordan det var å ha sex med

andre hadde jeg kun hatt sex med typen min hele livet.

Kjedelig...

Ja ja , de om det! :hoho:

Det hadde nok jeg også. Men det er jo ikke bare de som venter til eksteskapet som opplever bare 1 parner, da. Finnes de som ender opp med å gifte seg med den første de lå med også. De kan jo ikke akkurat noe for at de blir oppfattet som kjedelige.

Gjest Hillary..
Skrevet

Spesielt kristne fundamentalister postulerer viktigheten av å avholde seg fra sex før ekteskapet.

Men såvidt meg bekjent står det ingen steder i svarteboken om forbud mot sex før ekteskapet. Den som leter vil finne advarsel mot hor og ekteskapsbrudd.

De som mener sex før ekteskapet er synd mener dette fordi de anser det som hor.

Katolikkene "kjører" på en begrunnelse som går på ekteskapets hellighet, sex for å lage barn osv.

Gjest Hillary..
Skrevet

Det hadde nok jeg også. Men det er jo ikke bare de som venter til eksteskapet som opplever bare 1 parner, da. Finnes de som ender opp med å gifte seg med den første de lå med også. De kan jo ikke akkurat noe for at de blir oppfattet som kjedelige.

Går jo an å ha et fyrverkeri av et sexliv med en person, da. Synes det høres romantisk ut, jeg. (Selv om skillet med ekteskap virker litt kunstig)

Men folk er forskjellige. Noen velger alltid samme favorittkaken på konditori, andre må smake alle - en ny fra gang til gang....

Gjest Anonymous
Skrevet
Respekterer folk vil vente

Men forstår det ikke.

Jeg tror det er viktig med erfaring.

Kjedelig hvis du gifter deg med typen din og det er fullstendig MISLYKKA i senga, hehe..  

Sex er en så viktig del av et forhold.

Jeg hadde nok lurt på hvordan det var å ha sex med

andre hadde jeg kun hatt sex med typen min hele livet.

Kjedelig...

Ja ja , de om det!  :hoho:

Hvor sannsynlig er det egentlig at to som er glade i hverandre og er villig til å satse alt på hverandre, ikke passer sammen i senga?

Jeg vil påstå at risikoen for å ikke passe sammen seksuelt er mye større hvis man starter og baserer forholdet på sex. Jeg ventet ikke selv med sex, men den gang jeg valgte å ha sex med han jeg er gift med for første gang, var det ikke for å prøve ut sexen, for så å kunne droppe ham om vi ikke passa sammen. Sex var noe vi hadde fordi vi allerede elsket hverandre og hadde de andre bitene på plass.

Jeg tror kanskje ikke sexen hadde funka like bra om vi hadde hoppa til køys første kvelden.

De fleste som venter med sex til de gifter seg vet sannsynligvis også så mye om hverandre at hvordan den andres fysiske attributter er, ikke blir noen stor overraskelse.

Gjest Hillary..
Skrevet

Hvor sannsynlig er det egentlig at to som er glade i hverandre og er villig til å satse alt på hverandre, ikke passer sammen i senga?

Jeg vil påstå at risikoen for å ikke passe sammen seksuelt er mye større hvis man starter og baserer forholdet på sex.

Veldig enig.

Når det er sagt, så kan det hende at noen av disse som venter med sex har sex i bakhodet bår de gifter sex 21 år gamle.

Da kunne det være bedre å få lov å ha sex med kjæresten.

Skrevet

Det er jo så klart opp til hver enkelt om man ønsker å vente med sex til man er gift.

Personlig kunne jeg aldri funnet på å gifte meg med en jeg ikke hadde hatt sex med på forhånd.

Gjest Hillary..
Skrevet
Det er jo så klart opp til hver enkelt om man ønsker å vente med sex til man er gift.

Personlig kunne jeg aldri funnet på å gifte meg med en jeg ikke hadde hatt sex med på forhånd.

Problemet mitt tror jeg heller hadde vært at jeg ikke hadde greid å holde fingre osv unna han... og jeg gifter meg ikke i løpet av noen uker (tror jeg). :sjarmor:

Skrevet

Jeg vil påstå at risikoen for å ikke passe sammen seksuelt er mye større hvis man starter og baserer forholdet på sex.

Helt enig.

Skrevet

Veldig enig.

Når det er sagt, så kan det hende at noen av disse som venter med sex har sex i bakhodet bår de gifter sex 21 år gamle.

Da kunne det være bedre å få lov å ha sex med kjæresten.

Definitivt!!

Litt "merkelig" at alle miljøer som preker om å vente også har svært lav giftealder. Er nok ingen ren tilfeldighet.

Skrevet

At de gifter seg tidlig trenger ikke ha noe med sex å gjøre.

Skrevet
At de gifter seg tidlig trenger ikke ha noe med sex å gjøre.

Selvfølgleig ikke. Like fullt er det påfallende hvor mange kristne som finner kjærligheten svært mye tidligere enn andre med kjærester.

Skrevet

Det kan like gjerne være at det ikke er akseptert å ha langvarige kjærester uten at de er gifte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei det behøver ikke bare ha med sex å gjøre. Det handler også for mange i like stor grad om å inngå forpliktelser når man velger å bo sammen.

Å gå til det skrittet å flytte sammen er ganske stort.

Det er litt rart synes jeg hvor høyt mange setter lista for å gifte seg, men å flytte sammen og planlegge barn er helt selvsagt.

Jeg tror det generelt er et større problem at folk hopper inn i samboerskap hals over hodet og får barn tidlig, enn at folk gifter seg for tidlig.

Ingen deler er bra selvsagt. Poenget mitt er at det er mange som gjør det første uten at folk letter på øyebrynet av den grunn. Når noen gifter seg raskt reagerer mange veldig.

Skrevet
Nei det behøver ikke bare ha med sex å gjøre. Det handler også for mange i like stor grad om å inngå forpliktelser når man velger å bo sammen.

Å gå til det skrittet å flytte sammen er ganske stort.

Det er litt rart synes jeg hvor høyt mange setter lista for å gifte seg, men å flytte sammen og planlegge barn er helt selvsagt.

Jeg tror det generelt er et større problem at folk hopper inn i samboerskap hals over hodet og får barn tidlig, enn at folk gifter seg for tidlig.

Ingen deler er bra selvsagt. Poenget mitt er at det er mange som gjør det første uten at folk letter på øyebrynet av den grunn. Når noen gifter seg raskt reagerer mange veldig.

Etter at man har vært gift blir man aldri ugift igjen. Ett års separasjonstid. Økonomi. Det er vel mange grunner til å bare være samboere. Det er forskjell på å være gift og være samboer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter at man har vært gift blir man aldri ugift igjen. Ett års separasjonstid. Økonomi. Det er vel mange grunner til å bare være samboere. Det er forskjell på å være gift og være samboer.

Men å velge å få barn sammen er noe man aldri kan velge bort igjen. Det er forskjell på å være gift og å være samboer, men jeg forstår ikke hvordan folk kan gjøre noe så etablerende som å flytte inn til et annet menneske, gjerne kjøpe store ting sammen, få barn, uten å sikre forholdet juridisk. Når det er sagt likestiller jeg sambokontrakt og ekteskap.

Gjest kristen
Skrevet

Hei :-)

Har lest gjennom alle innleggene og de fleste har viktige poeng.

for min egen del giftet jeg meg for 3uker siden, og vi ventet med sex til bryllups natten. Klart det var vanskelig!! Jeg elsker mannen min over alt på jord, men det er ikke pga at vi kunne ha "lovlig sex" at vi giftet oss! :o

Vi giftet oss fordi vårt syn på samliv er ekteskap. det er det vi sammen har sett for oss som vår fremtid.

Jeg er 21år, og noen mener så klart vi er unge.

Sexlivet vårt er helt topp, ikke pga av at vi "passer sammen fysisk, men fordi vi kan kommunisere både fysisk og psykisk. Vi har hele vårt forhold lagt vekt på å kommunisere og snakke åpent, ikke bare om sex men om alt som gjelder ekteskap.

Grunnen, tror jeg, at unge kristne velger å gifte seg tidlig, er fordi det er ekteskapet som, for oss, er den "rette" samlivsformen. Med dette mener jeg ikke at samboere er lik synd, men at det er ekteskap som er vårt personlige valg, og som vi mener er best for oss..

Kanskje vanskelig å forstå for noen, men vi er villige til å satse på hverandre, gjennom ekteskap.

Andre har ulikt syn på dette, og det respekterer jeg fullt ut!!! Bare så det er sagt :wink:

Skrevet
Grunnen, tror jeg, at unge kristne velger å gifte seg tidlig, er fordi det er ekteskapet som, for oss, er den "rette" samlivsformen.

Og det er greit nok.

Likevel synes jeg det er rart at alle jeg kjenner som har giftet seg ungt, har gjort det ganske raskt (innen 1,5 år fra de først møttes), mens mange jeg kjenner som blir samboere velger å vente lenger for å bli kjent.

Hva kommer det av at man må haste så innmari med å gifte seg? Man MÅ jo ikke flytte sammen med en gang, uansett hva man mener er rett samlivsform.

Er det galt å være kjærester litt lenger enn 1,5 år, når man uansett er helt i begynnelsen av 20-årene?

Gjest kristen
Skrevet

forstår poenget ditt veldig godt, poirot!!

Vi har vært sammen 5 år, nå før vi giftet oss.

Så vi har vært kjæreste en stund.

Vi møttes ganske unge, og det har utviklet seg til et godt forhold, både med opp og nedturer.

Det er kanskje anderledes med personer som møtes når de er 21-22?? jeg vet ikke...

Gjest Hillary..
Skrevet

Ja... jeg synes det er flott å sette sex inn i en ramme av kjærlighet.

Jeg kjenner flere som giftet seg tidlig og fortsatt er gift... både folk på min egen alder (rundt 30) og mine foreldre.

Jeg skjønner at det er mulig å vente når man er 20 år, er i et kristent miljø og aldri har hatt sex.

For oss som har nådd en alder av 30 år uten å bli gift (eller samboer) og sannsynligvis har et par synder på samvittigheten så blir situasjonen en litt annen...

Jeg synes kjærligheten er det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...