Gå til innhold

Er studentboligene på Kringsjå så ille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om studentbolig på Kringsjå fom januar. Jeg har hørt så utrolig mye dårlig om det stedet, men er det noen som har bodd der og har noen andre erfaringer?

Jeg har fått et rom i de nye ombyggede hyblene hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: a3803...278
Skrevet

Vet ingenting om dette, men vær nøye med å spørre om der har vært noe lekkasje eller fuktskader i bygget. Får du ja til svar, vær skeptisk til å bo der. Send mail! Ikke ring.

Anonymous poster hash: e679b...de9

Skrevet

Jeg bor i leilighet i en av de eldre blokkene på Kringsjå. Er veldig fornøyd selv om den ikke er topp moderne. De som er ombygget er kjempefine :)

Skrevet

Vet ingenting om dette, men vær nøye med å spørre om der har vært noe lekkasje eller fuktskader i bygget. Får du ja til svar, vær skeptisk til å bo der. Send mail! Ikke ring.

Anonymous poster hash: e679b...de9

Jeg får ikke vite hvilken blokk jeg havner i før etter jeg har skrevet under på kontrakten, så det blir litt vanskelig dessverre.

Jeg bor i leilighet i en av de eldre blokkene på Kringsjå. Er veldig fornøyd selv om den ikke er topp moderne. De som er ombygget er kjempefine :)

Ahhhh! Så godt å høre! Er du fornøyd med området? Føles det trygt?

• Liker 1
Skrevet

Gamle og stygge! og lytt! :((

Anonymous poster hash: bd011...99b
Skrevet

Gamle og stygge! og lytt! :((

Anonymous poster hash: bd011...99b

Men er ikke det helst de eldre?

Skrevet

Jeg får ikke vite hvilken blokk jeg havner i før etter jeg har skrevet under på kontrakten, så det blir litt vanskelig dessverre.

Ahhhh! Så godt å høre! Er du fornøyd med området? Føles det trygt?

Jeg er veldig fornøyd, men nå er ikke jeg ei storbyjente så syns det er greit å bo litt utenfor sentrum.

Bruker 12 minutter med t-bane fra Kringsjå til Majorstua. 7 minutter til blindern, 4min til ullevål osv. T-banen går hvert 15.minutt fra Kringsjå. Så ligger jo Sognsvann rett ved siden av. Mange spreke folk, fine turområder. Man blir motivert til å ta seg en løpetur selv, hihi. Ligger Kiwi og postkontor på studentbyen, veldig stor og fin butikk. Er en Meny på andre siden av t-banen har jeg nettopp funnet ut også!

Vaktmesteren der er veldig hyggelig og effektiv. Vi sendte en henvendelse angående dusjslangen som var gått hull på og stekeovnen som gjorde at vi stadig måtte skifte sikringer da vi flyttet dit. Samme dag skiftet han hele dusjstangen, slangen og dusjhodet og dagen etter kom han med helt ny stekeovn. Flinke til å følge opp :)

Jeg er fornøyd og kommer til å bli på Kringsjå til jeg flytter ut av Oslo igjen. Et trygt område. Mange barnefamilier som velger å bo der også :)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd, men nå er ikke jeg ei storbyjente så syns det er greit å bo litt utenfor sentrum.

Bruker 12 minutter med t-bane fra Kringsjå til Majorstua. 7 minutter til blindern, 4min til ullevål osv. T-banen går hvert 15.minutt fra Kringsjå. Så ligger jo Sognsvann rett ved siden av. Mange spreke folk, fine turområder. Man blir motivert til å ta seg en løpetur selv, hihi. Ligger Kiwi og postkontor på studentbyen, veldig stor og fin butikk. Er en Meny på andre siden av t-banen har jeg nettopp funnet ut også!

Vaktmesteren der er veldig hyggelig og effektiv. Vi sendte en henvendelse angående dusjslangen som var gått hull på og stekeovnen som gjorde at vi stadig måtte skifte sikringer da vi flyttet dit. Samme dag skiftet han hele dusjstangen, slangen og dusjhodet og dagen etter kom han med helt ny stekeovn. Flinke til å følge opp :)

Jeg er fornøyd og kommer til å bli på Kringsjå til jeg flytter ut av Oslo igjen. Et trygt område. Mange barnefamilier som velger å bo der også :)

Åhhh! Det var godt å høre! Synes det er så utrolig mange som bare har noe stygt å si om studentboligene der. Jeg har studert i Oslo i 5 år nå, men har bare vært der oppe et par ganger på fester, og fra det lille jeg så da så var det absolutt ikke så ille:) Det er bare så utrolig mange som snakker om dop og prostitusjon, og at dette nærmest har overtatt hele studentbyen, men jeg antar at det er overdrivelser, jeg.

Skrevet

Åhhh! Det var godt å høre! Synes det er så utrolig mange som bare har noe stygt å si om studentboligene der. Jeg har studert i Oslo i 5 år nå, men har bare vært der oppe et par ganger på fester, og fra det lille jeg så da så var det absolutt ikke så ille:) Det er bare så utrolig mange som snakker om dop og prostitusjon, og at dette nærmest har overtatt hele studentbyen, men jeg antar at det er overdrivelser, jeg.

Nå er jeg veldig distre så kanskje dette bare er noe jeg ikke har fått med meg, hehe .. Jeg syns det er et veldig koselig område jeg da. Har enda til gode å se noe mistenkelig eller kriminelt altså :)

Skrevet

Nå er jeg veldig distre så kanskje dette bare er noe jeg ikke har fått med meg, hehe .. Jeg syns det er et veldig koselig område jeg da. Har enda til gode å se noe mistenkelig eller kriminelt altså :)

Haha, okey:) Det er jo positivt da;)

Skrevet

Har også gode erfaringer med Kringsjå. Har bodd i en av de nye hyblene, alle tiders :) Blokkene ser kanskje litt trasige ut fra utsiden, men området rundt er herlig. Sognsvann osv. Det er en pub der som det kan være litt bråk fra, men jeg bodde heldigvis høyt oppe, så det gikk greit. Så aldri noe til dette med dop og prostitusjon. Flink vaktmester som alltid kom kjapt og ordnet ting og tang! :)

Anonymous poster hash: 4cde6...93e
Skrevet

Det er ikke spesielt ille. Jeg bor ikke der selv, men jeg er oppvokst i Oslo, er student selv, kjenner flere som bor der og har tilbrakt så mye tid der oppe opp gjennom at jeg kjenner stedet godt. Det er jo ganske usentralt, det er vel det mest negative. Det er et kjempestort studentområde med lite annet enn studenter, noe en del ser på som positivt og en del som negativt. Området er på ingen måte noe utrygt: Nå er det svært få steder i Oslo som faktisk er utrygge, selv om enkelte liker å overbevise seg selv om annet, men Kringsjå er sånn sett enda tryggere enn f.eks. indre øst.

Jeg har også hørt om at det er en del dopbruk der, men det er jo ikke snakk om tunge narkomane som tasser rundt mellom studentboligene. Det er snakk om at når du får så utrolig mange unge mennesker på et slikt område, så får du alle mulige folk, og de finner hverandre. Det er ikke sjenerende eller noe som preger stedet.

Oslos soleklart største fotballklubb for barn, Lyn, hadde ikke stilltiende hatt klubbhus og treningsbaner klint inntil studentboligene hvis det var et utrygt sted fullt av narkomane. Det at det spaserer hundrevis av barn på vei til og fra fotballtrening rett gjennom hver bidige dag er vel en brukbar målestokk på hvor farlig det er der.

Anonymous poster hash: daabb...fa5
  • Liker 1
Skrevet

Dere som bor oppå Kringsjå...kunne dere sjekket noe for meg? Evt kanskje dere vet noe fra før. Den store parkeringsplassen mot Sognsvann. Har dere sett biler er parkert der om natten, eller helt tomt? Vært noen bilinnbrudd der?

Anonymous poster hash: 093fc...292

Skrevet

Har såvidt vært innom de for mange år siden, sammenlignet med andre studentboliger jeg har sett så var de ikke verst.

Skrevet

Jeg bodde på Fjellbirkeland (som er en slags avdeling på Kringsjå). Hyblene var helt greie, ikke noe i veien med dem! Badet var fint. Kjøkkenet litt kjipt, men alt fungerte som det skulle. Jeg delte kjøkken og bad med en person. Han jeg delte med var litt sær, men det har jo ikke noe med Kringsjå å gjøre.

På Kringsjå er det svært mange utvekslingsstudenter (de velger sannsynligvis de billigste boligene). Det er også en del studenter med barn som bor der, da det er en studentbarnehage samt familiehybler der.

Det er kanskje ett min å gå til T-banen, som tar i overkant av 15 min til sentrum. Det tar ca 8-9 minutter til Blindern. Beliggenheten er nok det kjipeste med å bo der, det er ganske usentralt. Men på en annen side har man jo Sognsvann og fin natur i nærheten (dersom man setter pris på slikt).

Det er en Kiwi-butikk der som er stor og fin, med post i butikk. Det er også en liten innvandrerkiosk dersom du vil handle småting på søndager (eller kjøpe varme børek). Midt i studentbyen finner man også Kringsjå Pub. Jeg tror jeg var der en gang ila året jeg bodde der. Det var helt ok!

Alt i alt er Kringsjå er helt greit sted, men ett år holdt for min del!

Anonymous poster hash: 8403a...e2e
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Eneste jeg har lagt merke til som er negativt er at det er litt langt til sentrum og at det er en del utvekslingsstudenter der.

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg har lagt merke til som er negativt er at det er litt langt til sentrum og at det er en del utvekslingsstudenter der.

Kan jeg spørre hvorfor du synes det er negativt?

• Liker 2
Skrevet

Kringsjå er helt fint, kjenner mange som har bodd der og i flere år. SKjeønner ikke at det skal være noe å klage på.

Anonymous poster hash: 1e6ee...36f
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du synes det er negativt?

Dersom man deler kjøkken og/eller baderom med noen, er det gjerne greit at de har ca samme kultur og oppdragelse. Selvsagt er ikke husholdningssyn kun kulturbetinget (det finnes både perfeksjonister og griser i Norge), men det er sannsynligvis enklere å komme overens om man har omtrent de samme verdiene og meningene.

Jeg delte kjøkken en gang med tre andre, blant dem en gutt fra Midtøsten. Det ble litt kulturforskjeller der ja. Han var strengt troende muslim, og likte ikke at folk spiste skinke eller drakk alkohol. En gang helte han ut en sekspakning med øl i vasken, som tilhørte en annen gutt i kollektivet. Han som helte det ut mente at det "tilgriset" kjøleskapet.

Heldigvis bodde han ikke der så lenge, kun ett semester, men etterpå flyttet det inn en gutt fra Balkan som nektet å rydde etter seg. Det var i følge ham en kvinneoppgave. Kjøkkenet stinket konstant. Heldigvis hadde jeg mitt eget bad!

Det var også litt problematisk med en jente som bodde der helt i slutten av mitt opphold i dette kollektivet. Hun var veldig søt og hyggelig, og kom fra Sør-Korea. Det var absolutt ikke noe vondt i henne, men hun snakket svært svært lite engelsk. Hun brukte ofte mine kjøkkenredskaper, noe som var helt greit, men problemet var at hun ikke vasket dem. Vet ikke helt om hun skjønte at alt utstyret som var der var personlige gjenstander som enkeltpersoner eier, og ikke noe som fulgte med hybelen. Uansett, jeg sa i hvert fall at det var helt greit at hun lånte mine ting, men at det hadde vært fint om hun vasket dem etterpå, noe hun ikke skjønte. Alltid når jeg skulle lage meg mat, var store deler av kjøkkenredskapene skitne. Det var også veldig vanskelig å lage vaskeplan og sånt med henne.

Dette skjedde ikke på Kringsjå, men i London, men jeg nevner det for å illustrere hvordan det kan være tungvint å dele kjøkken/bad med folk som har helt annen bakgrunn enn en selv. Selvsagt går dette ofte kjempefint, men av og til er det mer problematisk enn å bo med folk som har samme kultur som en selv.

:)

Anonymous poster hash: 8403a...e2e

• Liker 2
Skrevet

De slet en periode med kakerlakker, vet ikke om det er ordnet opp i nå. Dette var for tre år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...