Gå til innhold

Hva er dine beste tips for sunt hår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hårbleknings-katastrofen min måtte jeg si farvel til mitt veldig sunne, glansfulle hår. Nå vil jeg gjøre alt jeg kan for å få det sunt og friskt igjen! Har dere noen gode tips? :)

Jeg bruker shampoo. Bør jeg kutte det ut/bare bruke det en gang i uka og ellers bruke balsam i stedet? Eller ingenting?

Fungerer hårkurer? I så fall, hvor ofte bør det tas?

Noe man bør spise som er bra for håret?

Kan man lage hjemmelaga hårkurer? I så fall, hva er best å bruke mot tørt hår?

Takk! :) Holder på å spare, og vil unngå å klippe det for ofte.

Anonymous poster hash: a0b64...486
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokosolje <3

Det og proteinkur har vært gull for håret mitt. Det reddet håret mitt etter år med katastrofer: farging-bleking-farging-bleking-farge-bleking.

Skrevet

Kokosolje <3

Det og proteinkur har vært gull for håret mitt. Det reddet håret mitt etter år med katastrofer: farging-bleking-farging-bleking-farge-bleking.

Har hørt at det er bra! Hvor ofte kurer du, og hvor får man kjøpt kokosolje? Kjøper du på dagligvarebutikk? :laugh:

TS

Skrevet

Har hørt at det er bra! Hvor ofte kurer du, og hvor får man kjøpt kokosolje? Kjøper du på dagligvarebutikk? :laugh:

TS

I begynnelsen kuret jeg med protein og kokosolje en gang i uken i ca 6 uker. Nå i ettertid kurer jeg med kun kokosolje ca 2-4 ganger i måneden, blir noe oftere om vinteren pga tørr hodebunn.

Også bruker jeg kokosolje i tuppene så og si hver dag. Det gjør til og med det slitteste og sprøeste håret mykt og blankt :)

Kjøper på asiatisk matbutikk, der tar de 19kr for 300ml og 35kr for 500ml. På helsekost er det jo svindyrt

Skrevet

Først og fremt er det viktig å få vekk alt det slitte først for så å begynne med "blanke ark" igjen. Jeg bruker kokosolje ca. en gang i uken, og prøver å ikke vaske det alt for ofte (men går ikke rundt med fett hår heller, men vasker det aldri oftere enn annenhver dag). Unngår også å føne det så ofte som mulig, og bruker så og si aldri hårprodukter. Mitt er kjempelagt og mykt nå :)

Anonymous poster hash: bbd26...e6b
Skrevet

Begrens bruken av stylingredskaper (slettetang, krølltang, hårføner) og ikke gre håret når det er vått (tror det sliter mer på håret?). Har hørt at fisk, avocado og andre ting med sunt fett i er bra for håret. Og å kure er bra, proteinkur (om du bruker den for mye kan håret føles litt sprøtt og tørt) og fuktkur (jeg bruker sebastian professional hydre eller noe sånt, veldig fornøyd med den, gir mye fuktighet!).... OG om du er veldig dedikert kan du stå på hode i noen minutter hver dag :) Dette skal visst fremme blodsirkulasjonen i hodebunnen og gjøre at håret vokser raskere. Eller så kan du bare bøye deg over og massere hodebunnen, gjerne med en type olje i. Drikk vann og spis sunt....

Anonymous poster hash: 0889e...5b0
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg sluttet og gre håret etter jeg dusjet, og merket forskjell ganske fort! Nå grer jeg det når det er semi-tørt/tørt, og det gjorde faktisk underverker. Håret mitt er veldig langt og mykt nå.

Jeg har også sluttet å farge håret mitt, men hvert år eller noe sånt, striper jeg det for å få mer "liv" i det :P

Ellers spiser jeg endel avokado, nøtter, fisk, kjøtt osv og drikker endel vann. Det gjør både hud og hår finere/bedre!

Jeg bruker Head&Shoulders også, og det har faktisk satt litt fart på hårveksten! Har fått veldig langt hår nå, og tuppene mine er faktisk ikke så ille! Men jeg tror den største forskjellen er at jeg ikke farger hele håret lenger, og jeg grer det ikke når det er vått.

Har masse babyhår som vokser ut igjen gjennom hele håret da :fnise: ser litt rart ut med alle de små håra stikkende ut her og der.

Skrevet

Hvordan bruker dere kokosoljen? Smører inn og lar virke hvor lenge? Er det primært det at den tilfører fuktighet til tørt/skadet hår?

Anonymous poster hash: 6d139...f6f
Skrevet

Hvordan bruker dere kokosoljen? Smører inn og lar virke hvor lenge? Er det primært det at den tilfører fuktighet til tørt/skadet hår?

Anonymous poster hash: 6d139...f6f

Jeg pleier å varme opp (ikke koke) kokosoljen i kjele, slik at konsistensen gjør det lettere å påføre i håret. Påfører som en vanlig hårkur. Jeg pleier å ha den i over natten, men 30 min. - 1 time er også optimalt.

Jeg bruker alltid en rensende shampoo dagen etterpå, slik at alle rester forsvinner. Ellers har jeg erfaring med at håret blir seende fett og ekkelt ut.

Kjøper kokosoljen på iHerb - mye billigere enn helsekost. Viktig å velge kaldpresset (extra virgin).

Skrevet

Etter hårbleknings-katastrofen min måtte jeg si farvel til mitt veldig sunne, glansfulle hår. Nå vil jeg gjøre alt jeg kan for å få det sunt og friskt igjen! Har dere noen gode tips? :)

1. Jeg bruker shampoo. Bør jeg kutte det ut/bare bruke det en gang i uka og ellers bruke balsam i stedet? Eller ingenting?

2. Fungerer hårkurer? I så fall, hvor ofte bør det tas?

3. Noe man bør spise som er bra for håret?

4. Kan man lage hjemmelaga hårkurer? I så fall, hva er best å bruke mot tørt hår?

Takk! :) Holder på å spare, og vil unngå å klippe det for ofte.

Hei

1. Selv syns jeg shampoo må til, hvis ikke blir håret så fett. Du kan heller være nøye med å bruke liten mengde. Jeg har hår ned til korsryggen og bruker shampoo tilsvarende en femmer. Jeg shamponerer håret alltid to ganger (skyller grundig mellom hver gang). Dersom du ikke ønsker å bruke shampoo eller balsam, fungerer natron og eplecidereddik en gang i blant. Bland 1 ts natron i et glass vann som du bruker som shampoo og 2 ss eplecidereddik blandet i 1 l kaldt vann. Skyll godt :)

2. Jeg syns egentlig ikke det. Alle hårprodukter, herunder shampoo og balsam, er som sminke for håret. De holder det de lover så lenge du bruker produktet. Når du slutter, er du tilbake der du var. Jeg holder med de som skriver om kokosolje over her, det bruker jeg også. Kokosolje er bare fuktighet og det trenger håret. Hårkurer er mye annet tull, som parfyme og silikoner håret uansett ikke har bruk for.

3. Du kan spise proteiner og b-vitaminer som sørger for at du ikke mister mer hår enn vanlig, og at håret vokser fort ut igjen. Du kan påvirke håravfall og -vekst til en viss grad, men for å tilføre mer glans, volum eller liknende må du "sminke" håret med produkter.

4. Jeg liker kokosolje best som hårkur. Tar det i ca. 1 time før jeg vasker det. Et annet godt tips er å gi håret et skyll av kaldt vann med 1 ss epleciereddik. Det øker balsameffekten :)

Anonymous poster hash: 1b2b6...1aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...