Gjest Notsolonely Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 Er forekomsten av bendelorm i sushi stor her i Norge? Hvor stor er sjansen for å få det? Kjenner jeg er litt kritisk til det, samtidig som sushi er såå godt.
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 All rå fisk brukt til sushi fryses først. Du spiser ikke fersk fisk, men tint fisk. Frysing dreper bendelorm.
Gjest Notsolonely Skrevet 4. desember 2014 #3 Skrevet 4. desember 2014 Jeg vet om flere sushisteder rundt om her jeg bor som får fersk fisk fra Knutstad & Holen. Jeg vet ikke om denne er fryst før de sender ut?
Djungelvrål Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 Jeg vet om flere sushisteder rundt om her jeg bor som får fersk fisk fra Knutstad & Holen. Jeg vet ikke om denne er fryst før de sender ut? Jeg tror all fisk som skal spises rå MÅ fryses. 1
Minya Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 Fisk blir som regel lagt på is rett etter at den blir trukket opp på sjøen, så rent teoretisk sett har all fisk vært fryst, men fisk som skal serveres rå blir uansett dypfryst før den blir brukt i Norge. Det er svært liten fare for parasitter i norsk sushi, det er større fare for matforgiftning for de som kjøper sånn ferdigsushi på bensinstasjoner eller lignende, da sushi er lett bedervelig mat og aller helst bør spises samme dag, seinest dagen etter den ble tilberedt.
skrue Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Er forekomsten av bendelorm i sushi stor her i Norge? Hvor stor er sjansen for å få det? Kjenner jeg er litt kritisk til det, samtidig som sushi er såå godt. Det er et krav at all fisk som brukes til slike ting skal ha vært dypfrossen (type -20) i 24 timer før den brukes. Dette skal restauranter og butikker som selger ferdig vare overholde. Kjøper man f.eks. salmalaks selv bør den igjennom sammen prosessen. Jeg putter i fryseren og tar opp etter tidligst to dager da innfrysningen tar litt tid.
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Det er et krav at all fisk som brukes til slike ting skal ha vært dypfrossen (type -20) i 24 timer før den brukes. Dette skal restauranter og butikker som selger ferdig vare overholde. Kjøper man f.eks. salmalaks selv bør den igjennom sammen prosessen. Jeg putter i fryseren og tar opp etter tidligst to dager da innfrysningen tar litt tid. Salmalaksen har vel allerede vært frossen når du kjøper den?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #8 Skrevet 7. desember 2014 Vet det er parasitter i havet men er det bendelorm der? Trodde at bendelorm kun finnes i landdyr. Anonymous poster hash: e0360...844
skrue Skrevet 7. desember 2014 #9 Skrevet 7. desember 2014 Salmalaksen har vel allerede vært frossen når du kjøper den? Jeg vet ikke. Står det på pakken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå