Gå til innhold

Venter med sex

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Er det noen som vet hvilke kristne retninger som fortsatt fremhever viktigheten av å vente med sex til ekteskapet? Og andre religioner/livssyn/folkegrupper som venter med sex til ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Pinsevenner er noen som helst skal vente i alle fall. Men om de er så stikse på det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Vet ihvertfall om noen pinsevenner som tenker slik, men om det er i regi av menigheten vet jeg ikke noe om. De jeg kjenner har alle giftet seg tidlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Innenfor konservative kristne miljøer er det mange som venter med sex. Det gjelder både noen i statskirken, pinsevenner, metodister og andre.

Blant de store religionene i verden er det likedan.

Utenomekteskapelig sex har tradisjonelt ikke blitt godtatt i de tradisjonelle religionene.

Her skjer det endringer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

De fleste religioner fremhever det å vente med sex til etter man er gift. Islam, katolisme, kristendom, hinduisme, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Det festlige er at når jeg har spurt hvorfor de har så innmari behov for å gifte seg så tidlig, hvorfor de ikke kan være kjærester en stund, så er svaret " Ja men det er så viktig å være gift før vi bor sammen".

Jaja. Jeg for min del (sex, eller ikke sex før ekteskapet) klarte fint å vente en del år på å ha behov for å flytte sammen kjæresten min, jeg.

Synes det er trist når jeg møter skilte 23-åringer som giftet seg så alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Kjenner flere som mener de skal vente med sex før ekteskapet. Det merkeligste er en jeg kjenner som synes det er fint med kjærester som ikke kysser før de er gift. Hun hadde visst kjent et kjærestepar som ikke kyssa før bryllupsdagen og syntes det var så fint.

Men jeg tror det med sex før ekteskapet er noe de fleste kristne går mer og mer vekk fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg gikk i klasse med en på vgs som mente at kyss hørte eksteskapet til, syns det er noe merkelig.

Men å vente med sex må folk gjerne gjøre for min del. Tror ikke man taper så mye på det. Jeg tror ikke det er om man er gift eller ei som har noe å si for om man trives i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Helt enig, Poirot. Om folk vil vente med sex, dem om det. Men å ikke kysse skjønner jeg ikke. Da skjønner jeg liksom ikke hvor forskjellen ligger i å være venner eller kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er valget om å avstå fra sex før ekteskap et veldig personlig valg som ikke nødvendigvis henger sammen med hvilken menighet/kirke/retning man hører til. Kan vel heller snakke om personlig tro og valg av livsstil. Noen er opptatt av å følge det levesettet som Bibelen (Guds ord) oppfordrer til, mens andre mener at mange av Bibelens lover og påbud vanskelig lar seg overføre til dagens moderne samfunn.

Vet at mange setter grenser for hvor langt de kan gå. Lager egne regler/eller følger menighetens fastsatte regler (råd) for hvor langt de kan gå før ekteskap er inngått. Det vanligste er vel at grensen går ved beltestedet, men at man ellers kan kysse og småkline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alisia

Vet at mangen i frimenighet, venter med sex og med å flytte sammen til de er gifte. Jeg for min del respekterer det, men kunne selv ikke falle meg inn å vente med sex til etter ekteskapet, :ler: og i hvertfall ikke vente med å flytte sammen.

:o tenk om de ikke fungerer sammen i etter tid, men velger å forbli gift fordi man ikke bør skille seg? Usj.. skrekk og gru. Vet om flere som faktisk ikke har det så veldig bra i ekteskapet, men velger å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Til det siste du skriver Alisia så tror jeg ikke det er noe stort problem det med at de ikke passer sammen.

Jeg valgte selv samboerskap, men har flere venner som valgte å vente med sex til de var gift. De fleste av dem hadde kjent sin kommende ektefelle i flere år. De snakker åpent om sex, og jeg har aldri hørt fra noen av dem at det var noe problem i forhold til å passe sammen. Det jeg ser på som fordel for dem framfor slik som vi hadde det er at de brukte god tid på å lære å kjenne hverandres andre sider før ekteskapet.

De jeg snakker om nå har vært gift i ganske mange år, og har stabile forhold, og jeg tror ikke de holder sammen bare fordi det er galt å skille seg.

Det er mange som velger å flytte sammen med en partner og får barn ganske raskt etter at man har blitt kjent. I mange tilfeller starter forholdet med sex uten at man kjenner hverandre så veldig godt.

Å flytte sammen, kjøpe inn ting sammen og få barn uten å kjenne hverandre godt ser jeg på som mer risikabelt enn å gifte seg uten å ha hatt sex.

Jeg ville ikke valgt noen av delene for meg selv, men jeg tror det er en stor fordel å kjenne hverandre godt før man har sex sammen. Kvaliteten på sex handler ikke bare om det fysiske, men også om det mentale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som "avstår" fra sex før ekteskapet. Men når man får dem til å fortelle hvor de trekker grnsen så trekker de den vet penetrering. :o Da kunne (kanskje) jeg også ha klart det??? De så ikke på oralsex og mastrubasjon som sex!

"I had no sex with this woman!!!"

Lenge leve dobbeltmoralen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, her må nok innse at det er forskjell på hva kirken(e) lærer og hva folk gjør.

Spesielt kristne fundamentalister postulerer viktigheten av å avholde seg fra sex før ekteskapet.

Men såvidt meg bekjent står det ingen steder i svarteboken om forbud mot sex før ekteskapet. Den som leter vil finne advarsel mot hor og ekteskapsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer folk vil vente

Men forstår det ikke.

Jeg tror det er viktig med erfaring.

Kjedelig hvis du gifter deg med typen din og det er fullstendig MISLYKKA i senga, hehe..

Sex er en så viktig del av et forhold.

Jeg hadde nok lurt på hvordan det var å ha sex med

andre hadde jeg kun hatt sex med typen min hele livet.

Kjedelig...

Ja ja , de om det! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...