Gå til innhold

Vekta står stille - omlagt kosthold 1,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er kvinne 23 år, 1,73 m og 70,6 kg. Tror ca 30 av de kg er fett, for jeg har veeeldig lite muskler.

Så, til problemet. Jeg har lagt om kostholdet, spiser ca 1250-1300 kcal hver dag. Trener 3-4 ganger i uka. Har ikke drukket brus (som jeg var avhengig av) siden slutten av september og har ikke spist godteri siste mnd, heller ikke i helgene.

Følger matinntaket med Lifesum. Ser ikke merkbar forskjell på kroppen, og har veid nøyaktig (!) 70,6 kg siden august.. INGENTING har skjedd.

Veide meg nå i kveld for første gang på to uker og håpet at det denne gang hadde minket, men nei..

Hva gjør jeg galt? Hvorfor skjer det ikke noe? Har målt med måleband også, og ingen forskjell.

Så ufattelig demotivert akkurat nå...

Anonymous poster hash: 6726a...457
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at du ikke spiser ofte nok, sånn at forbrenningen er i sparebluss? Og at du inntar litt for lite kcal daglig i forhold til at du trener? Bare etpar forslag.

Ofte så kan man stå bom stille i mange uker også før det raser, jeg har ofte stått stille opptil 3 uker.

Skrevet

TS her.
Ja, det kan det jo være. Er student og i eksamensmodus nå, så tida på lesesalen går fort. Føler dog at jeg spiser hele tida:P En klementin, en 90kcal yoghurt, en banan så kanskje en skive med kalkunpålegg. Og en klementin til! :P

Har aldri aktivt gått inn for å gå ned i vekt før men jeg skal på juleferie til indonesia og vil helst ikke føle meg som Moby Dick på stranda.. Skjønner jo at ikke all verdens vektnedgang kan skje på 3 uker fra nå, men det har fått motivasjonen min i gang for alvor. Helt til nå, riktig nok.

Skrevet

Det skal visst være bra med en spisedag pr uke også. Tror kanskje at det er motsatt problem at du får i deg for få kcal så kroppen din sparer på alt den får i seg?

Men jeg er ingen ekspert altså.

Skrevet

Kanskje du ikke regner kaloriene du får i deg nøye nok?

Anonymous poster hash: 32d00...56f

Skrevet

Det samme skjedde med meg. Jeg spiste 1200 kcal om dagen, fordelt over frokost, lunsj og middag. Stod helt stille fra start til det hadde gått 1 måned. Ble så demotivert og lei. Den ene dagen ga jeg blaffen og spiste en hel sjokoladeplate pluss vanlig mat. Veida meg lørdag uka etter, og hadde plutselig gått ned 1,5 kg. Da ble jeg motivert igjen, og spiser egentlig som jeg vil, bare i moderate mengder da.

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du faktisk spiser 1250-1300 kcal hver dag? Har du prøvd å veie maten og regne ut selv for å dobbeltsjekke om den appen eller hva det er du bruker er helt riktig?

Anonymous poster hash: f2b06...067
Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg er heller ingen ekspert, men har hørt at flere står stille en periode før det løsner :) du bør gi det noen uker til før du evt går over til en annen metode :)

Skrevet

Om jeg spiser normal mat og 1200 kcal så går jeg ikke ned i vekt. Vet hvor utrolig demotiverende det er å veie det samme etter over en måned med å holde seg etter 1200 kcal. Det som startet vektnedgangen var derimot lavkarbo. Selv om jeg spiste like mange kalorier. Siden i sommer har jeg gått ned nesten 10 kg.

Men du skriver du har veldig lite muskler. Det er muskler som sørger for høy hvileforbrenning, og om du har mindre enn normalt for din høyde vil kalklatorer på nettet ikke vise rett antall kalorier du trenger for å gå ned i vekt. Men med 1200 burde du jo gått ned uansett da, men så fungerer ikke kroppen som en maskin heller.

Anonymous poster hash: e0b82...548

• Liker 1
Skrevet

Du spiser rett og slett for lite og kroppen går i sparebluss. Spis 15-1600 kalorier om dagen, legg inn 2-3 styrkeøkter i uka og ellers kondisjon så skal du se kroppen får mer definisjon og styrke om noen uker. Husk å spis rett mat med nok protein og fett

Anonymous poster hash: 28545...4c5
Skrevet

Du spiser alt for lite med tanke på vekten din og hvor aktiv du er. Du bør nok opp på 2000 kcal daglig med ditt aktivitetsnivå, så kan du sakte redusere derfra etterson vekta synker.

http://www.kalorikalkulator.no/

Anonymous poster hash: 1ed68...19a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tipper også at du bør øke til 1600-2000kcal pr dag. Evt. variere litt. Du er veldig aktiv, og da er ikke 1200-1300kcal nok.

Kroppen går i sparebluss, og tviholder på alt du har.

For meg hjelper det også å skeie ut en dag innimellom, for da bryter man også litt sparebluss-syklusen.

Anonymous poster hash: a0b2c...2f2
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er kvinne 23 år, 1,73 m og 70,6 kg. Tror ca 30 av de kg er fett, for jeg har veeeldig lite muskler.

spiser ca 1250-1300 kcal hver dag. Følger matinntaket med Lifesum.

har veid nøyaktig (!) 70,6 kg siden august.. Veide meg nå i kveld for første gang på to uker og håpet at det denne gang hadde minket, men nei..

Kaloriinntaksforslag er basert på "normal" muskelmasse, muskler bruker mer kalorier, kanskje må du ligge litt lavere enn kalkulatorene anslår. Men det er noe du merker etterhvert, på vekta, om du er nøyaktig med inntaket. Så da lurer jeg på om du er nøyaktig med inntaket? Veier du alt du spiser og drikker, unntatt det som er ferdig porsjonert eller ikke har noen kalorier? Stekefett, småbiter? Og gjør du det riktig, ikke bare legger inn det du tror det veier, eller feks slikker av skjeen etterpå? Sjekker du at verdiene du legger inn i Lifesum, stemmer med den matvaren du bruker? Hva mener du med "ca 1250-1300 kcal hver dag"? Hvor stor forskjell fra dag til dag, spiser du like mye hverdager som helger?

Hvis du gjør alt riktig, vil du se resultater. Men vekta svinger også fra dag til dag. Kanskje traff du et lavpunkt for to uker siden og et toppunkt i dag. Vei deg hver dag og følg trenden.

Skrevet

Veier du maten din? Det er veldig lett å bomme om man gjetter ca. hvor mye det veier. En gulrot og et eple veier ofte mye mer en hva vanlige kcal-kalkulatorer har funnet ut at et vanlig eple veier. Lett å gå på en smell der.

Lurt å veie alt for seg, og huske på ant. kcal. er oppgitt i tørrvare. Samme med kjøtt, fisk etc, det som står på pakken er ant. kcal per 100 gr. når det er rått og ubehandlet.

• Liker 1
Skrevet

Du spiser for lite. Kroppen din har fått sjokk, og tviholder på det du gir den. Fokuser på mat med høy kvalitet, ikke kalorier.

Anonymous poster hash: 46ff6...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...