AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 Hvis man tar et årsstudium på universitet samtidig som man tar opp fag som privatist, vil man kunne få stipend for begge deler? Anonymous poster hash: 3f5d0...0ca
listefyll Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 Både ja og nei. Du får den årlige summen, men dersom du produserer mer enn 60 stp, blir disse bare satt til "gode". Du kan faktisk få dem som stipend et annet semester hvor du ikke produserer studiepoeng.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #3 Skrevet 4. desember 2014 Både ja og nei. Du får den årlige summen, men dersom du produserer mer enn 60 stp, blir disse bare satt til "gode". Du kan faktisk få dem som stipend et annet semester hvor du ikke produserer studiepoeng. Oi, det er jo digg da! Dette semesteret (høst) får jeg bare 25 stp. Til våren skal jeg ha 30 stp. Så 55 stp til sammen. Så da vil godkjent eksamen i vgs-privatistfag gi poeng sånn at jeg får 60stp-kvoten innenfor stipend/lån? Anonymous poster hash: 3f5d0...0ca
listefyll Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Jepp. Jeg gjorde det sånn, og fagene Lånekassen bruker for omgjøring nå, tok jeg for to år siden. Så jeg ligger ca 60 stp foran pga VGS fag ved siden av universitetets fag for 6 år siden Endret 5. desember 2014 av listefyll
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 ehh, man får ikke studiepoeng for å ta opp vgsfag. Så du kommer til å henge 5 stp bak for lånekassen, men lånekassen bryr seg ikke så mye om 5 stp egentlig - og man har noen år på å ta det opp Anonymous poster hash: 69dcf...358 1
listefyll Skrevet 5. desember 2014 #6 Skrevet 5. desember 2014 ehh, man får ikke studiepoeng for å ta opp vgsfag. Så du kommer til å henge 5 stp bak for lånekassen, men lånekassen bryr seg ikke så mye om 5 stp egentlig - og man har noen år på å ta det oppAnonymous poster hash: 69dcf...358 Ehhh.... Jo, det gjør man første gang man tar faget som privatist. Når man går på f.eks Bjørknes tar man opp vanlig studielån, og får dette omgjort til stipend på samme måte som at man tar høyere utdanning. Dette studielånet går ut over årene man kan ha studielån på høyere utdanning. Det samme skjer når man tar fag alene som privatist. Også selv om man hadde studiekompetanse. Privatistkontoret sender inn resultater til Lånekassen.
listefyll Skrevet 5. desember 2014 #7 Skrevet 5. desember 2014 En liten presisering er at man ikke kan søke lån som privatist uten opptak på skole. Jeg har fått stipend for alle eksamener jeg har tatt som privatist, langt utover de fagene jeg tok gjennom Bjørknes. Jeg leste de aller fleste fagene selv. Disse fagene ble dyttet inn som stipend givende langt etter at jeg var ferdig på Bjørknes. Altså mens jeg hadde søkt lån for høyere utdanning. Men man kan ikke søke lån for å lese på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #8 Skrevet 5. desember 2014 En liten presisering er at man ikke kan søke lån som privatist uten opptak på skole. Jeg har fått stipend for alle eksamener jeg har tatt som privatist, langt utover de fagene jeg tok gjennom Bjørknes. Jeg leste de aller fleste fagene selv. Disse fagene ble dyttet inn som stipend givende langt etter at jeg var ferdig på Bjørknes. Altså mens jeg hadde søkt lån for høyere utdanning. Men man kan ikke søke lån for å lese på egenhånd. Man får stipend/lån av lånekassen om man er privatist ja, men man får ikke studiepoeng av å ta opp vgs-fag Anonymous poster hash: 024db...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #9 Skrevet 5. desember 2014 Litt off topic, men hvor står det at man får stipend hvis man tar fag som privatist på vgs? Jeg tar ikke akkurat fag som privatist, men jeg har et opplegg med nettundervisning i noen fag og derfor er jeg ikke til stede i timene, men får likevel vurdering. Jeg sendte spørsmål om dette til lånekassen, fordi stipendet mitt var omtrent halvert fra i fjor, og fikk til svar at man ikke får støtte for fag man tar som privatist (enda jeg ikke tok fagene som privatist, altså skal ikke gå opp til eksamen). ??? Anonymous poster hash: fc771...e98
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #10 Skrevet 7. desember 2014 dytt Anonymous poster hash: fc771...e98
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #11 Skrevet 7. desember 2014 Trodde heller ikke man fikk støtte til privatist fag. Hadde tenkt til å ta flere priovatist fag før jeg begynte å studere men måtte droppe det siden man ikke fikk støtte. Kunne ikke jobbe fulltid og studere så mange fag samtidig. Nå trenger jeg ikke å ta opp noe, men synd hvis lånekassen sa feil til meg. Da kunne jeg hatt bedre karakterer i dag. Anonymous poster hash: 2d2df...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå