AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 Jeg lurer på om hvis mor har fått utbetalt engangsstønad men går ut i 100 % stilling etter 4-5 mnd hjemme. Kan far ta resten av permisjonen med foreldrepenger selv om mor har mottatt engangsstønad ? Anonymous poster hash: 67f1b...715
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 Er det ikke sånn at mor må ha krav på foreldrepenger for at far skal få foreldrepenger? For da vil far få ingenting, men forhåpentligvis tar jeg feil Anonymous poster hash: 0a0a5...951 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #3 Skrevet 4. desember 2014 Er det ikke sånn at mor må ha krav på foreldrepenger for at far skal få foreldrepenger? For da vil far få ingenting, men forhåpentligvis tar jeg feil Anonymous poster hash: 0a0a5...951 Aner ikke :D derfor jeg spør (y) Anonymous poster hash: 67f1b...715
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #4 Skrevet 4. desember 2014 Spør nav:) Men det er vel slik at det enten er engangsstønad eller foreldrepenger.Anonymous poster hash: a9c6a...7ed
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #5 Skrevet 4. desember 2014 Spør nav:) Men det er vel slik at det enten er engangsstønad eller foreldrepenger.Anonymous poster hash: a9c6a...7ed Får høre med dem i morgen. Jeg spurte om det i sommer, og da mener jeg at de sa at selv om mor ikke har krav på det. så kan far ha krav på det. Men føler nav svarer forvirrende og forskjellig hele tiden. så ikke lett å vite hva som er lovverket og ikke. hmm Anonymous poster hash: 67f1b...715
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #6 Skrevet 4. desember 2014 Får høre med dem i morgen. Jeg spurte om det i sommer, og da mener jeg at de sa at selv om mor ikke har krav på det. så kan far ha krav på det. Men føler nav svarer forvirrende og forskjellig hele tiden. så ikke lett å vite hva som er lovverket og ikke. hmm Anonymous poster hash: 67f1b...715 Prøv svartjenesten deres for foreldrepenger på facebook. Syns de kommer med gode svar der. Anonymous poster hash: 2019c...749
lykkelige.meg Skrevet 4. desember 2014 #7 Skrevet 4. desember 2014 Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel for å få foreldrepenger. Du får ikke foreldrepenger om du begynner å jobbe etter fødsel. Far får foreldrepenger dersom han har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Uavhengig av om mor har krav på penger eller ikke. Dersom far skal ha noe av felleskvoten for permisjon er det krav til at mor skal være i aktivitet (jobb/studier) evt annet som likestilles med aktivitet. 1
mulberrygal Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel for å få foreldrepenger. Du får ikke foreldrepenger om du begynner å jobbe etter fødsel. Far får foreldrepenger dersom han har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Uavhengig av om mor har krav på penger eller ikke. Dersom far skal ha noe av felleskvoten for permisjon er det krav til at mor skal være i aktivitet (jobb/studier) evt annet som likestilles med aktivitet. For far er set ikke 6 av siste 10 månedene før fødsel men 6 av siste 10 månedene før permisjon starter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Takker for svar Jeg vet at jeg ikke kan opptjene rett til foreldrepenger etter fødsel. spørsmål var om jeg kunne gå ut i jobb og han tok ut permisjon tross for at jeg hadde mottatt engangsstønad Anonymous poster hash: 67f1b...715 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #10 Skrevet 5. desember 2014 Far kan ta all permisjon men da får ikke du engangsstønad. Tar du engangsstønae har ikke far rett på permisjon.Anonymous poster hash: e83ca...f00 1
Cascol Skrevet 5. desember 2014 #11 Skrevet 5. desember 2014 Når du får engangsstønad har far ikke rett på de 10 ukene med pappakvote (de blir fellesperiode). Men om far har opptjent egen rett til foreldrepenger, så kan han ta ut så mye han vil av fellesperioden med foreldrepenger! Fars rett til foreldrepenger er uavhengig av om mor får engangsstønad. Om far skal ta permisjon hele eller deler av fellesperioden stilles det krav til mors aktivitet (f.eks minst 75% jobb). 3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor, resten kan faktisk far ta dersom man ønsker det. Svaret er altså JA, om du begynner i jobb 100% etter 4-5mnd, kan far ta ut resten av permisjonen selv om du har fått engangsstønad.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #12 Skrevet 5. desember 2014 Far kan søke permisjon på eget grunnlag, å så kan du ta ut engangsstønad. Men da får jo så klart ikke du noe foreldrepenger, og far må starte permisjonen sin når baby er 6 uker, og du må være i 100% jobb. Da får han full permisjon (minus 6 uker).Anonymous poster hash: 75417...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå