Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina
Skrevet

Hei!

Er det noen som vet hvordan jeg regner ut hvor mange poeng jeg har?

Teller fag fra BI?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker på om det er riktig,men jeg fikk forståelsen av at: Du tar karakteren,og legger de sammen,deler det på antall eksamener eller fag ganger med ti og dermed får du svaret. Evt tillegspoeng legges til etterpå.

I mitt tilfelle: 9 karakterer,delt på 6 fag. Ganger med ti,pluss 8 alderspoeng og tre poeng for folkehøyskole ble 55,22.

Håper du ble klokere av dette.

Gjest TomKrus
Skrevet
Er ikke helt sikker på om det er riktig,men jeg fikk forståelsen av at: Du tar karakteren,og legger de sammen,deler det på antall eksamener eller fag ganger med ti og dermed får du svaret. Evt tillegspoeng legges til etterpå.

I mitt tilfelle: 9 karakterer,delt på 6 fag. Ganger med ti,pluss 8 alderspoeng og tre poeng for folkehøyskole ble 55,22.

Håper du ble klokere av dette.

Unnskyld, men hvordan kan du ha ni karakterer, men bare seks fag? Er det snakk om eksamenskarakter også, teller de for seg selv, så da blir det ni karakterer delt på ni fag.

Ellers tror jeg du kan få tilleggspoeng for vekttall ved andre universitet/høyskoler.

Skrevet

På vitnemålet ditt fra videregående står snittkarakteren angitt. På linja rett under der karakterene slutter. Gang dette med 10, da får du karakterpoeng. Så kan du få tilleggspoeng for realfag (kjemi, biologi, matte, fysikk), 0,5 poeng pr fag (altså 0,5 for 2kj og 0,5 for 3kj, you see?) og så er det tillegg for fordypning. Dersom du har fullfordypning, 3 studieretningsfag som du har tatt både i 2. og 3., da får du 4 poeng. Har du to studieretningsfag blir det 2, har du bare et blir det ingen.

Hva du får poeng for videre varierer litt utfra hvilken utdannelse du skal ta. Som regle får du alderspoeng når du har studert litt. Jeg husker ikke reglene for alderspoeng, noen andre som husker det? Førstegangstjeneste og folkehøgskole gir ekstrapoeng til de fleste utdannelser (3 poeng), medisinstudiet har krav til antall vekttall (nei, studiepoeng heter det nå ja) og relevant praksis for flere poeng.

Skrevet

Står da ikke noe snittkarakter på mitt vitnemål. Utregning for poenger står vel på samordnaopptak.no?

Skrevet

Tja. Jeg gikk opp som privatist i alle fag,og hadde ni eksamener. Norsk bokmål,nynorsk og muntlig. Engelsk skriftlig og muntlig. Matte skriftlig,sammfunnsfag,nyere historie,naturfag.

Dersom jeg plusser alle karakterene og deler på antallet eksamener,blir resultatet så godt som det samme som om jeg finner middelverdien og deler det på antall fag.

Det var sånn jeg fikk det forklart på Høyskolen da jeg ringte dit. Så var det gange med ti,og siden plusse på tillegspoeng.

Skrevet

Finner middelverdien og deler på ant. karakterer?! Hvis du har 10 karakterer, 5 4'ere og 5 5'ere, er middelverdien 4,5. deler du denne på 10, blir da dette et forferdelig lavt snitt?!

For deg som bare har eksamenskarakterer er det jo greiere, men for oss som har både standpunktkarakterer og eksamenskarakterer skal man vel finne gj,snittet for std.pkt. og eks. karakter før man så deler på antallet karakterer? (det "nye" antallet, vel og merke). Så ganger man med 10, og legger til evt. tilleggspoeng. Eller?

• 2 uker senere...
Skrevet

vi som er ferdige på vidregående nå har i hvertfall fått beskjed om å først finne middelverdien i fagene, noe som er en ny metode for å finne karakterpoengene. så har du fler enn 1 karakter i et fag må de legges sammen eks: engelsk standpunkt 5 - eksamen 4 = middelverdi 4,5. deretter legge sammen karakterene, også dele på antall fag. så gange med ti og du har karakterpoengene.

karakterpoeng

+ fordypningspoeng

+ realfagspoeng

(+bonuspoeng - noen utvagte studier)

(+kjønnspoeng - noen utvalgte studier)

= skolepoeng

+ tilleggspoeng (som kan være alderspoeng, folkehøyskole/militæret

= konkurransepoeng (som er det endelige og avgjørende tallet!!)

i tillegg så har dere som er litt eldre ofte ekstrapoeng for alder, arbeid, eller utdanning

Gjest Virvel
Skrevet

nikita har helt rett, det er slik det regnes ut nå. Tror også at en fullført utdannelse fra f.eks. høyskole gir 3 poeng, eller har jeg misforstått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...